Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-12, 10:06
  #1
Medlem
Hej!
Jag gör praktik på en gymnasieskola och ska hålla i en lektion om källkritik nästa vecka tänkte jag, och vill så klart göra den så pedagogisk som möjligt. Skulle vilja jämföra två artiklar om samma ämne med olika vinkling, eller en artikel om ett ämne utan bra källor och en med bra källor för att bedöma trovärdighet. Har supersvårt att hitta "vettiga" artiklar utan bra källor, någon som har något förslag? När det kommer till vinkling har jag kollat lite på samhällsnytt och på dalademokraten (där jag inte är prenumerant så jag har svårt att få tillgång till bra artiklar där), men även där tycker jag att det är svårt att hitta tydligt vinklade artiklar som jag kan ställa i relation mot en annan artikel. Har någon något förslag?
Tack på förhand
Citera
2018-10-12, 10:11
  #2
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frokenfet
Hej!
Jag gör praktik på en gymnasieskola och ska hålla i en lektion om källkritik nästa vecka tänkte jag, och vill så klart göra den så pedagogisk som möjligt. Skulle vilja jämföra två artiklar om samma ämne med olika vinkling, eller en artikel om ett ämne utan bra källor och en med bra källor för att bedöma trovärdighet. Har supersvårt att hitta "vettiga" artiklar utan bra källor, någon som har något förslag? När det kommer till vinkling har jag kollat lite på samhällsnytt och på dalademokraten (där jag inte är prenumerant så jag har svårt att få tillgång till bra artiklar där), men även där tycker jag att det är svårt att hitta tydligt vinklade artiklar som jag kan ställa i relation mot en annan artikel. Har någon något förslag?
Tack på förhand

mission impossible,

vem ska granska granskaren,
och granskarens granskare,
och granskarens granskares granskare..
Citera
2018-10-12, 10:25
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
mission impossible,

vem ska granska granskaren,
och granskarens granskare,
och granskarens granskares granskare..
Ja det var ju inte riktigt det som var min fråga, jag vill snarare att lära eleverna att själva tänka kritiskt och reflektera, vilket är en viktig del i läroplanen och det demokratiserande arbetet som skolan förväntas bedriva... vilket var min tanke bakom att hålla en sådan lektion. Så jag är ganska ointresserad av att få dem att fundera på vem som ska granska granskarens granskare, om jag lyckas förmedla att det knappt finns några absoluta sanningar utan att allt är format av den samtid vi befinner oss i är jag väldigt nöjd...
__________________
Senast redigerad av frokenfet 2018-10-12 kl. 10:28.
Citera
2018-10-12, 11:27
  #4
Medlem
Om du vill ha exempel på svaga artiklar kan du ta i princip vad som helst ur våra dags- eller kvällstidningar. Sånt som är agendadrivet i stället för faktabaserat.
Citera
2018-10-12, 11:30
  #5
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frokenfet
Ja det var ju inte riktigt det som var min fråga, jag vill snarare att lära eleverna att själva tänka kritiskt och reflektera, vilket är en viktig del i läroplanen och det demokratiserande arbetet som skolan förväntas bedriva... vilket var min tanke bakom att hålla en sådan lektion. Så jag är ganska ointresserad av att få dem att fundera på vem som ska granska granskarens granskare, om jag lyckas förmedla att det knappt finns några absoluta sanningar utan att allt är format av den samtid vi befinner oss i är jag väldigt nöjd...

absoluta sanningar existerar ofrånkomligen,
men många är så dyrbara att de måste vaktas av lögner,

hursomhelst,
om en kurs i källkritik ska följa en demokratiserad värdegrund har det ju redan där skapats ett subjektivt filter..
Citera
2018-10-12, 11:44
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Om du vill ha exempel på svaga artiklar kan du ta i princip vad som helst ur våra dags- eller kvällstidningar. Sånt som är agendadrivet i stället för faktabaserat.

Jo, det är just att jag vill ha två som ställs mot varandra som har varit problemet när jag letat. Ofta är artiklarna ganska lika, och eftersom mina elever inte är speciellt starka i svenska behöver jag artiklar som tydligt visar vinkling för att tydligt göra min poäng.
Citera
2018-10-12, 12:02
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frokenfet
Ja det var ju inte riktigt det som var min fråga, jag vill snarare att lära eleverna att själva tänka kritiskt och reflektera, vilket är en viktig del i läroplanen och det demokratiserande arbetet som skolan förväntas bedriva... vilket var min tanke bakom att hålla en sådan lektion. Så jag är ganska ointresserad av att få dem att fundera på vem som ska granska granskarens granskare, om jag lyckas förmedla att det knappt finns några absoluta sanningar utan att allt är format av den samtid vi befinner oss i är jag väldigt nöjd...
Källkritik är inte beroende av vilken websida informationen har presenterats på.

Istället för att ta två artiklar och jämföra dessa vilket är ganska tråkigt och intetsägande hade det varit mer intressant att titta på en artikel eller nyhet och studera skillnaden på svar från elever beroende på vilken frågeställning de har att dra slutsatser från.

God källkritik är ett mått på individens egna förmåga att från en viss mängd presenterad information dra adekvata slutsatser kring en given frågeställning. En adekvat slutsats kan endast dras om individen är medveten hur information presenteras, kan manipuleras och färgas av författaren samt de möjliga felkällorna. Detta innebär dock inte att god källkritik innebär att förkasta någonting på grundval av att informationen är mer trolig att vara missvisande eller färgad av författarens egna åsikter eftersom den information som ändå presenteras i sig inte är något ställningstagande utan enbart information.

Exempel:

I. Om eleven låtsas vara statsminister för en dag. När statsministern kommer till jobbet på morgonen får han av sin säkerhetschef veta att det finns information på internet om att ett terrordåd kan komma att ske i Stockholm under dagen. Hur ska han agera?

II. Samma exempel som ovan men säkerhetschefen tillägger att detta hot kommer från ett känt trollkonto som vanligtvis sprider desinformation. Hur ska statsministern nu agera? Ska han förkasta hotet eftersom det kommer från en opålitlig informationskälla?

III. Samma exempel som II men istället för att hotet kommer från ett trollkonto är informationen delgiven säkerhetschefen genom en kvalificerad underrättelsetjänst. Någon skillnad på agerande jämfört med ovan?

IV. Samma exempel som III men det visar sig att den svenska underrättelsetjänsten är övertagen av utländska agenter med illasinnade syften. Denna information vet dock inte statsministern eller säkerhetschefen om, varför förutsättningarna fortfarande är som i III.

Svaren kommer säkert skilja sig åt men poängen är att informationen som presenterats aldrig har förändrats eller blivit sämre. Det som har förändrats är omständigheter kring den specifika informationen som gör att det kanske finns skäl att omvärdera eller bemöta informationen på olika sätt beroende vilken förutsättning som är given.

Lär alltså eleven att all information är bra information.

Citat:
Ursprungligen postat av frokenfet
Jo, det är just att jag vill ha två som ställs mot varandra som har varit problemet när jag letat. Ofta är artiklarna ganska lika, och eftersom mina elever inte är speciellt starka i svenska behöver jag artiklar som tydligt visar vinkling för att tydligt göra min poäng.
Vad är din poäng? Du nämnde att lära eleven att tänka kritisk och reflekterande eftersom detta är en del av skolans demokratiserande arbete. Det känns väldigt intetsägande och helt utan poäng. Vad vill du visa med två vinklade artiklar? Vad finns att hämta vid en jämförelse av exempelvis en artikel om invandring från personer som förespråkar helt fri invandring och en artikel om invandring som författats av personer som förespråkar totalt invandringsförbud.
__________________
Senast redigerad av thepirate 2018-10-12 kl. 12:23.
Citera
2018-10-12, 13:16
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thepirate
Vad är din poäng? Du nämnde att lära eleven att tänka kritisk och reflekterande eftersom detta är en del av skolans demokratiserande arbete. Det känns väldigt intetsägande och helt utan poäng. Vad vill du visa med två vinklade artiklar? Vad finns att hämta vid en jämförelse av exempelvis en artikel om invandring från personer som förespråkar helt fri invandring och en artikel om invandring som författats av personer som förespråkar totalt invandringsförbud.

Vill väl försöka förmedla att samma information kan vridas och vinklas, och att vi därför måste tänka kritiskt kring allt vi läser. Just invandringsfrågan känns inte bra att köra i den klassen jag ska hålla lektionen med
Citera
2018-10-12, 13:22
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frokenfet
Vill väl försöka förmedla att samma information kan vridas och vinklas, och att vi därför måste tänka kritiskt kring allt vi läser. Just invandringsfrågan känns inte bra att köra i den klassen jag ska hålla lektionen med
Vet inte om det finns något värde i att belysa att information kan vridas och vinklas, det tror jag med all sannolikhet att eleverna redan förstår. Kolla exemplet jag gav i den övriga texten jag skrev.
Citera
2018-10-12, 13:34
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thepirate
Vet inte om det finns något värde i att belysa att information kan vridas och vinklas, det tror jag med all sannolikhet att eleverna redan förstår. Kolla exemplet jag gav i den övriga texten jag skrev.

Det är för abstrakt för klassen utifrån den uppfattningen jag fått av dem.

Tror helt enkelt att jag tar en första april artikel och låter dem hitta punkter i texten där de borde vara kritiska över att de fattas källor eller att vi diskuterar trovärdigheten... Eller så skriver jag en text själv...
__________________
Senast redigerad av frokenfet 2018-10-12 kl. 13:40.
Citera
2018-10-12, 13:48
  #11
Medlem
4yoonlys avatar
Du kan ju få lite exempel på hur fel det kan bli The Onion är ju en nyhetssida med satir nyheter som ibland blir tagna på allvar och helt plötsligt hamnar på normal dagspress som riktiga nyheter där källkritiken brustit rejält...

ex:
http://mentalfloss.com/article/30339...pletely-fooled
Citera
2018-10-12, 22:47
  #12
Medlem
The Guardian har ungefär en miljard kolumner och essäer om att knark är bra, fattiga ska få mer pengar samt att Brexit inte är bra. Med det i åtanke är det väldigt givande att källkritiskt granska mer "objektiva" artiklar om just knark, Brexit och fattigdom.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback