Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-11, 23:34
  #1
Medlem
Nån som kan ställa en flashback-diagnos?

Min tjej är ibland svår att förstå sig på. Jag själv har mina misstankar om vad hennes beteende kan förklaras av men jag är nyfiken på hur andra tänker. Är också nyfiken på hur ni skulle agerat om det var er partner som stämde in på följande.

1. Otroligt intelligent och smart sen barnsben.

2. Social fobi och svårigheter/motstånd/ inget behov av att träffa nya människor. Blir extremt uttröttad av att träffa nya människor. Kan bli utmattad i flera dagar om vi ska träffa några nya människor som tex gamla kompisar till mig.

3. Har väldigt få nära vänner.

4. Ofta extremt trött efter arbetsdagen.

5. Pratar ofta oavbrutet och vill absolut inte att man flikar in nån kommentar eller fråga i hennes monolog vilket gör att det inte blir ett normalt samtal.

6. Vill helst bara prata om sina samtalsämnen (oftast hennes jobb). Jag själv har sällan problem att prata om allt möjligt med folk men känner att jag har svårt att hitta samtalsämnen med henne, min käresta...

7. Ointresserad av det jag har att berätta och ställer sällan följdfrågor och byter ofta samtalsämne då, eller börjar med nåt helt annat istället för att lyssna som tex starta en tvättmaskin.

8. Utgår från att jag ska göra det mesta av hushållsarbetet.

9. Utgår från att jag ska betala det mesta.

10. Är extremt fokuserad, oavsett vad hon gör och vill inte bli avbruten eller störd när hon gör nåt. Då går hon in i en ?fokusbubbla?.

11. Har svårt att se till mina behov och önskemål. Helt oförmögen att ge komplimanger eller säga nåt positivt spontant. Om jag säger att hon är fin kan hon svara med att jag är fin men aldrig annars. Jag har tagit upp det med henne men då blir hon sur och ändrar inte sitt beteende.

12. Har sagt att hon är extremt ärlig vilket jag tror stämmer. Detta i kombination med att hon aldrig säger nåt positivt gör ju att man blir fundersam.

13. Är mycket kreativ och påhittig

14. Har en specialtalang- otroligt skicklig på att teckna.

15. Är mycket noggrann med det mesta

16. Får extremt mycket hjälp av sina föräldrar med typiska ?vuxensaker? som att teckna abonnemang, försäkringar, räkningar mm trota 40 år fyllda.

17. Har bra relation med sina barn (ej gemensamma med mig)

18. Gillar fysisk närhet och kreativ sex

19. Inga problem med ögonkontakt

20. Inga konstiga rörelsemönster eller gång.

21. Träffar mycket nya människor i jobbet som är beroende av henne.

22. Har sagt att hon är mycket trogen vilket jag tror på.

23. Har mobbats hela grundskolan.

24. Har utsatts för ett övergrepp i gymnasiet.

25. Var utagerande i gymnasiet.

Är trots allt detta en underbar person som jag älskar.
Citera
2018-10-11, 23:39
  #2
Medlem
Ksoksos avatar
Låter precis som mig, (förutom övergreppen) har en gammal aspergersdiagnos, idag sk.högfungerande autism.
Är INTJ-a enligt mayer-briggs.

Men vi kan även säga att du hittat en enhörning, väldigt positivt, grattis!
Citera
2018-10-12, 00:04
  #3
Medlem
Jummarns avatar
Det låter som hon är på autismspektrumet fast högfungerande.
Citera
2018-10-12, 00:31
  #4
Medlem
canoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksokso
Låter precis som mig, (förutom övergreppen) har en gammal aspergersdiagnos, idag sk.högfungerande autism.
Är INTJ-a enligt mayer-briggs.

Men vi kan även säga att du hittat en enhörning, väldigt positivt, grattis!

Ja, jag tänkte också precis skriva att det låter som att hon är INTJ! Den mest ovanliga personlighetstypen för kvinnor, i hela världen..

https://www.16personalities.com/intj...and-weaknesses
Citera
2018-10-12, 00:55
  #5
Medlem
Ksoksos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av canoe
Ja, jag tänkte också precis skriva att det låter som att hon är INTJ! Den mest ovanliga personlighetstypen för kvinnor, i hela världen..

https://www.16personalities.com/intj...and-weaknesses

Jag har hängt en hel del i olika intj-grupper på bla. facebook och det verkar finnas en överrepresentation av autism-diagnoser, både självdiagnosticerade och av psyk. Be henne göra ett mayer-briggstest, intj's älskar ju analyser och tester så har hon inte redan gjort det kommer hon garanterat uppskatta sitt testresultat samt även sätta lite P på sig själv. Det kan bli ett slags uppvaknande och en stor tröst att man inte är totalt annorlunda. Väldigt bra för den personliga utvecklingen.

Rekommenderar även Chapmans "The five lovelanguage" för er som par. Det hjälper henne att se hur du tar emot och ger kärlek. Vi utgår ju från oss själva när vi visar tillgivenhet, men vi har olika "språk" vilket kan leda till missförstånd, besvikelse eller missriktade kärlekshandlingar. Finns böcker i ämnet men även enkla gratis nätbaserade test. Intj's och andra ananytiska personlighetstyper kommer fundera ut bra strategier runt detta för ett fungerande kärleksliv. Tex jag är en "doer" jag gör saker för min partner för att visa kärlek, och som sämst poäng har jag närhet (pga autism I guess) min partner har däremot "närhet" som absoluta toppresultat. Han känner sig alltså avvisad när jag jobbar, både i huvudet eller fysiskt och inte vill bli störd/avbruten av att det ska klemas (läs: kramas). Tidigare slutade det med gräl och fräsande. Idag tar jag ett djupt andetag, tänker att världen inte går under för att jag avbryter nån minut och kramar honom eftersom jag numera vet hur betydelsefullt det är. Som ett litet exempel.
__________________
Senast redigerad av Ksokso 2018-10-12 kl. 01:02. Anledning: Tillägg
Citera
2018-10-12, 01:02
  #6
Medlem
Autism kommer alla svara och det är vad du tänkt. Man behöver inte ha alla symptom eller kriterier för att ha en diagnos. Men normalt får de flera diagnoser. Jag tycker att det låter som autism och adhd.
Citera
2018-10-12, 02:32
  #7
Medlem
Hon behöver bli mer medveten och bättre kunna beräkna saker. En sak är rättvisa: att du ska göra mer.

Fråga henne t.ex vad är rättvisa ?

Eller hur kan hon bidra mer till att du känner dig mer uppskattad ?

Kan ju fråga hur du ska göra henne mer lycklig ?

Det här är vad jag tror hon behöver reflektera över sina svaga punkter. Men samtidigt tycker jag att du måste få fram hur bra hon är också ,hur nöjd du är med henne
Citera
2018-10-12, 12:48
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gentel
Nån som kan ställa en flashback-diagnos?

Min tjej är ibland svår att förstå sig på. Jag själv har mina misstankar om vad hennes beteende kan förklaras av men jag är nyfiken på hur andra tänker. Är också nyfiken på hur ni skulle agerat om det var er partner som stämde in på följande.

1. Otroligt intelligent och smart sen barnsben.

2. Social fobi och svårigheter/motstånd/ inget behov av att träffa nya människor. Blir extremt uttröttad av att träffa nya människor. Kan bli utmattad i flera dagar om vi ska träffa några nya människor som tex gamla kompisar till mig.

3. Har väldigt få nära vänner.

4. Ofta extremt trött efter arbetsdagen.

5. Pratar ofta oavbrutet och vill absolut inte att man flikar in nån kommentar eller fråga i hennes monolog vilket gör att det inte blir ett normalt samtal.

6. Vill helst bara prata om sina samtalsämnen (oftast hennes jobb). Jag själv har sällan problem att prata om allt möjligt med folk men känner att jag har svårt att hitta samtalsämnen med henne, min käresta...

7. Ointresserad av det jag har att berätta och ställer sällan följdfrågor och byter ofta samtalsämne då, eller börjar med nåt helt annat istället för att lyssna som tex starta en tvättmaskin.

8. Utgår från att jag ska göra det mesta av hushållsarbetet.

9. Utgår från att jag ska betala det mesta.

10. Är extremt fokuserad, oavsett vad hon gör och vill inte bli avbruten eller störd när hon gör nåt. Då går hon in i en ?fokusbubbla?.

11. Har svårt att se till mina behov och önskemål. Helt oförmögen att ge komplimanger eller säga nåt positivt spontant. Om jag säger att hon är fin kan hon svara med att jag är fin men aldrig annars. Jag har tagit upp det med henne men då blir hon sur och ändrar inte sitt beteende.

12. Har sagt att hon är extremt ärlig vilket jag tror stämmer. Detta i kombination med att hon aldrig säger nåt positivt gör ju att man blir fundersam.

13. Är mycket kreativ och påhittig

14. Har en specialtalang- otroligt skicklig på att teckna.

15. Är mycket noggrann med det mesta

16. Får extremt mycket hjälp av sina föräldrar med typiska ?vuxensaker? som att teckna abonnemang, försäkringar, räkningar mm trota 40 år fyllda.

17. Har bra relation med sina barn (ej gemensamma med mig)

18. Gillar fysisk närhet och kreativ sex

19. Inga problem med ögonkontakt

20. Inga konstiga rörelsemönster eller gång.

21. Träffar mycket nya människor i jobbet som är beroende av henne.

22. Har sagt att hon är mycket trogen vilket jag tror på.

23. Har mobbats hela grundskolan.

24. Har utsatts för ett övergrepp i gymnasiet.

25. Var utagerande i gymnasiet.

Är trots allt detta en underbar person som jag älskar.

Hennes eventuella diagnos(er) ursäktar inte det totala ointresse för dig och ditt känsloliv. En högfungerande autist är väldigt mån om sin kärlekspartner, till skillnad ifrån i princip alla andra i dess omvärld. Jag vet att du försöker rättfärdiga ditt missnöje men tyvärr.
Citera
2018-10-13, 00:43
  #9
Medlem
Lyzzas avatar
Vet inte om du håller med om att hon kanske har ADD. Men det finns likheter tycker jag.

http://ung.attention.se/diagnoser-2/vad-ar-add/
Citera
2018-10-13, 00:55
  #10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makullerad
Autism kommer alla svara och det är vad du tänkt. Man behöver inte ha alla symptom eller kriterier för att ha en diagnos. Men normalt får de flera diagnoser. Jag tycker att det låter som autism och adhd.

TS flickvän låter som de flesta människor, dvs. inget speciellt "fel" på henne. Att ha en personlighet är inget som behöver "diagnosticeras", alla på planeten kan nog anses vara "sjuka" om vi kollar onödigt noga. -Vilket verkar vara vår tids tendens.

(Att vårt samhälle verkar ha ett sjukligt behov av att diagnosticera alla, borde dock diagnosticeras..)

TS flickvän är lite lätt introvert, är kreativ, kanske blir "lätt arg" etc. Min "diagnos" är att hon är precis som de flesta andra flickor. Alltså helt okej. (Alla tjejer är inte extroverta, det är snarare rätt sällsynt att tjejer inte är introverta).
Citera
2018-10-15, 23:11
  #11
Medlem
Hej
Som TS vill jag bara tacka för allas synpunkter. Jag vill också meddela att vi tyvärr gått skilda vägar nu. Jag älskar henne fortfarande men hon gjorde slut häromdagen utan att ange någon annan orsak än att vi inte passade ihop. Kanske rätt, svårt att veta men så slutade det hela tyvärr.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback