Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-11, 15:40
  #1
Medlem
4yoonlys avatar
Satt och funderade lite över detta och varför inte ge en normal standard (utrymme) uppgiften att även via något media (vatten, eller något annat bättre) även att kyla? Det borde finnas utrymme då denna enhet har varit ungefär lika stor sedan tidigt 90 tal, men idag har ganska mycket tomt utrymme.

De strömkablar den ger skall även ha en liten kylenhet. Det skall också finnas ett uttag för ett extern kylelement (säg 30*30 cm med en långsam stor fläkt som täcker det mesta 30*30) vid behov.

Är små trött på alla fläktar i en normalt hemmabygge. Jag vet att de stora tillverkarna givetvis hade de antal fläktar och väl kalibrerade för ändamålet att flytta värmen men även dessa lät ganska mycket på sin tid.

Hade det varit standard så hade man ju kunnat öka prestandan, minskat ljudet och hade man även kunnat placera elementet (om det behövdes) vid golvnivå så hade även värmen blivit kanske bättre omhändertagen (men det kanske är bara jag som har datorn vid bakom skärmen iofs...)

Vad tycker ni? en bra idé eller helt onödigt... sitter ju med hörlurar ändå typ?
Citera
2018-10-11, 15:49
  #2
Medlem
Lightshotics avatar
Varför krångla till det? Min dator är knäpptyst trots 5 fläktar i den. Vid full load hör man ingenting om man är 1m ifrån den, är man precis intill den så hör man ett tyst och dovt hummande.
Citera
2018-10-11, 15:54
  #3
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Satt och funderade lite över detta och varför inte ge en normal standard (utrymme) uppgiften att även via något media (vatten, eller något annat bättre) även att kyla? Det borde finnas utrymme då denna enhet har varit ungefär lika stor sedan tidigt 90 tal, men idag har ganska mycket tomt utrymme.

De strömkablar den ger skall även ha en liten kylenhet. Det skall också finnas ett uttag för ett extern kylelement (säg 30*30 cm med en långsam stor fläkt som täcker det mesta 30*30) vid behov.

Är små trött på alla fläktar i en normalt hemmabygge. Jag vet att de stora tillverkarna givetvis hade de antal fläktar och väl kalibrerade för ändamålet att flytta värmen men även dessa lät ganska mycket på sin tid.

Hade det varit standard så hade man ju kunnat öka prestandan, minskat ljudet och hade man även kunnat placera elementet (om det behövdes) vid golvnivå så hade även värmen blivit kanske bättre omhändertagen (men det kanske är bara jag som har datorn vid bakom skärmen iofs...)

Vad tycker ni? en bra idé eller helt onödigt... sitter ju med hörlurar ändå typ?

Menar du vattenkylning av t.ex procesorn?

https://www.webhallen.com/se/product...waAnLSEALw_wcB
Citera
2018-10-11, 16:08
  #4
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Menar du vattenkylning av t.ex procesorn?

https://www.webhallen.com/se/product...waAnLSEALw_wcB

Ja, men det skall vara en given del av PSU'n som standard och inget addon. Men det skall även finnas andra uttag som mer eller mindre följer de uttag som finns på en PSU som kan kyla grafikkort, diverse andra saker. Vet moderkortstillverkare att det finns en standard kylning på plats så kanske även dom kan dra till med ett par kretsar som behöver kylning (säg något liknande vi kan se i ARM serien big.little typ, men i en annan form... säg att det redan på moderkortet finns processorkraft för att i "sleep" mode kunna ha speech recognizing/Ethernet-internet/Video igenkänning osv osv) helt utan någon fläkt.

Alltså få bort så mycket fläktar som möjligt, kanske utnyttja värmen bättre och ge chips tillverkarna lite bättre kylning totalt (det skall finnas någon form av standard dock) som ger dem lite mer utrymme för mer värmeutveckling än normalt. Samt minska ljudet något (generellt...).

Finns säkert mer effekter av en PSU som även levererar kylning dock...
Citera
2018-10-11, 16:14
  #5
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lightshotic
Varför krångla till det? Min dator är knäpptyst trots 5 fläktar i den. Vid full load hör man ingenting om man är 1m ifrån den, är man precis intill den så hör man ett tyst och dovt hummande.

Allt är ju relativt då jag upplevde datorer helt utan fläktar tidigt 80 tal. Speciellt tidigt 00 tal som hade man blivit nästan döv alla fläktar (alltså man vänjer sig på något sätt). Men har du stoppat i 3-4 gfx kort och typ minat bitcoins någon gång så inser man potentialen av den egentliga GPU/CPU kraften som då behöver kylas av fläktar... och vilket oväsen det för med sig...

Men visst jag sitter idag med en äldre dator och något äldre grafikkort men men...

Hur som helst hade du kunnat få ner temperaturen till hälften hade säkerligen du kunnat fått åtminstone fått en 50% ökning av prestandan utan ett enda humm. Är inte det värt det åtminstone?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback