Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-10-13, 17:39
  #25
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Webb-Filosofen
Finns inga intentioner av att komma undan billigt, utan det kändes logiskt att kunna sälja tillgångar bolaget köpt till vem som helt till anskaffningsvärdet. Då går ju inte mitt bolag med med någon vinst eller förlust gällande den tillgången och har därför ingen påverkan på skatten. Det blir ju ingen kostnad jag drar av på deklarationen gällande tillgången.

Om jag har förstått detta rätt så uttagsbeskattas man som ägare till bolaget om man köper ut tillgången i sitt bolag till anskaffningsvärdet om marknadsvärdet är högre än anskaffningsvärdet.

Min fråga är då: Borde inte problemet med beskattning ligga på det första bolaget som sålde bilen till mitt bolag för ett kraftigt rabatterat pris?

I så fall, hur mycket får ett bolag ge i rabatt till ett annat bolag innan det blir fråga om beskattning?

Skattemyndigheterna (kan vara pluralis om det inbegriper flera skattejurisdiktioner) bryr sig inte jättemycket om ett bolag säljer någon vara till förlustpris till ett annat bolag. Sådant sker hela tiden, att bolag gör "dåliga affärer". Det svenska skattemyndigheter däremot inriktar sig på, är om man som ägare/anstäld försöker "plocka ut pengar/pengars värde" ur ett bolag utan att skatta och betala arbetsgivaravgifter på. Det som i så fall kommer hända, om skatteverket "får för sig" att du plockat ut din bil ur bolaget till ett pris som understiger marknadsvärdet, är att bolaget tillförs arbetsgivaravgifter på det belopp som skattemyndigheten anser vara marknadsvärdet på bilen, skatten råkar du ut för. Enda "positiva i eländet" är möjligen att bilen då kanske höjer eventuell framtida pension, ökar SGI. Men det är en rätt klen tröst, man får aldrig lika mycket tillbaka som man "tvingas betala in" i systemet. Sällan i trolig inkomstgrupp i alla fall.

Edit, innan någon besserwisser-nisse hinner före: Straffavgifter kan också tillkomma..
Citera
2018-10-13, 17:58
  #26
Medlem
Webb-Filosofens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Skattemyndigheterna (kan vara pluralis om det inbegriper flera skattejurisdiktioner) bryr sig inte jättemycket om ett bolag säljer någon vara till förlustpris till ett annat bolag. Sådant sker hela tiden, att bolag gör "dåliga affärer". Det svenska skattemyndigheter däremot inriktar sig på, är om man som ägare/anstäld försöker "plocka ut pengar/pengars värde" ur ett bolag utan att skatta och betala arbetsgivaravgifter på. Det som i så fall kommer hända, om skatteverket "får för sig" att du plockat ut din bil ur bolaget till ett pris som understiger marknadsvärdet, är att bolaget tillförs arbetsgivaravgifter på det belopp som skattemyndigheten anser vara marknadsvärdet på bilen, skatten råkar du ut för. Enda "positiva i eländet" är möjligen att bilen då kanske höjer eventuell framtida pension, ökar SGI. Men det är en rätt klen tröst, man får aldrig lika mycket tillbaka som man "tvingas betala in" i systemet. Sällan i trolig inkomstgrupp i alla fall.

Edit, innan någon besserwisser-nisse hinner före: Straffavgifter kan också tillkomma..

Tack för bra svar!
Citera
2018-10-13, 18:20
  #27
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Webb-Filosofen
Tack för bra svar!

Vill bara klargöra det lite till, kom jag på nu:
Köper du bilen av bolaget för 80.000 och den "anses" ha ett marknadsvärde på 150.000, så blir bolaget arbetsgivaravgiftpliktigt för 150.000-80.000, dvs. 70.000. Du i sin tur får skatta för inkomst av tjänst för dessa 70.000. Eventuella straffavgifter kan tillkomma.

Det jag ville säga är att det är mellanskillnaden mellan betalt pris och marknadspris som räknas som skatte- och avgiftspliktigt. Man kunde av mitt tidigare svar få för sig att det var hela marknadsvärdet som "man åker dit på", så illa är det inte.

Just när det gäller bilar kan det vara lite knepigt, man kan inte enbart gå efter "tabell" på beg-priser, ett lägre pris kan vara befogat om bilen är slitnare än normalt för årsmodellen, eller har något annat fel, exempelvis trasig vattenpump/växellåda etc.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback