Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-10, 21:11
  #1
Medlem
Ingen har väl undgått ökningen av hemkörd mat beställd via appar?
I exempelvis Storbrittannien har det gått så långt att maten för hemkörning inte längre lagas på restaurangen man beställer ifrån utan från ett fillialkök inrymt i en container på en parkeringsplats varifrån maten sedan levereras till den som beställt.
Fenomenet kallas Dark Kitchens:
https://www.ft.com/content/d23c44fe-...a-1e14ce4af89b

Är detta något som förekommer redan idag i våra större städer? Kommer det komma hit?
Åsikter om Dark Kitchens?
Citera
2018-10-10, 22:45
  #2
Medlem
Jag är nog mest nyfiken på om det är lagligt här. Parkeringsplatser är exempelvis främst tänkt att användas av bilar. Exempelvis som boendeparkering eller besöksparkering. Inte för företagsverksamhet (exempelvis laga mat i en container). Samtidigt finns det lagar för livsmedelshygien etc, och jag undrar om en container skulle kunna uppfylla alla kraven som finns för en livsmedelsverksamhet.

För övrigt förstår jag inte varför restaurangerna skulle laga maten i containrar, när de har möjligheten att laga maten på plats i restaurangen?

Länken i trådstarten fungerar inte.
Citera
2018-10-11, 19:37
  #3
Medlem
Ok, verkar som om Financial Times inte gillar att man länkar. Tar en annan tidning:
http://www.abc.net.au/news/2018-04-1...y-apps/9642460

https://www.theguardian.com/commenti...ills-deliveroo
Citera
2018-10-11, 20:38
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wonderstarlight
Jag är nog mest nyfiken på om det är lagligt här. Parkeringsplatser är exempelvis främst tänkt att användas av bilar. Exempelvis som boendeparkering eller besöksparkering. Inte för företagsverksamhet (exempelvis laga mat i en container). Samtidigt finns det lagar för livsmedelshygien etc, och jag undrar om en container skulle kunna uppfylla alla kraven som finns för en livsmedelsverksamhet.

För övrigt förstår jag inte varför restaurangerna skulle laga maten i containrar, när de har möjligheten att laga maten på plats i restaurangen?

Länken i trådstarten fungerar inte.

Deliveroo som ligger bakom har givetvis långtidshyrt hela parkeringsplatsen.
Fördelen för restaurangerna är att de får högre kapacitet och kan sälja mer mat. De når ut i ett större geografiskt område i en storstad och leveranstiden blir kortare då köket kan placeras på en logistikmässigt fördelaktig plats. De slipper också ha alla buden springandes inne i restaurangen.
Citera
2018-10-14, 20:56
  #5
Moderator
rotadents avatar
Ett produktionskök behöver väl inte vara någon konstighet i sig. Sen hade knappast en container på en parkering funkat så bra i Sverige med tanke på alla krav vi har på lokaler här. Jag har hur som helst inte hört talas om något sånt i Sverige. Gammaldags Pizza Express hade inte sällan ett hål i väggen med bara en dörr ut på gatan, helt utan restauranglokal alls. Där jag växte upp fanns en sån, man kunde ringa dem och beställa och få lite rabatt om man gick dit och hämtade pizzan genom att knacka på dörren, annars körde de ut. Det är väl inte riktigt samma sak dock.
Citera
2018-10-16, 12:04
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Ett produktionskök behöver väl inte vara någon konstighet i sig. Sen hade knappast en container på en parkering funkat så bra i Sverige med tanke på alla krav vi har på lokaler här. Jag har hur som helst inte hört talas om något sånt i Sverige. Gammaldags Pizza Express hade inte sällan ett hål i väggen med bara en dörr ut på gatan, helt utan restauranglokal alls. Där jag växte upp fanns en sån, man kunde ringa dem och beställa och få lite rabatt om man gick dit och hämtade pizzan genom att knacka på dörren, annars körde de ut. Det är väl inte riktigt samma sak dock.

Det fungerar faktiskt, utifrån myndigheters krav, alldeles utmärkt att driva köksversamhet från en container.
Det är samma regler som för foodtrucks.
Det finns många ambulerande kök som använder anpassade och godkända containers som både produktions- och förvaringsenheter.
”Dark kitchens” som TS menar är ovanligt, men förekommer.
Citera
2018-10-16, 12:09
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wonderstarlight
Jag är nog mest nyfiken på om det är lagligt här. Parkeringsplatser är exempelvis främst tänkt att användas av bilar. Exempelvis som boendeparkering eller besöksparkering. Inte för företagsverksamhet (exempelvis laga mat i en container). Samtidigt finns det lagar för livsmedelshygien etc, och jag undrar om en container skulle kunna uppfylla alla kraven som finns för en livsmedelsverksamhet.

För övrigt förstår jag inte varför restaurangerna skulle laga maten i containrar, när de har möjligheten att laga maten på plats i restaurangen?

Länken i trådstarten fungerar inte.

Det är i en container - liksom i en husvagn - möjligt att uppfylla alla berörda myndigheters krav för livsmedelshantering.
Att containern (produktionsköket) står på en parkering är inget som påverkar.
Citera
2018-10-16, 19:19
  #8
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Det fungerar faktiskt, utifrån myndigheters krav, alldeles utmärkt att driva köksversamhet från en container.
Det är samma regler som för foodtrucks.
Det finns många ambulerande kök som använder anpassade och godkända containers som både produktions- och förvaringsenheter.
”Dark kitchens” som TS menar är ovanligt, men förekommer.

Kul! Jag tänker lite luttrat att sånt alltid är kört i Sverige. Om man inte har 42 handfat, kundtoalett och allt mellan himmel och jord. Jag känner förstås till foodtrucks, men det känns som att den satt långt inne. Nu är många borta dessutom, känns lite halvstrypt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback