Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-12, 17:13
  #1
Medlem
Min son kommer hoppa av gymnasiet, inget studiebidrag mao...men någon som vet om/hur bostadsbidraget påverkas?
Citera
2018-10-12, 17:13
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av walnut
Min son kommer hoppa av gymnasiet, inget studiebidrag mao...men någon som vet om/hur bostadsbidraget påverkas?
Överyga honom om att ångra det beslutet
Citera
2018-10-12, 17:19
  #3
Medlem
TaxiDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av walnut
Min son kommer hoppa av gymnasiet, inget studiebidrag mao...men någon som vet om/hur bostadsbidraget påverkas?
Enda jag ångrar i livet är att inte ha pluggat hårdare. Förövrigt tror jag något med bostadsbidraget.
Citera
2018-10-12, 17:19
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snabb123
Överyga honom om att ångra det beslutet
Ja, men det är en.annan "fråga", men har du bra tips så är du välkommen,för inget jag säger biter...
Undrar nu om bostadsbidraget..
Citera
2018-10-12, 17:21
  #5
Medlem
TaxiDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av walnut
Ja, men det är en.annan "fråga", men har du bra tips så är du välkommen,för inget jag säger biter...
Undrar nu om bostadsbidraget..
Tror det är därför staten tror att han jobbar istället och bidrar med hyran osv.
Citera
2018-10-12, 17:25
  #6
Medlem
TaxiDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av walnut
Ja, men det är en.annan "fråga", men har du bra tips så är du välkommen,för inget jag säger biter...
Undrar nu om bostadsbidraget..
Läste nu @Försäkringskassan att om barnet inte har fyllt 20 borde du kunna få oavsett om han studerar eller inte.
Citera
2018-10-12, 17:34
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxiD
Läste nu @Försäkringskassan att om barnet inte har fyllt 20 borde du kunna få oavsett om han studerar eller inte.
Ok,hoppas på det då,men ska ringa på måndag och kolla med försäkringskassan.
Citera
2018-10-12, 20:33
  #8
Medlem
CloserToTheHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxiD
Enda jag ångrar i livet är att inte ha pluggat hårdare. Förövrigt tror jag något med bostadsbidraget.

Varför? Det finns någonting som heter vuxenutbildning, Folkhögskola, YH, Högskola, universitet. CSN kan sökas tills man är 62 år gammal om jag minns rätt(om det inte har ändrats).
Citera
2018-10-12, 20:34
  #9
Medlem
CloserToTheHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxiD
Läste nu @Försäkringskassan att om barnet inte har fyllt 20 borde du kunna få oavsett om han studerar eller inte.

Gränsen går vid 28 år om du inte har några barn. Om du nu inte tjänar mycket pengar, men då är det knappast ett problem!
Källa: Försäkringskassans hemsida.
Citera
2018-10-12, 21:10
  #10
Medlem
Är barnet 18 år eller äldre och slutar gymnasiet (även om det är på grund av att barnet avbryter sina studier istället för att ta studenten) så kommer bostadsbidraget med största sannolikhet försvinna.

Enligt Försäkringskassan angående bostadsbidraget och barn:

Citat:
Som barn räknas den som är
• under 18 år
• över 18 år och som får studiehjälp eller förlängt barnbidrag enligt 2 kap.
studiestödslagen (1999:1395).
Detta framgår av 95 kap. 5 § SFB.

Barnet får räknas med i bidragshushållet till och med den månad då det fyller 18 år
eller då studiehjälpen eller det förlängda barnbidraget upphör. Men om yngsta barnet
fyller 18 år den första dagen i en månad upphör rätten till bidrag från 18-årsmånaden.
Detsamma gäller när rätten till bidrag i övrigt upphör den första dagen i en månad (96
kap. 12 § SFB).

Studiehjälp betalas ut längst till och med juni det år som barnet fyller 20 år. Förlängt
barnbidrag betalas ut till och med den månad barnet slutför utbildningen eller
avbryter studierna. (2 kap. 3 § studiestödslagen [1999:1395] och 15 kap. 7 § SFB).
Studiehjälp betalas endast ut för de månader när barnet studerar. Ett barn som inte
får studiehjälp under sommarmånaderna bör fortfarande anses som barn i hushållet
under förutsättning att studierna fortsätter eller beräknas fortsätta till hösten (RAR
2001:8 till 96 kap. 9 § SFB).
Citera
2018-10-13, 00:42
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av walnut
Ja, men det är en.annan "fråga", men har du bra tips så är du välkommen,för inget jag säger biter...
Undrar nu om bostadsbidraget..

Är inte säker hur de funkar med bostadsbidrag men måste ändå påpeka att dedär med avhoppning från gymnasiet låter som ett dåligt val.

Gymnasiet må vara rätt värdelöst i sig men är ändå väldigt mycket värt på papper. Även om det är värdelöst i form av det man lär sig, men det är trots allt den skönaste tiden i livet, bara fritid i stort sett och kaffe med kortspel tillsammans med polarna på dagtid.

Om han hoppar av så sätt en hel del motkrav. Inget internet, söka jobb varje dag, alla sysslor där hemma blir hans uppgift att ta hand om osv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback