Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-11, 12:32
  #1
Medlem
Hejsan,

ni som skjuter och jagar med kaliber .45-70, handladdar ni ammunitionen själv? Eller finns det att få tag i "billig" övnings-ammunition?

Jag har läst nå trådar där folk köpt av någon som handladdar privat och säljer men denna personen verkar ha gått i pension och laddar inte längre.

Tips mottages gärna.
Citera
2018-10-11, 12:45
  #2
Medlem
BigIvars avatar
Det är mycket dåligt ställt med ammo i 45-70 och det som finns kostar skjortan. Att skjuta 45-70 kräver nästan att man laddar sina egna patroner.

Mitt tips är att sätta igång med laddandet.
Citera
2018-10-11, 12:51
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Det är mycket dåligt ställt med ammo i 45-70 och det som finns kostar skjortan. Att skjuta 45-70 kräver nästan att man laddar sina egna patroner.

Mitt tips är att sätta igång med laddandet.


attans... ja jag antar att man i alla fall sparar in pengarna laddkittet kostar ganska fort.
Citera
2018-10-11, 12:56
  #4
Medlem
BigIvars avatar
Efter några hundra skott har man sparat in slantarna man spenderade på bra laddutrustning. Det viktigaste är ändå att du får precis den patron du vill ha.
Citera
2018-10-11, 13:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Efter några hundra skott har man sparat in slantarna man spenderade på bra laddutrustning. Det viktigaste är ändå att du får precis den patron du vill ha.


Vad tror du man skulle kunna få ner kostanden till? Har kollat runt lite och att gjuta egna kulor verkar absolut billigast, och jag har hört ryktesvägen att hylsorna går ladda om i princip hur många gånger som helst (förutsatt att man köper kvalitetshylsor) pga formen. Nån aning om hur väl detta stämmer?
Citera
2018-10-11, 14:43
  #6
Medlem
BigIvars avatar
Jag har inte koll på vad det kan kosta att ladda en patron. Räkna själv krut+tändhatt+kula.
Det blir billigare per kula om man gjuter egna, men man får skjuta ganska mycket för att det ska gå ihop sig. Gjututrustningen kostar en bra slant och det är hel del pyssel med varje kula innan den är klar.
Citera
2018-10-12, 07:44
  #7
Medlem
Jag laddar 300-400 patroner om året i den kalibern, lättladdad och hylsorna håller i en evighet.
Det går att hitta blykluttar för 2-3kr/st vilket ger en patronkostnad på ca 4,50-5kr. hylsan inte inräknad.
Gjuter man kulorna själv är man nere i 3kr/st på ett ungefär.
Citera
2018-10-13, 17:06
  #8
Medlem
Är det ens kul att skjuta 4570 på älgbanan? blir väl som att lobba granater?
Citera
2018-10-13, 17:18
  #9
Medlem
Hur tänker du? kulbanan är lite krokig krokig men inte värre än att oavsett om man skjutit in på 50 eller 100m så kommer inte kulbanan diffa mer än några cm på 80m
Citera
2018-10-14, 17:54
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pointbreak
Hur tänker du? kulbanan är lite krokig krokig men inte värre än att oavsett om man skjutit in på 50 eller 100m så kommer inte kulbanan diffa mer än några cm på 80m

Retas lite bara

Skjuter en del med min bygel med aimpoint på älgbanan men inte när jag "jagar" guld, skjuter ok men blir för många icke gk serier med bygeln

Det går bra att skjuta snabbt
Det går bra när man skjuter på nära håll osv (vi brukar ställa upp ett flyttbart plank eller lägga ris i vägen, liksom skapa olika scenarion)

Men för att skjuta höga poäng vill jag ha studsaren

Bygeln är för öätt och viftig

Bra hundförar vapen, sämre drev/passkytt bössa
__________________
Senast redigerad av WladCorn 2018-10-14 kl. 17:56.
Citera
2018-10-14, 22:04
  #11
Medlem
Skjuter helt klart bättre med min vanliga studsare än med bygeln på älgbanan men skulle inte vilja kalla den lätt och viftig, 3,8kg utan sikte och oladdad, rätt hyfsat balanserad så den svingar bra. men kort och smidig är den och använder den både på drev och som eftersöksbössa
Citera
2018-10-15, 12:13
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pointbreak
Jag laddar 300-400 patroner om året i den kalibern, lättladdad och hylsorna håller i en evighet.
Det går att hitta blykluttar för 2-3kr/st vilket ger en patronkostnad på ca 4,50-5kr. hylsan inte inräknad.
Gjuter man kulorna själv är man nere i 3kr/st på ett ungefär.


Du säljer inte någon av ammunitionen du handladdar? Självklart med lätt påslag på priset för tillverkning
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback