Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-10, 21:23
  #1
Medlem
Jag har hittat ett ställe som erbjuder gratis kurser, fast dom är grundläggande kurser, som gör det för simpelt för mig.

Själv vill jag läsa något mer avancerat. Undrar om det finns något sådant?

Har fått söka lite för att hitta den jag hitta. Det var ingen som sa till mig att något sånt fanns. Samma sak med dagliga verksamhet som jag själv har fått leta efter.

Saken är att jag inte får plugga på högskolan för då måste jag ansöka om csn, och det kan jag inte just nu.

Har ni tips om skolor eller sidor som erbjuder något sånt? Vill helst gå på lektioner.
Citera
2018-10-10, 21:27
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lubicorn
Har ni tips om skolor eller sidor som erbjuder något sånt? Vill helst gå på lektioner.

Vadå för lektioner?
Vett och etikett? Ligga för nybörjare? Hur man bakar glutenfritt?
Citera
2018-10-10, 21:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Vadå för lektioner?
Vett och etikett? Ligga för nybörjare? Hur man bakar glutenfritt?

Tänkte främst programmering/IT, och matte. Men visst. Det du säger funkar med.

Finns det kurser inom det du nämner? Saken är att det är svårt att hitta gratis kurser som det är.
Citera
2018-10-10, 21:36
  #4
Medlem
Rauno1s avatar
Förut kunde man ansöka om att få skriva av en större del av CSN lånet om man hade vissa typer av funktionshinder. Värt att kolla upp?
Citera
2018-10-10, 22:03
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lubicorn
Tänkte främst programmering/IT, och matte. Men visst. Det du säger funkar med.

Finns det kurser inom det du nämner? Saken är att det är svårt att hitta gratis kurser som det är.

Det beror på vad du ser som kurs, men det finns ganska mycket online som ger kunskap.
Lektioner inom olika områden som går steg för steg finns på Youtube.

Men den sociala biten finns ju dock inte med där, sen är det oftast på engelska dessutom.
Programmering är väl en sån sak som borde fungera väldigt bra, jag har själv lärt mig mycket genom kolla video och härma, lyssna och experimentera.

Finns ju en hel del gratis datorprogram, som blender om du är intresserad av 3d grafik.

Även om kurser man skulle besöka ( irl ) inte är gratis så verkar det inte allt för intressanta, enligt mig.
Sen behövs ändå material, så det blir väl inte riktigt helt gratis.
Citera
2018-10-10, 23:59
  #6
Medlem
Jag antar att du har aktivitetsersättning/sjukersättning?

När jag nyligen fick min beviljad fick jag även hem ett papper med förslag på saker man kan göra. Det nämndes aktiviteter som simning eller studier och att det är möjligt att Försäkringskassan kan betala för det.

Jag har ingen aning om hur det bedöms, men det kan vara värt att kika på.
Citera
2018-10-11, 00:23
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lubicorn
Tänkte främst programmering/IT, och matte. Men visst. Det du säger funkar med.
Finns det kurser inom det du nämner? Saken är att det är svårt att hitta gratis kurser som det är.

Lite svårt att fatta vad du egentligen menar. Kom-Vux har ju kurser och utbildningar i bl a programmering, IT mm - har aldrig hört talas om att dessa kurser är avgiftsbelagda. Liknande kurser finns ju också på högskolan och eventuellt som YTH-utbildningar - (YrkesTekniskHögskola) - inget av detta är avgiftsbelagt.

Det rätta stället för dig är Arb-Förm:s, eller annan, studievägledare.
Citera
2018-10-11, 06:42
  #8
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lubicorn
Tänkte främst programmering/IT, och matte. Men visst. Det du säger funkar med.

Finns det kurser inom det du nämner? Saken är att det är svårt att hitta gratis kurser som det är.
Fixar du bara engelskan, så hittar du en hel del kurser på nätet som antingen är gratis eller som kan fås för en billig peng.
https://www.edx.org/
https://www.udemy.com/
Citera
2018-10-11, 06:46
  #9
Medlem
Tripportreats avatar
Alla svenska lärosäten förutom naprapati och liknande pseudotrams är gratis i Sverige, det som kostar pengar är ens uppehälle under studierna samt kursmaterialet. Har du funktionsnedsättningar kan du säkert få bidrag för det, ta kontakt med arbetsförmedlingen.

//tripportreat
Citera
2018-10-11, 10:09
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Fixar du bara engelskan, så hittar du en hel del kurser på nätet som antingen är gratis eller som kan fås för en billig peng.
https://www.edx.org/
https://www.udemy.com/

edx verkar bra. Lite OT men.. låt säga att jag tar 5-6 programmeringskurser. Utan att betala för certifikatet; kan jag lägga till detta på mitt CV? Hur kan jag visa upp något bevis? (tänker testa ett par kurser ändå. Tack för tipset.)

Kan man visa upp sitt konto på CV?
Citera
2018-10-11, 11:13
  #11
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lubicorn
edx verkar bra. Lite OT men.. låt säga att jag tar 5-6 programmeringskurser. Utan att betala för certifikatet; kan jag lägga till detta på mitt CV? Hur kan jag visa upp något bevis? (tänker testa ett par kurser ändå. Tack för tipset.)

Kan man visa upp sitt konto på CV?
Naturligtvis kan du ta upp kursen i ditt CV. Efter kursen får du ett certifikat i pdf-format som kan skriva ut vid behöv.
Du kan även lägga ut kursen på din Linkedin profil.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback