Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-11, 12:22
  #1
Medlem
Hej,

Jag sålde igår en bil som privatperson till en annan privatperson för ett väldigt lågt belopp (under 5000kr).

Jag var tydlig med att de fanns vissa fel på bilen som behövde åtgärdas och som jag trodde att åtgärdar man dem så försvinner felet. Hur som helst så visade det sig att ett av felen jag beskrev inte alls försvann vid förslagen åtgärd. Verkstaden i fråga påvisade att felet var väldigt allvarligt och att bilen egentligen inte var körduglig på grund av sönderrostade delar. Detta är inget jag undersökt på bilen innan då jag inte är speciellt kunnig på bilar och har endast fått tips av amatörer om vad felen kan vara. Något jag var tydlig med dessutom.

Idag önskar köparen att häva köpet. Vad exakt gäller? Vem har rätt i detta fall utefter den givna informationen?
Citera
2018-10-11, 12:25
  #2
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BJPfan
Hej,

Jag sålde igår en bil som privatperson till en annan privatperson för ett väldigt lågt belopp (under 5000kr).

Jag var tydlig med att de fanns vissa fel på bilen som behövde åtgärdas och som jag trodde att åtgärdar man dem så försvinner felet. Hur som helst så visade det sig att ett av felen jag beskrev inte alls försvann vid förslagen åtgärd. Verkstaden i fråga påvisade att felet var väldigt allvarligt och att bilen egentligen inte var körduglig på grund av sönderrostade delar. Detta är inget jag undersökt på bilen innan då jag inte är speciellt kunnig på bilar och har endast fått tips av amatörer om vad felen kan vara. Något jag var tydlig med dessutom.

Idag önskar köparen att häva köpet. Vad exakt gäller? Vem har rätt i detta fall utefter den givna informationen?
Du har informerat om att det finns fel. Köparen har köpt bilen det är nu hans problem. Han har inget att hämta och det finns nog 100+ trådar om samma problem. Be han fara och flyga
Citera
2018-10-11, 12:28
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Du har informerat om att det finns fel. Köparen har köpt bilen det är nu hans problem. Han har inget att hämta och det finns nog 100+ trådar om samma problem. Be han fara och flyga

Ja jag tycker också lite att det är köparens fel. Även om jag tycker synd om henne för hon fick lägga ett par lappar på en bil som inte är körduglig. Men detta är ju inget jag kunnat veta, körde med den 200 mil med ett missljud från ena däcket. Trodde bara det rörde sig om en värmebubbla i däcket (fick iallafall den infon av en kille som jobbar som däckmöntör och hade haft liknande fall) Det var dessutom så slitet att det var helt blankt på sidorna.
Bjöd dessutom på två helt nya däck så hon kunde byta ut dem omgående.
Citera
2018-10-11, 12:31
  #4
Medlem
Vad jag vet är han körd.
Köper man bil för under 5tusen ska man vara glad den har hjul...det kan alltså inte förväntas mer än så.
Desutom har han undersökningsplikt, så har du inte fuskat eller dolt något kan han inte göra något.
Citera
2018-10-11, 12:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BJPfan
Hej,

Jag sålde igår en bil som privatperson till en annan privatperson för ett väldigt lågt belopp (under 5000kr).

Jag var tydlig med att de fanns vissa fel på bilen som behövde åtgärdas och som jag trodde att åtgärdar man dem så försvinner felet. Hur som helst så visade det sig att ett av felen jag beskrev inte alls försvann vid förslagen åtgärd. Verkstaden i fråga påvisade att felet var väldigt allvarligt och att bilen egentligen inte var körduglig på grund av sönderrostade delar. Detta är inget jag undersökt på bilen innan då jag inte är speciellt kunnig på bilar och har endast fått tips av amatörer om vad felen kan vara. Något jag var tydlig med dessutom.

Idag önskar köparen att häva köpet. Vad exakt gäller? Vem har rätt i detta fall utefter den givna informationen?

Alltså såhär, undersökningsplikten ligger hos köparen. Om köparen var medveten om att felet fanns så är du helt safe, i annat fall blir det lite mer komplicerat. Man bör vid försäljning av sådana bilar skriva tydligt i annonsen "Bilen säljs i befintligt skick", köpare har då en större undersökningsplikt. Sedan torde det inverka i att du "lovat" köparen att felet kommer försvinna vid reparation och att det kan ha inverkat i köparens beslut, detta är dock något som är svårt att bevisa av köparen. Vidare såldes bilen för 5000:- vilket tyder på att bilen inte var i ett superskick.

OnT: i vissa fall kan det vara skönt att slippa all huvudvärk genom att mötas på ett lägre belopp på bilen, så blir båda nöjda.
Citera
2018-10-11, 12:35
  #6
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BJPfan
Ja jag tycker också lite att det är köparens fel. Även om jag tycker synd om henne för hon fick lägga ett par lappar på en bil som inte är körduglig. Men detta är ju inget jag kunnat veta, körde med den 200 mil med ett missljud från ena däcket. Trodde bara det rörde sig om en värmebubbla i däcket (fick iallafall den infon av en kille som jobbar som däckmöntör och hade haft liknande fall) Det var dessutom så slitet att det var helt blankt på sidorna.
Bjöd dessutom på två helt nya däck så hon kunde byta ut dem omgående.
Det är inget tyckande. Det är 100% köparens ansvar
Citera
2018-10-11, 12:45
  #7
Medlem
Är bilen köroduglig eller "köroduglig"? Du har hävdat att felen går att avhjälpa, men det visar sig senare på verkstaden att det är ett allvarligt fel. Var man tvungen att ta bilen till verkstaden för att komma till den insikten?
Citera
2018-10-11, 13:15
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thepirate
Är bilen köroduglig eller "köroduglig"? Du har hävdat att felen går att avhjälpa, men det visar sig senare på verkstaden att det är ett allvarligt fel. Var man tvungen att ta bilen till verkstaden för att komma till den insikten?

Jag körde 200 mil med den och har tyckt att den i allra högsta grad varit körduglig.
Köparen i sin tur åker till en verkstad dagen efter affären är gjort för att få bilen undersökt och hjälp med att montera dem nya däcken. Dem byter däcken och hon tar en runda med bilen och ljudet kvarstår.
Dem gör en närmare inspektion av bilen och upptäcker dessa fel.
Kanske inte svar på din fråga, men då får du lite insikt hur köparen upptäckte problemet.
Citera
2018-10-11, 13:18
  #9
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BJPfan
Jag körde 200 mil med den och har tyckt att den i allra högsta grad varit körduglig.
Köparen i sin tur åker till en verkstad dagen efter affären är gjort för att få bilen undersökt och hjälp med att montera dem nya däcken. Dem byter däcken och hon tar en runda med bilen och ljudet kvarstår.
Dem gör en närmare inspektion av bilen och upptäcker dessa fel.
Kanske inte svar på din fråga, men då får du lite insikt hur köparen upptäckte problemet.


Det är köparens problem, och felen går säkert att avhjälpa med delar från skroten eller att man byter hjullager-hub som jag misstänker är problemet.
Citera
2018-10-11, 13:23
  #10
Medlem
Hamsterbolls avatar
Det är nog köparens problem men är det värt att vara ett rövhål? Jag hade hävt köpet och betalat tillbaka. Hade inte velat leva med att vara en person som säljer trasiga grejer till någon som ångrar sig.

Har för övrigt också sålt en bil för 5000kr en gång. Men den var i toppskick och köparen skickar fortfarande bilder på hans och bilens äventyr ibland. Haha. Det är roligare att vara snäll och göra folk glada!
Citera
2018-10-11, 13:24
  #11
Medlem
RudyardKiplings avatar
Jag kan inte juridiken men bilar i den prisklassen kan man ju knappast förväntas vara felfria. Jag tror att det är 100% köparens ansvar att undersöka innan köpet. Efter att köparen övertagit bilen och kört iväg kan det omöjligt vara ditt problem längre. Oavsett om jag vore köpare eller säljare skulle jag tyckt så. Är det däremot en bil på +50.000 på en bilfirma så skulle jag resonera annorlunda.
Citera
2018-10-11, 13:38
  #12
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Du har informerat om att det finns fel.

Fast köparen var dock INTE informerad om att bilen var oduglig för bruk.
(sönderröstade delar mm som ger bilen körförbud).

Det kan ligga TS i fatet här eftersom det inte finns något som säger att TS sålde bilen som enbart en "reservdelsbil".
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback