Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-11, 10:00
  #1
Medlem
Jag har en idé om att jag skulle vilja utveckla en 50- eller 100-poängskurs i personlig utveckling som jag sedan skulle erbjuda gymnasieskolor att köpa in till sina elever. Existerar den här formen överhuvudtaget och finns det ett behov?

Jag minns att när jag gick gymnasiet var många väldigt intresserade av att få in en kurs i fotografi, men att ingen av lärarna hade kompetensen, så det blev inget med det.
Citera
2018-10-14, 13:47
  #2
Medlem
Känner mig manad att svara på denna tråd då jag känner att jag av olika anledningar har väldigt bra insyn i en gymnasieverksamhet.
Det finns två typer av gymnasieskolor i Sverige.
Kommunala och privata.
Men det folk oftast missar är att både två drivs egentligen på ganska lika sätt, alltså genom en budget.
För varje elev en skola får så får dom en viss summa skattepengar.
Exempelvis de går 300 personer på "snöskolan" och de får i snitt 10000kr per elev/månad 300x10000=3000000.
Detta är en skolas inkomst. Oavsett om den är privat eller offentlig så krävs de således en rejäl budget.
Skillnaden är att en kommunal skola/offentlig inte har något som helst vinstintresse medans en privat har detta. Om jag var du så skulle jag välja att differentiera mig mot kommunalverksamhet då en privatskola gör allt för att minimera sina utgifter. I och med att deras budgetar ofta är väldigt tighta och de ibland händer att dem inte lyckas med dem gäller det också att du har någonting att erbjuda som faktiskt är attraktivt.
Ett annat tips är att en skola får olika mycket ersättning per elev beroende på vilken utbildning dom tillhandahåller till eleven. Exempelvis så ger program som samhäll och ekonomi väldigt lite pengar per elev medans jag tror (iaf var de så för ett par år sedan) att fordonsprogrammet, vård och omsorg och estet/musik/media och byggprogrammet ligger i toppen för mest ersättning per elev. Mitt nästa tips är alltså att sikta in dig på något program som har större utrymme i sin budget.
Ett mer vagt tips som är grundat på personliga erfarenheter men som du helt klart kommer ha nytta av är att sikta in dig på att använda dig av dessa värdeord.
"genus, jämställdhet, normbrytande, FN/EU, fattigdom, veganism" etc, du behöver givetvis inte lyssna på detta tips men tro mig, jag har aldrig stött på en gymnasielärare som inte är liberal eller vänster. Och då har jag mött många.

Kör hårt!
Citera
2018-10-14, 21:21
  #3
Medlem
Jag tror du har mycket större chanser att hålla en kurs på yrkeshögskolor, högskolor, univeristet eller andra privata utbildningar. Jag vet flera som föreläser på den typen av instutitioner.
Gymnasier tror jag är svårare att komma in på. Vad jag vet har de en ganska strikt läroplan som de måste följa och det finns väl inte så stora möjligheter att sväva ut och hitta på egna kurser förutom möjligen när det gäller individuellt val(eller vad det kallas). Jag har dock inte 100% koll på detta, utan har bara hört från andra som jag vet håller en del utbildningar.
Citera
2018-10-20, 23:48
  #4
Medlem
En gymnasieskola kan inte välja att ta in en kurs bara sådär utan den måste finnas med i skolverkets register för kurser. Annars kan man inte få nått betyg i den och då är den ju liksom bortkastad.
Citera
2018-10-23, 11:11
  #5
Medlem
Okej, tack för svaren!
Citera
2018-10-23, 11:11
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dennis__f
En gymnasieskola kan inte välja att ta in en kurs bara sådär utan den måste finnas med i skolverkets register för kurser. Annars kan man inte få nått betyg i den och då är den ju liksom bortkastad.

Vet du var jag kan hitta det registret över kurser?
Citera
2018-11-10, 11:54
  #7
Medlem
Skolverket är de som har bestämt vilka kurser man får erbjuda på gymnasiet. Så på deras hemsida hittar du allt.
Citera
2018-12-04, 10:14
  #8
Medlem
Så här är dets avatar
Som redan nämnts måste en gymnasieskola följa en läroplan och kan inte hitta på egna tramskurser eller anlita glada amatörer till vad som helst.

Däremot kan man, om man är behörig, hyra ut sig som konsult för att t.ex. handleda obehöriga vikarier och skriva under deras betyg. Att erbjuda kurser online sker redan inom i-vals-kurser där glesbygdsskolor i ett geografiskt område vill erbjuda japanska och samlar ihop 2-3 elever från varje skola för seminarier online.

Har du någon erfarenhet från skolans värld? Det finns även andra saker man kan tjäna pengar på som utbyten med skolor i andra länder, förmedla kontakter mellan skola och näringsliv eller hjälpa skolor att hitta APL-platser t.ex.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback