Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-12, 10:30
  #1
Medlem
Hej

När jag kör igång en Blu-Ray film genom konsolen så får jag två ganska stora black bars uppe och nere på skärmen, men ibland vid vissa scener så har jag inte det (kan posta bilder senare så ni ser vad jag menar)

Så kan det väl inte vara meningen att det ska vara?

Har testat att använda zoom funktionen men då försvinner halva undertexten eftersom att den ligger lite på de svarta i nederkant.

Är exakt samma problem på PS4 som det är på Xbox One så gissar att det är någon tv inställning?

Det är en 49 tum smart tv (återkommer med exakt märke)

Har testat tre olika blu-ray filmer och har samma problem på alla tre.
Citera
2018-10-12, 11:28
  #2
Medlem
paerras avatar
Kan vara för att bilden är i format
2.35:1 och 2.40:1 aspect ratio på filmen.

Din tv stöder nog 16:9
Citera
2018-10-12, 11:44
  #3
Medlem
Skiftar formatet mellan olika filmer? Filmskaparen bestämmer format, tv:n är 16:9 men filmen kan vara 2.35:1 eller nåt däromkring.

Men din text tolkar jag som att det skiftar mellan olika scener i en och samma film? Det är betydligt ovanligare. Jag vet att i nån av Batman-filmerna är vissa mäktiga scener filmade i IMAX-format och då skiftar det till 16:9.
Citera
2018-10-12, 11:56
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Skiftar formatet mellan olika filmer? Filmskaparen bestämmer format, tv:n är 16:9 men filmen kan vara 2.35:1 eller nåt däromkring.

Men din text tolkar jag som att det skiftar mellan olika scener i en och samma film? Det är betydligt ovanligare. Jag vet att i nån av Batman-filmerna är vissa mäktiga scener filmade i IMAX-format och då skiftar det till 16:9.

Ajdå... där sätter du huvudet på spiken... det handlar om just The Dark Knight trilogin... det stämmer att det hoppar emellan black bars och inte black bars under olika scener vilket är sjukt irriterande...

Bild formatet är 16:9 på tvn.

Men om filmen är i 2.35:1 eller något liknande så är det inte mycket man kan göra åt saken?

Som sagt zoom versionen funkar hyfsat men då dödar man undertexten...
Citera
2018-10-12, 12:20
  #5
Medlem
Inget att göra åt nej, man får vänja sig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback