Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-12, 18:37
  #13
Medlem
Joacim.F.As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Personen har antagligen pratat med någon kurator eller psykolog som har till uppgift i dagens Sverige att intala alla att deras diagnoser är en "gåva". Nu är iof. sig inte HSP någon diagnos, utan en personlighetstyp, men även på nätet kan man få egoboost av att läsa fördelarna med denna typen.

Man är inte klärvoajant som HSP, om det nu är vad din vän försöker slå i dig. Man känner av stämningar lättare och det brukar väl i förlängningen leda till mer empati, men även trötthet hos den som alltid känner in andras sinnesstämning hela dagarna.



Tack igen för ytterligare svar =)
Om man nu skulle vara klärvoajant tex...kan man samtidigt ha svårt för empati? Vad tror du?...
(det är lite det som stört mig ang honom)
Man kanske kan det? Eller som jag själv skulle gissa så måste man vara empatisk för att ens "kunna" sådana här "ytterligare saker" om jag får kalla det så =)
Citera
2018-10-12, 18:44
  #14
Medlem
Pripps3.5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joacim.F.A
Tack igen för ytterligare svar =)
Om man nu skulle vara klärvoajant tex...kan man samtidigt ha svårt för empati? Vad tror du?...
(det är lite det som stört mig ang honom)
Man kanske kan det? Eller som jag själv skulle gissa så måste man vara empatisk för att ens "kunna" sådana här "ytterligare saker" om jag får kalla det så =)

Nu ser ju jag klärvoajanta som bedragare, och dessa har väl inte så stor empati.

Din kompis är kanske bara bra på att tyda kroppsspråk och andra signaler?
Citera
2018-10-12, 19:01
  #15
Medlem
Joacim.F.As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Nu ser ju jag klärvoajanta som bedragare, och dessa har väl inte så stor empati.

Din kompis är kanske bara bra på att tyda kroppsspråk och andra signaler?



Så kan det också vara, jag vet själv inte svaret dock...
Jag bara tycker det är konstigt att någon som säger sig kan "se" och "känna" sådana här saker ingen annan kan...
samtidigt själv har avsaknad av empati...

Jag har svårt att få det att gå ihop bara.

Men exakt som min egna tanke där...att just bedragare inte har så mycket empati...därför jag blir tveksam och försöker hitta svar =)
Citera
2018-10-12, 19:57
  #16
Medlem
Joacim.F.As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Nu ser ju jag klärvoajanta som bedragare, och dessa har väl inte så stor empati.

Din kompis är kanske bara bra på att tyda kroppsspråk och andra signaler?


Det kan vara så ja!...och ibland kommer tillomed en "gissning" här och där från honom..som man lätt kan se igenom...

Men kan man kanske vara "klärvoajant"...och samtidigt ha brist på empati?

Jag har så svårt att se att detta skulle vara möjligt bara...hehe
Men jag kan ha helt fel också..
Citera
2018-10-12, 20:37
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joacim.F.A
Det kan vara så ja!...och ibland kommer tillomed en "gissning" här och där från honom..som man lätt kan se igenom...

Men kan man kanske vara "klärvoajant"...och samtidigt ha brist på empati?

Jag har så svårt att se att detta skulle vara möjligt bara...hehe
Men jag kan ha helt fel också..

Alla kombinationer är så klart möjliga i en värld med miljarder människor. Men om han inte har rätt i sina förutsägelser så är han knappast klärvojant.
Citera
2018-10-13, 01:50
  #18
Medlem
Joacim.F.As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Alla kombinationer är så klart möjliga i en värld med miljarder människor. Men om han inte har rätt i sina förutsägelser så är han knappast klärvojant.


Jag vet inte om han kommit med förutsägelser direkt...
utan mera att han ska kunna "läsa av" vad andra tänker eller varit med om...
Men vad jag sett än så länge...så stämmer vel 80 % kanske...
Det kan vara en bra "gissningsförmåga" osv...

(jag förstår att det beror på vad det handlar om också osv.)
Det är bara svårt att hitta lite mera "bevis" på hur man kan skilja på någon som "gissar" om sådana
här saker...och någon som skulle mena allvar.
=)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback