Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-11, 13:07
  #1
Medlem
carminaburanas avatar
Alloj allihopa, har lite problem med att starta som sagt. Det hände inte så ofta innan, men nu hela tiden. Det låter som att den ska funka i en sekund, sen låter det som att något inta hakar upp, och sen kommer en dov duns från motornrummet. Any ideas? Jag tänker mig att det kan vara startmotorn som inte får grepp om styrhjulet. Nån annan tipsade om att det kan vara dålig jord mellan startmotorn och chassi?

https://youtu.be/x3QnY0iFPcA
__________________
Senast redigerad av carminaburana 2018-10-11 kl. 13:26.
Citera
2018-10-11, 13:49
  #2
Medlem
BNCs avatar
Jag tycker det låter som att startmotorn gör sitt jobb fint, låter ju som att den startar men sen dör direkt?
Citera
2018-10-11, 13:54
  #3
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BNC
Jag tycker det låter som att startmotorn gör sitt jobb fint, låter ju som att den startar men sen dör direkt?


Ja, det kan nog stämma. Men den verkar fungera när jag ger gas i startögonblicket.
Citera
2019-01-28, 14:07
  #4
Medlem
carminaburanas avatar
Ville bara återkoppla, ifall nån har liknande problem. Det var drevet på startmotorn som behövde bytas ut. Det orkade helt enkelt inte hålla imot när startmotorn satte igång, med resultat att den bara spann. Klunk jag hörde var när drevet drogs tillbaka in startmotorn. 450 kr för ett nytt drev, lite blod, svett och svordomar senare och vanen startar på första försöket. (ta i trä) b nu är det bara att vänta på nästa sak som går sönder! Jag körde mig mycket när jag var därunder iallfall, och nu kan jag ta ut, demontera/remoter a och sätta tillbaka en startmotor på ett par timmar. En sak som ingen ens nämnt är att om det är en äldre bil så kommer med största sannolikhet startmotorn vara "fastsvetsad" I växellådan pga aluminium korrosion. Det var ett jävla jobb att få isär dem. Jag använde en skruvmejsel och en hammare. Nu satte jag en klick lithiumsprey på de utsatta ställena samt guidecylindern. Använd inte copparpasta då det ökar på aluminium korrosion. Använd hellre Nikelpasta.
Citera
2019-02-07, 23:34
  #5
Medlem
Tjena såg att du har en renault master har nämligen en master jag med som vägrar starta har bytt glödstift och batteri och luftat bränsle systemet onödigt kanske men va fullt med luft min master är 2011 den klickade bara först då fick jag dra om jordflätan ifrån motorn. Men skulle lika gärna vara startmotorn på min för när den väl är igång med "startgas" jag vet inte bra men då hoppar den igång och går kanon fint. Så den stora frågan vart sitter startmotorn på dom här jävla bilarna.
Citera
2019-02-17, 01:36
  #6
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazterass
Tjena såg att du har en renault master har nämligen en master jag med som vägrar starta har bytt glödstift och batteri och luftat bränsle systemet onödigt kanske men va fullt med luft min master är 2011 den klickade bara först då fick jag dra om jordflätan ifrån motorn. Men skulle lika gärna vara startmotorn på min för när den väl är igång med "startgas" jag vet inte bra men då hoppar den igång och går kanon fint. Så den stora frågan vart sitter startmotorn på dom här jävla bilarna.


Vad har du för årsmodell? Den sitter under bilen på min 2006a
Citera
2019-02-18, 20:48
  #7
Medlem
Jag har en 2011 har lokaliserat vart startmotorn sitter den sitter i mitten av motorn framtill vid fläktarna tajt satan och svårt att komma åt mim verkstads kille sa att de ska gå att byta den underifrån men jag är fan skeptisk till ifall de går, kanske efter ett par svordomar och bonk och bök så känns lättare att plocka fronten eller bara beställa en ny startmotor och låta verkstaden tackla de bekymret
Citera
2019-02-19, 01:18
  #8
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazterass
Jag har en 2011 har lokaliserat vart startmotorn sitter den sitter i mitten av motorn framtill vid fläktarna tajt satan och svårt att komma åt mim verkstads kille sa att de ska gå att byta den underifrån men jag är fan skeptisk till ifall de går, kanske efter ett par svordomar och bonk och bök så känns lättare att plocka fronten eller bara beställa en ny startmotor och låta verkstaden tackla de bekymret


Om jag klarade, klarar du det. Men det beror på om du har tiden. Det tog ca 2 dagar, då startmotorn hade galvaniserats mot motorblocket, . sen tog det ett tag att få av alla delar så man kom åt ordentligt. Startmotorn hålls fast av 3 skruvar. Glöm inte koppla ur batteriet först, mycket viktigt!

Jag hade ej pengar att ta den till en mekaniker, det skulle nog gått på 3-4 tusen utan nya startmotorn.
Jag hade NOLL mekaniker-erfarenhet.
__________________
Senast redigerad av carminaburana 2019-02-19 kl. 01:20.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback