Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-12, 09:14
  #1
Medlem
Shoo! Jag har en del problem med denna

https://imgur.com/a/mqSJeZz

Jag bestämmer strömmen genom spolen i stationärtillstånd till 0 men sen får jag problem att ställa upp rätt diffekvation för t>0.
Citera
2018-10-12, 12:00
  #2
Medlem
Igni-ferroques avatar
När du kopplar in så borde spolen alstra en spänning som motsätter sig den ström som kommer att gå genom spolen(som har noll resistans vid likström.

Så jag tycker att all ström borde gå genom spolen och att man kan bestämma denna ström I(t) genom att:

I(t)* 1*10^3 = 24- L*d(I(t)/dt ---->
I(t)*1*10^3*(1/L) +dI(t)/dt = 24/L

Här är väl 1*10^3 *(1/L) = g(t) ---> G(t) = t*10^3*(1/L) och man får den integrerande faktorn till e^G(t).

Kanske går det att räkna därifrån?
Citera
2018-10-12, 21:39
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
När du kopplar in så borde spolen alstra en spänning som motsätter sig den ström som kommer att gå genom spolen(som har noll resistans vid likström.

Så jag tycker att all ström borde gå genom spolen och att man kan bestämma denna ström I(t) genom att:

I(t)* 1*10^3 = 24- L*d(I(t)/dt ---->
I(t)*1*10^3*(1/L) +dI(t)/dt = 24/L

Här är väl 1*10^3 *(1/L) = g(t) ---> G(t) = t*10^3*(1/L) och man får den integrerande faktorn till e^G(t).

Kanske går det att räkna därifrån?

Ah, tack för hjälpen! Jadå, jag kan räkna från den första ekvationen men jag har en tendens att glömma dumma grejer som att det inte går någon ström genom 2k resistorn

Tack ska du ha!
Citera
2018-10-17, 08:36
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
Ah, tack för hjälpen! Jadå, jag kan räkna från den första ekvationen men jag har en tendens att glömma dumma grejer som att det inte går någon ström genom 2k resistorn

Tack ska du ha!
Ingen ström genom 2k säger du? Men då har det ju ingen betydelse om det är 2k eller 1 Ohm eller vad som helst? Alltså tror jag du har fel!
Enligt min teori så kan du ersätta spänningskällan och de två resistenserna med en källa och en resistans. Spänningen blir 2/3 av 24 V = 18 V och den nya serieresistansen blir 1//2 = 0.67 kOhm, Då har du en enkel krets med ett R och ett L!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback