Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-11, 07:20
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knavius

Så vad känns värt att spendera vår tid på som inte kretsar kring egot?

Bra och relevant fråga. Folk går runt och är olyckliga för att dom tvingas ägna sina liv åt att göra något företag ytterligare lite rikare istället för att få göra något som dom känner tar samhället framåt. Det är också samhällsfarligt. Unga män går runt med ett underskott i meningsfullhet, och blir då lätta offer för falska profeter som erbjuder "mening" men som egentligen bara har hat att erbjuda.

Det är olika för alla, antar jag. Jag tror på småskaliga grejer för det flesta. Dra ihop ett gäng människor och skapa något. Ett hus ni kan bo i, ett nätverk för att ta ut era lokala pensionärer på promenader. Whatever. Se bara till att ert projekt styrs av andra principer än de vanliga. Om ni gör det som ett vinstdrivande företag kan ni lika gärna skita i det, ni har bara skapat er ett till jobb.
Citera
2018-10-28, 10:22
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bitrot

Nog måste det finnas ett långt spektrum av alternativ mellan dessa två extremer för att finna mening med livet.
Eller måste man välja mellan löneslav och hippie?
Citera
2018-10-30, 07:08
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BasseTheBass
Nog måste det finnas ett långt spektrum av alternativ mellan dessa två extremer för att finna mening med livet.
Eller måste man välja mellan löneslav och hippie?

Jag spekulerade i saker man kan göra vid sidan av sitt löneslavsliv, inte i stället för det. Du har rätt, det bästa är nog att hitta någon mellanväg.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback