Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-11, 06:55
  #1
Medlem
Hej!

Var ett tag sedan nu som jag studerade på universitet och har jobbat i snart tre års tid nonstop. Inser mer och mer att jag behöver någon sorts utbildning och sneglar nu på nästan vad som helst som är mellan 2-3 år långt och som jag inbillar mig åtminstone kommer ge mig till slut en lön runt 35-45k innan skatt för heltid.(Utöver lön vill jag gärna antingen jobba med eget ansvar, flextider eller på ett privat företag. Har inte så många fler krav)

Någon som kan komma med ett råd såhär inför den 15 oktober? Funderat på ett par olika alternativ

Antingen om jag skulle försöka läsa in en ekonomi kandidat genom och plocka kurser själv, om detta är vettigt?

Alternativt gå på en utbildning som åtminstone delvis sker på distans så att jag kan fortsätta arbeta litegranna samtidigt.

Någon som vet ifall en redovisningsekonom som tycks vara en YH utbildning kan söka jobb som "controller" eller ifall det krävs universitetsstudier i form av ekonom kand/civ. När man googlar redovisningsekonom och lön så ligger deras lönespann hyfsat högt ändå.

Alla råd mottages gällande upplägg och val av studier, är väldigt väldigt öppen.
__________________
Senast redigerad av Peter88 2018-10-11 kl. 06:57.
Citera
2018-10-11, 07:05
  #2
Medlem
Beror ju lite på vad du har för intressen och begåvning inom vilka ämnen!? Ofta är man ju betydligt bättre på sånt. = mer effektiv pluggtid och bättre lön snabbare sedan.
Citera
2018-10-11, 07:17
  #3
Medlem
Är nog intresserad av både ekonomi, teknik och organisation. Överlag hade jag nog gillat att haft ett eget företag, säg ifall man börjat på ett företag som legat i familjen eller liknande. Har dock ingen egen ide eller någon lust att starta något utan att ha.

Vill bara ha en utbildning och ett arbete just nu. Vill slippa jobba övertid och ändå behålla den månadslönen jag har nu runt 40k. Vill lägga 2-3 år av mitt liv men har så svårt och hitta vad, samt veta om det sen är vettigt och om det sen ger de möjligheterna man hoppas.
Den här t.ex. vet jag inte om den leder till det jag letar efter
https://www.yhutbildningar.se/skola/...ockholm-240961

När jag annars söker på redovisningsekonom så får jag ibland upp folk som läst civ ekonom och jobbar som det, så verkar väldigt svårt och säga vilken utbildning krävs för vilken arbetsuppgift/lönegrad. Det enda som är säkert är att jag inte kommer gå på en 5 årig utbildning, annars har jag 1.7 poäng på högskoleprovet så borde komma in på det mesta tror jag. Hade gärna läst lite på distans då jag dessutom kan arbeta samtidigt och läsa litegranna.
__________________
Senast redigerad av Peter88 2018-10-11 kl. 07:23.
Citera
2018-10-11, 07:33
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter88
Är nog intresserad av både ekonomi, teknik och organisation. Överlag hade jag nog gillat att haft ett eget företag, säg ifall man börjat på ett företag som legat i familjen eller liknande. Har dock ingen egen ide eller någon lust att starta något utan att ha.

Vill bara ha en utbildning och ett arbete just nu. Vill slippa jobba övertid och ändå behålla den månadslönen jag har nu runt 40k. Vill lägga 2-3 år av mitt liv men har så svårt och hitta vad, samt veta om det sen är vettigt och om det sen ger de möjligheterna man hoppas.
Den här t.ex. vet jag inte om den leder till det jag letar efter
https://www.yhutbildningar.se/skola/...ockholm-240961

När jag annars söker på redovisningsekonom så får jag ibland upp folk som läst civ ekonom och jobbar som det, så verkar väldigt svårt och säga vilken utbildning krävs för vilken arbetsuppgift/lönegrad. Det enda som är säkert är att jag inte kommer gå på en 5 årig utbildning, annars har jag 1.7 poäng på högskoleprovet så borde komma in på det mesta tror jag. Hade gärna läst lite på distans då jag dessutom kan arbeta samtidigt och läsa litegranna.

Låter som Industriell Ekonomi hade passat dig perfekt.
Kör på Högskoleingenjör ifall du bara vill ''offra'' 3 år.
Fast ioförsig, ingenjörsutbildningar har endast höstintag.
Citera
2018-10-11, 08:24
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malken1
Låter som Industriell Ekonomi hade passat dig perfekt.
Kör på Högskoleingenjör ifall du bara vill ''offra'' 3 år.
Fast ioförsig, ingenjörsutbildningar har endast höstintag.

Om man är väldigt självgående är de flesta kurser och program på distans. Idag finns dessutom nästan allt material på nätet. Många gånger lär man sig dessutom mer på 15 minuters youtubetittande än vad man gör på 2h i en lektionssal.
Citera
2018-10-11, 08:41
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FamiljeFarsa79
Om man är väldigt självgående är de flesta kurser och program på distans. Idag finns dessutom nästan allt material på nätet. Många gånger lär man sig dessutom mer på 15 minuters youtubetittande än vad man gör på 2h i en lektionssal.
Tror jag skulle kunna klara av det. Det jag är rädd för är att välja en utbildning med mycket grupparbeten/projektarbeten och andra obligatoriska moment som kräver mycket närvaro som seminarium eller föreläsningar där inte annat material delas ut.

Funderar just nu på som sagt antingen läsa in fristående kurser för en ekonomi kandidat alternativ leta reda på någon kortare 2 årig utbildning i form av YH eller liknande. Vet att det finns t.ex. distansutbildningar som redovisningsekonom, vet inte hur står skillnad det skulle bli. Risken är kanske t.o.m bättre att jag får den brödfödan som jag söker om jag söker en kort YH utbildning än ifall jag skulle plocka ihop en egen ekonomi kandidat(hade kanske kunnat bli, men är just nu ingen försäljare)

En högskoleingenjörs utbildning hade jag gärna tagit, men som sagt orolig att det är mycket närvaro som gäller då. Främst nu i vår och i höst som jag rent livspusselmässigt hade klarat mig bättre om jag kunnat studera självständigt till största delen med så lite närvaro som möjligt på campus.
Citera
2018-10-11, 10:17
  #7
Medlem
139lastkajens avatar
Vet inte vilken utbildning du ska välja men du pratade om att få ek kandidat genom att plocka kurser själv, detta är väldigt krångligt då du måste söka in till varenda kurs och har ingen garanterad plats på någon kurs vilket du skulle ha om du gick ett program. Så välj iallafall ett program om du vill kunna planera dina kommande 3 år.
Citera
2018-10-11, 10:24
  #8
Medlem
Om jag ändå skulle läsa säg 15 eller 30 poäng till våren, med syfte att kunna tillgodoräkna mig dessa för en Ekonom Kand.
https://www.antagning.se/se/search?p...09%09%09%09%09


Vilka kurser skulle jag välja då? bara företagsekonomi 1/2? Försöker läsa igenom de olika kurserna och det verkar ju som om t.ex. FEK kommer innehålla en del grupparbeten. Skulle kanske vara någon juridik kurs annars.
Citera
2018-10-11, 12:38
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter88
Om jag ändå skulle läsa säg 15 eller 30 poäng till våren, med syfte att kunna tillgodoräkna mig dessa för en Ekonom Kand.
https://www.antagning.se/se/search?p...09%09%09%09%09


Vilka kurser skulle jag välja då? bara företagsekonomi 1/2? Försöker läsa igenom de olika kurserna och det verkar ju som om t.ex. FEK kommer innehålla en del grupparbeten. Skulle kanske vara någon juridik kurs annars.

Jag kör samma variant som du funderar på, dvs. Ekonomie kandidat via kurser. Då jag jobbar heltid och har familj är möjligheten obefintlig att gå på lektioner. Det kräver lite planering av kursupplägget, men man kan samtidigt välja de kurser som är mest intressanta. Jag kör fria kurser inom NEK då det inte är några obligatoriska moment som måste göras på plats.
Citera
2018-10-11, 13:20
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FamiljeFarsa79
Jag kör samma variant som du funderar på, dvs. Ekonomie kandidat via kurser. Då jag jobbar heltid och har familj är möjligheten obefintlig att gå på lektioner. Det kräver lite planering av kursupplägget, men man kan samtidigt välja de kurser som är mest intressanta. Jag kör fria kurser inom NEK då det inte är några obligatoriska moment som måste göras på plats.
Sökt in som förstaval under vårterminen 30 poäng FEK1 och som andra val en juridisk grundkurs första perioden och sen någon diffus kurs med anknytning till ekonomi/juridik inom offentlig förvaltning. Hade du precis börjat med NEK? eller har du redan haft och göra med FEK? Nyfiken på de obligatoriska momenten/projekt/grupparbetena. För övrigt antar jag att man inte kan förvänta sig bättre betyg än godkänt om man skippar de ickeobligatoriska momenten, men det spelar nog mindre roll för egen del tror jag.
Citera
2018-10-11, 15:31
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter88
Sökt in som förstaval under vårterminen 30 poäng FEK1 och som andra val en juridisk grundkurs första perioden och sen någon diffus kurs med anknytning till ekonomi/juridik inom offentlig förvaltning. Hade du precis börjat med NEK? eller har du redan haft och göra med FEK? Nyfiken på de obligatoriska momenten/projekt/grupparbetena. För övrigt antar jag att man inte kan förvänta sig bättre betyg än godkänt om man skippar de ickeobligatoriska momenten, men det spelar nog mindre roll för egen del tror jag.

Gör ditt bästa i varje kurs så kommer du att få höga betyg i en del och låga i en del. Oavsett vilket ses det som en merit att plugga vid sidan av arbete. Jag har gått direkt på NEK, där jag tidigare läst makro och mikro på distans och nu går vidare med fortsättningskurser samt ”obligatoriska” NEK-kurser från första halvåret (sprider ut dem då det passar min studieplan bättre). Jag kommer även att slänga in några masterkurser som känns intressanta, så det blir i mitt fall en jävligt smal kandidat, helt utan juridik och FEK. Men av olika anledningar passar det mig bättre i min karriär.
Citera
2018-10-11, 17:33
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FamiljeFarsa79
Gör ditt bästa i varje kurs så kommer du att få höga betyg i en del och låga i en del. Oavsett vilket ses det som en merit att plugga vid sidan av arbete. Jag har gått direkt på NEK, där jag tidigare läst makro och mikro på distans och nu går vidare med fortsättningskurser samt ”obligatoriska” NEK-kurser från första halvåret (sprider ut dem då det passar min studieplan bättre). Jag kommer även att slänga in några masterkurser som känns intressanta, så det blir i mitt fall en jävligt smal kandidat, helt utan juridik och FEK. Men av olika anledningar passar det mig bättre i min karriär.
Ah, antar du ligger på en annan nivå. Misstänker du kanske redan har en akademisk utb.
Nöjer mig nog med FEK nu i vår, får se hur detta slutar, vore kul och kanske slutföra det hela tidigare än 3 år när man lägger takten själv. Är egentligen inte ett dugg intresserad av marknadsföring etc utan har främst ett börsintresse och kanske borde mer inrikta mot makro.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback