Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-11, 16:29
  #1
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
AB skriver om ett rykte som säger att vår utrikesminister ligger bra till för att bli ordförande efter Juncker.
Citat:
Källor: Wallström kan bli kandidat till EU-ordförande
Citat:
Margot Wallström (S) förekommer i spekulationerna om ny ordförande för EU-kommissionen.
Både av S-gruppen i parlamentet och enskilda länder förs hon fram som tänkbar kandidat, erfar Aftonbladet.
– Wallström ses som en stark efterträdare till Juncker, säger en S-källa.
Citat:
Hon ses enligt Aftonbladets källor som en tänkbar toppkandidat för den socialdemokratiska gruppen i parlamentet.
– Det pågår en rad sonderingar kring Margot Wallström och hennes krets. Man undersöker hennes intresse för att kandidera, säger en S-källa.
Citat:
Margot Wallström anses vara en person som skulle kunna jämna ut den högermajoritet som finns i EU-systemet.
I dag styrs alla viktiga instanser av konservativa företrädare och hos liberalt sinnade finns en oro för att djupt konservativa och populistiska krafter ska stärka sitt grepp ytterligare i nästa val.
Att Wallström har en lång erfarenhet från EU-systemet, bland annat som kommissionär och EU:s förste vice ordförande i sammanlagt tio år, anses meriterande tillsammans med hennes tidigare arbete inom FN samt mångåriga inrikespolitiska karriär.
Citat:
Intresset ska enligt Aftonbladets uppgiftslämnare komma både från enskilda länder och S-gruppen i parlamentet.
– Särskilt bland tyska socialdemokrater ser man henne som ett bra namn, säger S-källan.
Citat:
När Storbritannien lämnar EU i vår förlorar Sverige en viktig allierad och därför ses en post som EU-kommissionens ordförande som ett mycket betydelsefullt maktmedel.
– Man räknar kallt med att en S-regering skulle ställa sig bakom Wallström, säger en socialdemokrat.

Några menar att Margot Wallströms namn inte är lika hett längre, sedan det stod klart att Ulf Kristersson (M) fick uppdraget att sondera för en ny regering.
Notera dock:
Citat:
Andra som Aftonbladet talat med menar att det främst är från svenskt håll man fört fram Wallströms namn.
Och:
Citat:
Andra framhåller att Wallström själv inte är intresserad.

- Okay, hur kommer hon att (rent ut sagt) bete sig på den posten sett till att det antagligen blir konservativ majoritet i EU?
- Hur kommer andra länder att se på henne som ordförande, och vilket bemötande kommer hon att få?
- Kommer det att medföra att Sverige får ökat inflytande inom EU?
- Är artikeln i själva verket uttryck för ett desperat önsketänkande, och för att få det att verka som att Sverige är med i matchen och befinner sig i händelsernas och maktens centrum?
- Är artikeln ett sätt att försöka påverka svenskarnas inställning till EU, och påverka opinionen inför stundande val till EU-parlamentet?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/s...-eu-ordforande
__________________
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2018-10-11 kl. 16:38.
Citera
2018-10-11, 16:49
  #2
Medlem
Europes avatar
Jag är redan extremt kritisk till EU-kommissionen. Det gäller allt från att den saknar demokratisk legitimitet, att den framför förslag som kännetecknar det moraliska och intellektuella förfallet i stora delar av Västvärlden till att den representeras av ett extremt fyllo som Juncker, som är aspackad 24 timmar om dygnet. Om de dessutom väljer katastrofen Wallström, så kommer det räcka för att jag tippar över till att bli direkt EU-negativ. Kommissionen behöver rimligtvis drastiskt och dramatiskt förbättra sig, inte fortsätta degenerera och förfalla.
Citera
2018-10-11, 16:55
  #3
Medlem
Måste vara årets skämt.
Citera
2018-10-11, 16:57
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Måste vara årets skämt.

Händer det måste det bli massiva upprop och protester. Hon är ju inte frisk. Varken mentalt eller medicinskt.

Fast, när man tänker efter. Det var inte Juncker heller......
Citera
2018-10-11, 17:09
  #5
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Måste vara årets skämt.
Vem skulle du föreslå som är bättre då. Jag har själv ingen uppfattning annat än att jag röstar på S och det kan ju aldrig skada om S får lite mer makt i EU. Sen om just wallström är bäst låmpad har jag ingen aning om. Jag vet dock att hon rent allmänt är en duktig politiker som säger vad hon tycker.
Citera
2018-10-11, 17:42
  #6
Medlem
Kärringen är ju en indoktrinerad floskelmaskin. Dvs extremt kvalificerad för arbete inom eu.

Sverige borde gå ur skiten, och dumpa Wallström där.
Citera
2018-10-11, 18:14
  #7
Medlem
brutefishs avatar
enbart en knulldröm.

"några källor" påstår att hon kan tänkas bli en kandidat till posten.

tror på det när jag ser det.
Citera
2018-10-11, 20:43
  #8
Medlem
Då finns det ju ännu en anledning för Sverige att lämna EU .
Citera
2018-10-11, 20:55
  #9
Medlem
foxtrouts avatar
Ett mongo efterträder ett annat mongo?
Citera
2018-10-12, 06:59
  #10
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
enbart en knulldröm.

"några källor" påstår att hon kan tänkas bli en kandidat till posten.

tror på det när jag ser det.

Enbart så kallade källor inom S som anger detta. Kommer öka föraktet för eu enormt, inte bara i Sverige utan globalt.

Låt hellre Juncker sitra kvar och köra skutan i sank. Eu föraktet sprider sig kraftigt hos och i medlemsländerna. Själv hoppas jag på en upplösning av Eu, tror inte på överhöghet som inte har koll på vad som gäller i respektive land.
Citera
2018-10-13, 10:07
  #11
Medlem
Att vara föraktad och totalt inkompetent verkar vara krav för att bli ordförande, så hon är därför ett givet val och vinnare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback