Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-10, 19:50
  #1
Medlem
Knaviuss avatar
Mycket i samhället kretsar kring egot. Man arbetar för att kunna köpa saker som höjer sin status eller spenderar pengarna på rena nöjen. Men var tar folk som tröttnat på den livsstilen vägen?

Det finns en stor mängd vuxna, framför allt unga män, som skriker efter att få vara en del av någonting och bli tilldelad någon form av ansvar som gör världen bättre för någon annan. Problemet med det moderna samhället är att vi satt i system att få folk att känna sig onödiga. Du sköter ditt och alla andra sköter sitt.

Det är såklart skillnad på att ge bort allt överskott i form av pengar till någon organisation du knappt litar på jämfört med att vara där i person och göra skillnad och få uppskattning för det. Resultatet av modern välgörenhet blir bara att folk sitter kvar där otillfredsställda och fattigare.

Så vad känns värt att spendera vår tid på som inte kretsar kring egot?
Citera
2018-10-10, 19:53
  #2
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knavius
Så vad känns värt att spendera vår tid på som inte kretsar kring egot?
Familjen?

Annars gillar jag att läsa och dricka öl.
Citera
2018-10-10, 19:55
  #3
Medlem
Knaviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Familjen?

Annars gillar jag att läsa och dricka öl.

Alla har inte sambo och barn.
Citera
2018-10-10, 19:58
  #4
Medlem
Friluftsliv, öppen brasa sovsäck och en himmel som är stjärnklar.
Perfekt årstid nu när det är lite kallare!
Citera
2018-10-10, 19:59
  #5
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knavius
Alla har inte sambo och barn.
Nej men det är ett alternativ att skaffa familj om man vill ha något att spendera tid och energi på. Bara ett förslag. Passar inte alla, jag vet.
Citera
2018-10-10, 20:01
  #6
Medlem
Knaviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Nej men det är ett alternativ att skaffa familj om man vill ha något att spendera tid och energi på. Bara ett förslag. Passar inte alla, jag vet.

Lättare sagt än gjort för många och betyder det att man ska sitta vid datorn, knarka och köpa dyra prylar tills dess?

Man kanske behöver en vettig sysselsättning för att bli motiverad tills dess att man kommit dit.
Citera
2018-10-10, 20:04
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Knavius
Mycket i samhället kretsar kring egot. Man arbetar för att kunna köpa saker som höjer sin status eller spenderar pengarna på rena nöjen. Men var tar folk som tröttnat på den livsstilen vägen?


Så vad känns värt att spendera vår tid på som inte kretsar kring egot?

Att förstå sig själv och andra m.m
Inte följa en existerande mall och ritning utan att skapa en kartläggning.
Citera
2018-10-10, 20:07
  #8
Medlem
Knaviuss avatar
Jag tror att vi har så mycket problem med självkänsla och egoism just för att den här frågan är så extremt svår att besvara. Rent historiskt har det inte spelat någon roll vem du är, det har alltid funnits ett problem att lösa inom det område du har inflytande över vilket gör att din vardag kan kännas meningsfull.
Citera
2018-10-10, 20:23
  #9
Medlem
Personlig utveckling skulle jag säga, det är brett och finns alltid saker att jobba på hos sig själv.

Men lättare sagt än gjort är det.
Citera
2018-10-10, 20:30
  #10
Medlem
JuhuSumialas avatar
På det enda i livet som betyder något; sex och droger. Allt annat kommer inte i närheten om det är av den goda sorten.
Citera
2018-10-10, 20:32
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Knavius
Rent historiskt har det inte spelat någon roll vem du är, det har alltid funnits ett problem att lösa inom det område du har inflytande över vilket gör att din vardag kan kännas meningsfull.

Rent historiskt? Vad innebär detta?
Citera
2018-10-10, 20:34
  #12
Medlem
Knaviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Rent historiskt? Vad innebär detta?

Stammen, föräldrar och grannar som behöver hjälp.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback