Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-12, 13:43
  #13
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Om man bygger om bilen med fast inredning över en viss nivå så måste man registreringsbesiktiga den, det oavsett om det är en arbetsbil med verkstad eller husbil. Vad man skall göra är att ha inredningen löstagbar för då räknas det bara som last. Dvs inredningen måste kunna plockas ur utan verktyg. Med andra ord skall det monteras med vingmuttrar och dyl. Det bör stå om detta i de böcker som beskriver ombyggnation av lastbilar mm.

Aha, vingmutttrar. Jag tycker bara att det är så jävla märkligt att jag är den enda som fått detta på besiktningen, I van vanbyggargrupper på Facebook som innehåller tusentals medlemmar. Hade jag bara en jävla otur och en ovanligt nitisk besiktningsman (han var väl i 30 års åldern)

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ts har antagligen fått ett föreläggande om begränsad registreringsbesiktning, detta föreläggande lär inte försvinna för att annat besiktningsföretag anlitas eller att man väntar tills tiden gått ut.

Nä det var väl det jag misstänkte. Då är det väl bara att bita i det sura äpplet och reggade om? Förbannelse!
Citera
2018-10-12, 14:33
  #14
Medlem
kodsnickrarns avatar
Exakt, anledningen till att de kräver "omregistrering" är att vikten ändrats (ökats) iochmed
den fast monterade inredningen och då ska man upp i en högre skatteklass!! Viktigt att inte
undanhålla några skattekronor här inte

Lösningen är, precis som skrivits, att inte ha fast monterad inredning.
Citera
2018-10-12, 14:46
  #15
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kodsnickrarn
Exakt, anledningen till att de kräver "omregistrering" är att vikten ändrats (ökats) iochmed
den fast monterade inredningen och då ska man upp i en högre skatteklass!! Viktigt att inte
undanhålla några skattekronor här inte

Lösningen är, precis som skrivits, att inte ha fast monterad inredning.


Min vikt är dock fortfarande under 3500 kilo, så den kommer kosta samma i skatt.
Citera
2018-10-12, 14:55
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Min Chevrolet Blazer K5 väger 2.3 ton och är lätt lastbil. Det finns ingen skiljevägg på den och de har inte sagt ett ord om det överhuvudtaget.
Det finns ett år ifrån när det måste finnas skiljevägg eller lastförskjutningsskydd som jag tror att det heter. Kommer inte ihåg året men före detta räknas stolarna som skydd (därav behövs inte mer skydd).

Fördelen om din bil är reggad som husbil är att då behövs inget lastförskjutningsskydd.

Nä, förläggande eller gamla besiktningar försvinner aldrig ur registren. Alla kan se dem oavsett till vilket bolag du åker + polisen.
Citera
2018-10-12, 15:13
  #17
Medlem
kodsnickrarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Min vikt är dock fortfarande under 3500 kilo, så den kommer kosta samma i skatt.

Nja, skattevikten är för PB klass 1 samma som tjänstevikten. En Nissan Micra kostar mindre i skatt/år än en Volvo XC90 trots att båda har lägre tjänstevikt än 3,5t

/K

Edit: Glöm detta, missade att bilen ifråga förmodligen *är* reggad som LB, då gäller _totalvikten_ istället.
__________________
Senast redigerad av kodsnickrarn 2018-10-12 kl. 15:17.
Citera
2018-10-12, 16:01
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kodsnickrarn
Nja, skattevikten är för PB klass 1 samma som tjänstevikten. En Nissan Micra kostar mindre i skatt/år än en Volvo XC90 trots att båda har lägre tjänstevikt än 3,5t

/K

Edit: Glöm detta, missade att bilen ifråga förmodligen *är* reggad som LB, då gäller _totalvikten_ istället.
Sedan ett antal år beskattas bilar efter avgasutsläpp, inte efter vikt.
Citera
2018-10-12, 16:15
  #19
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det finns ett år ifrån när det måste finnas skiljevägg eller lastförskjutningsskydd som jag tror att det heter. Kommer inte ihåg året men före detta räknas stolarna som skydd (därav behövs inte mer skydd).

Fördelen om din bil är reggad som husbil är att då behövs inget lastförskjutningsskydd.

Nä, förläggande eller gamla besiktningar försvinner aldrig ur registren. Alla kan se dem oavsett till vilket bolag du åker + polisen.

Nackdelen är att man inte kan. Parkera på många platser och försäkringen.


Citat:
Ursprungligen postat av kodsnickrarn
Nja, skattevikten är för PB klass 1 samma som tjänstevikten. En Nissan Micra kostar mindre i skatt/år än en Volvo XC90 trots att båda har lägre tjänstevikt än 3,5t

/K

Edit: Glöm detta, missade att bilen ifråga förmodligen *är* reggad som LB, då gäller _totalvikten_ istället.

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Sedan ett antal år beskattas bilar efter avgasutsläpp, inte efter vikt.


Hmm, jag hittade en tabell där det stod efter vikten, men strunt samma, skatten för. Mig är 5600 ungefär.

Så då är det väl klart, bara att bita i det sura äpplet och pynta. Just nu befinner jag mig i sthlm, och har ingenstans att lasta ur grejerna. Jag tänker såhär, att jag bokar tid hos dekra nere vid mina föräldrar i Skåne, och kör ner. Bilen är skattad och försäkrad, men har körförbud. Jag vet att böterna ligger på 1500 kr om man skulle stoppas, men om. Man kan visa att man har besiktningsid samma dag, och förklarar läget, så kan man slippa undan. Beroende på polis då med såklart... Det är en risk..
Citera
2018-10-12, 16:30
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Nackdelen är att man inte kan. Parkera på många platser och försäkringen.







Hmm, jag hittade en tabell där det stod efter vikten, men strunt samma, skatten för. Mig är 5600 ungefär.

Så då är det väl klart, bara att bita i det sura äpplet och pynta. Just nu befinner jag mig i sthlm, och har ingenstans att lasta ur grejerna. Jag tänker såhär, att jag bokar tid hos dekra nere vid mina föräldrar i Skåne, och kör ner. Bilen är skattad och försäkrad, men har körförbud. Jag vet att böterna ligger på 1500 kr om man skulle stoppas, men om. Man kan visa att man har besiktningsid samma dag, och förklarar läget, så kan man slippa undan. Beroende på polis då med såklart... Det är en risk..
För bilar äldre än en viss årsmodell (har ej den aktuell just nu) gäller fortfarande vikt som bad för skattedebitering.
Citera
2018-10-12, 16:39
  #21
Moderator
MondoBizarros avatar
Bilar --> Juridik
/Moderator
Citera
2018-10-12, 22:17
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kodsnickrarn
Exakt, anledningen till att de kräver "omregistrering" är att vikten ändrats (ökats) iochmed
den fast monterade inredningen och då ska man upp i en högre skatteklass!! Viktigt att inte
undanhålla några skattekronor här inte

Lösningen är, precis som skrivits, att inte ha fast monterad inredning.

Öh va?

Skattevikten går på fordonets totalvikt. Höjer du tjänstevikten genom att sätta dit fast inredning så resulterar det bara i att du får lasta mindre för att komma upp i totalvikten.

TS: Enligt definitionen för fordonskategori M-SA (kaross campingbil) skall denna fordonskategori ha:
-Bord och sittplatser
-sängplatser
-matlagningsmöjligheter (omfattar således också hela gasolsystemet)
- förvaringsmöjligheter.

https://eur-lex.europa.eu/legal-cont...011R0678&rid=3

Om ditt fordon saknar något av dessa kan inte besiktningsmannen få det till en "husbil". Besiktningsmannens beslut är således i strid med styrdokumenten och då ogiltigt.
Citera
2018-10-12, 22:25
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kodsnickrarn
Nja, skattevikten är för PB klass 1 samma som tjänstevikten. En Nissan Micra kostar mindre i skatt/år än en Volvo XC90 trots att båda har lägre tjänstevikt än 3,5t

/K

Edit: Glöm detta, missade att bilen ifråga förmodligen *är* reggad som LB, då gäller _totalvikten_ istället.


Nja, Är bilen reggad som LLB efter 2011 är det koldioxidutsläppet som utgör skattevärdet, annars är det totalvikten.

Sedan har faktiskt en Nissan Micra en lägre totalvikt också... Totalvikten behöver inte vara en absolut siffra på 3,5ton.
Citera
2018-10-12, 22:48
  #24
Medlem
Bergakungens avatar
Skälet till besiktningskravet (registrering) beror på att bilen försetts med en bostadsinredning. Att det finns någon säng är inte nödvändigt. Snarare funderar man på hur sittplatser arrangerats, ifall bälten finns (och förankrats) och ifall inredningen är korrekt monterad (trafiksäkerhetsfråga).

Troligen kommer registreringsbesiktningen inte att landa i något annat än att bilen inte heller framgent har fler sittplatser (dvs, passagerare) än tidigare, även om det blir en husbil av det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback