Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-12, 18:23
  #1
Medlem
Jag har svår kronisk insomnia så jag kan vara vaken i 3 dygn för att sova.

I den här tråden så kan ni skriva ut om era sömnproblem och komma med tips om både sömnmedel och sömnteknik.

Hur gör ni till exempel för att inte bygga upp tolerans mot sömnmedel.
Citera
2018-10-12, 18:24
  #2
Medlem
melk0rs avatar
Är ju lite OT; men undrar egentligen om hur man får livet att fungera med insomnia? Är nyfiken, har inte insomnia själv.
Citera
2018-10-12, 18:39
  #3
Medlem
Jag kommer nog att dö av sömnbrist då alla sömnmedel har slutat att verka för att jag har byggt upp en tolerans då jag inte kan somna på egen hand och detta har jag haft sedan i maj då jag hade grav ångest och fick theralen utskrivet för att jag var vaken i 3 dygn för innan sov jag bra så jag tror att theralenet kan ha orsakat min insomnia. Producerar inget eget melatonin längre.
Citera
2018-10-12, 18:51
  #4
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sdfghjklfgyhujnimk
Producerar inget eget melatonin längre.
Tillskott med melatonin kan ha grymt bra effekt för mig, testat det`?
Citera
2018-10-12, 18:52
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sdfghjklfgyhujnimk
Jag kommer nog att dö av sömnbrist då alla sömnmedel har slutat att verka för att jag har byggt upp en tolerans då jag inte kan somna på egen hand och detta har jag haft sedan i maj då jag hade grav ångest och fick theralen utskrivet för att jag var vaken i 3 dygn för innan sov jag bra så jag tror att theralenet kan ha orsakat min insomnia. Producerar inget eget melatonin längre.
Varannan eller var tredje natt tar jag 5 mg benzo, en gång i månaden kanske 10 mg. Jag måste sova för att orka jobba. Jag började ta Iktorivil för 6-7 år sedan, de första åren tog jag 10 mg varje natt men sedan två år tar jag bara enligt första meningen. Jag äter också andra mediciner som påverkar sömnen negativt, fast det står inget alls om det under biverkningar. Om du tar andra mediciner försök sluta med (några av) dem, testa lita inte på bipacksedeln, jag gjorde det för några dagar sedan och sover nu bättre och är "lyckligare" på dagarna. Har aldrig känt mig fysiskt beroeende av benzo.

Sömn på benzo är inte lika bra som riktig sömn men det är 100 ggr bättre än insomnia.
Citera
2018-10-12, 19:05
  #6
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Vad som har hjälpt mig är att 3 timmar innan sovdags stänger jag ned ALL elektronisk utrustning: Dator, telefon, TV. INGA undantag. De 2,5 nästa timmarna ägnas åt meditering, promenad, läsa böcker (obs! inga e-böcker) Den sista halvtimmen ligger jag i sängen och sömnen brukar komma.

De 3 gyllene reglerna för sovrummet hjälper också. Svalt, Tyst och Mörkt.

Har lidit av isomnia i perioder i mitt liv och kommer nog lida i framtiden, men det är några tips iaf.
Citera
2018-10-12, 19:50
  #7
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Vad som har hjälpt mig är att 3 timmar innan sovdags stänger jag ned ALL elektronisk utrustning: Dator, telefon, TV. INGA undantag. De 2,5 nästa timmarna ägnas åt meditering, promenad, läsa böcker (obs! inga e-böcker) Den sista halvtimmen ligger jag i sängen och sömnen brukar komma.
Blått ljus som bla tv, datorer, surfplattor och telefoner utsänder leder till insomningsproblem, hörde om en studie på området som kom fram till att det i snitt förlänger tiden det tar att somna med 10 minuter.
Citera
2018-10-12, 20:50
  #8
Medlem
OpenEyess avatar
Själv har jag något åt Delayed Sleep Phase Syndrome. Melatonin produceras för sent på dygnet så naturlig sömn ligger kring 04:00 - 12:00. Käkar melatonin sen 2 år tillbaka, vilket hjälper mycket men inte riktigt hela vägen.

Sen vet jag egentligen inte om det är hela historien, jag gjorde ett eget litet test en gång när jag var ledig, tänkte jag skulle chilla utan riktiga aktiviteter tills jag kände mig sömnig. Blev 3 dygn med serier, gaming och böcker innan jag kände att nu vill jag sova. Vad det egentligen säger vette sjutton, kanske ingenting.

Även med allvarliga sömnproblem är sömnhygien något att ta riktigt seriöst och KBT brukar hjälpa, gjorde det för mig åtminstonde. Om du testar KBT så försök att hamna på något ställe där det inte är 90% pensionärer som vaknar på nätterna.
Citera
2018-10-12, 20:53
  #9
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sdfghjklfgyhujnimk
Jag har svår kronisk insomnia så jag kan vara vaken i 3 dygn för att sova.

I den här tråden så kan ni skriva ut om era sömnproblem och komma med tips om både sömnmedel och sömnteknik.

Definitivt.

Om jag lägger mig samma tid dvs senast 22:00-23:30 och klockan ringer vid 07:00 så sover jag okej.
Jag får inte alls (definitivt inte) lägga mig och sova en eller två timmar på dagen, för då sabbar jag sömnen även om jag sover tillräckligt många timmar.

Melatonin fungerade bra för mig inledningsvis men sedan ej. Jag äter ej melatonin längre och sover ändå bra om jag följer ovan.

Inte äta efter 20:00. Och inte träna efter den tiden heller.

Följer jag detta så funkar sömnen bra. Dvs jag somnar när jag lägger mig och vaknar okej efter tillräcklig sovtid.
Citera
2018-10-12, 20:57
  #10
Medlem
Äta innan man somnar och slappna av en timme innan .Inte plugga eller göra något ansträngande som städa.
Citera
2018-10-12, 20:58
  #11
Medlem
OpenEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
De 3 gyllene reglerna för sovrummet hjälper också. Svalt, Tyst och Mörkt.

Instämmer, just att ha 100% kolsvart i sovrummet är det första jag skulle säkerställa. Inga gatulampor genom förnstret, ingen liten diod från en eldosa/laddare och inget blinkande från en router eller så.

Om inte 100% tyst går, tex grannar, kan white noise vara ett alternativ, en surrande fläkt eller liknande kör jag med ibland.

Grejerna ovan kan låta obefintliga när man har kroniska problem men är en del av lösningen.
Citera
2018-10-19, 19:15
  #12
Medlem
Dawlishs avatar
Jag har alltid haft svårt att somna, men dessa problem eskalerade givetvis snabbt efter att jag började bruka amfetamin förra sommaren. Något uppåt har jag inte tagit sedan i våras, men jag har så grava problem att gå in i djupsömn att jag behöver Imovane i princip varje kväll.

Jag rör på mig mycket varje dag, är ute i dagsljuset, mediterar, dricker valeriana, äter inte för sent, osv, osv.

Men jag sover inte alls på egen hand, jag lyckas inte glida in i omedvetenheten, utan min hjärna verkar signalera att icke-mevetenhet är ett farligt tillstånd då jag får en adrenalinkick varje gång jag nästan somnar, får hög puls och magen börjar vrida sig så fort jag börjar glida över i sömn. Så håller det på i cykler hela natten tills jag måste gå upp eller ta Imovane för att däcka.

Jag är så rädd att jag nu har betingat hjärnan att sömn är farligt eftersom jag inte kunnat sova tidigare på amfetamin till exempel, och har överlag väldigt livliga och handlingsfyllda drömmar som jag ofta minns och medverkar i. Jag är bara 29 år gammal, och jag fungerar inte utan lång och normal sömn. Jag är helt trasig.

Vad FAN ska man göra. Har tagit Circadin, det slutade fungera. Ett tag testade jag benso och sov kungligt men sen kunde jag inte sova när det tog slut igen. Jag kan inte gå på Imovane livet ut och sover förstås förfärlig på det också, vaknar som en klubbad säl varje morgon.

VAD GÖR MAN.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback