Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-10, 19:05
  #1
Medlem
Jag har av misstag fått tag på 18 burkar av ett naturläkemedel/kosttillskott i samband med en felleverans då jag förlorat paketet jag egentligen skulle ha fått. För att täcka förlusten skulle jag behöva sälja burkarna som verkar säljas för $27 styck eller ca 250+ kr i Sverige... men vad jag har förstått måste man ha något slags tillstånd för att sälja... så hur ska jag kunna få pengar för dessa burkar?
Citera
2018-10-10, 19:33
  #2
Medlem
MysticLampShades avatar
Det är väl bara att sälja på facebook etc som felköp?
Citera
2018-10-10, 19:56
  #3
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abs1nth3
Jag har av misstag fått tag på 18 burkar av ett naturläkemedel/kosttillskott i samband med en felleverans då jag förlorat paketet jag egentligen skulle ha fått. För att täcka förlusten skulle jag behöva sälja burkarna som verkar säljas för $27 styck eller ca 250+ kr i Sverige... men vad jag har förstått måste man ha något slags tillstånd för att sälja... så hur ska jag kunna få pengar för dessa burkar?

Rör det sig om kosttillskott som typ vanliga vitaminer etc. och är godkända grejor från FDA torde det vara lagligt att sälja vidare. Naturläkemedel är betydligt knepigare, du får väl googla på innehållet i burkarna, och kolla om några av dessa är förbjudna inom EU/i Sverige.

(FDA är motsvarande USA:s "sammanslagna" livsmedelsverk+Läkemedelsverk, på ett ungefär).
Räknas något av innehållet i dina burkar som narkotisk substans i Sverige, råkar du illa ut, verkligen illa ut...
Citera
2018-10-10, 21:08
  #4
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abs1nth3
Jag har av misstag fått tag på 18 burkar av ett naturläkemedel/kosttillskott i samband med en felleverans då jag förlorat paketet jag egentligen skulle ha fått. För att täcka förlusten skulle jag behöva sälja burkarna som verkar säljas för $27 styck eller ca 250+ kr i Sverige... men vad jag har förstått måste man ha något slags tillstånd för att sälja... så hur ska jag kunna få pengar för dessa burkar?

Beror väl på. Är det melatonin får du inte sälja det hursomhelst även om det är just ett naturtillskott. Kolla på forum och maila folk. Du får inte göra det på detta forum. Testa på Familjeliv är mitt råd. Skit i vad Familjelivs moderatorer och regler säger.
Citera
2018-10-11, 06:55
  #5
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abs1nth3
Jag har av misstag fått tag på 18 burkar av ett naturläkemedel/kosttillskott i samband med en felleverans då jag förlorat paketet jag egentligen skulle ha fått. För att täcka förlusten skulle jag behöva sälja burkarna som verkar säljas för $27 styck eller ca 250+ kr i Sverige... men vad jag har förstått måste man ha något slags tillstånd för att sälja... så hur ska jag kunna få pengar för dessa burkar?

Det ligger en hund begraven här, vad är det du inte vill berätta för oss?
Varför gör du dig ett sånt besvär om det bara är en felleverans?

Det är ju bara att reklamera försändelsen, så får du hem det du beställt.
Givetvis så måste du returnera den felaktiga försändelsen, men det gör du ju på säljarens bekostnad.
Citera
2018-10-11, 07:29
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Det ligger en hund begraven här, vad är det du inte vill berätta för oss?
Varför gör du dig ett sånt besvär om det bara är en felleverans?

Det är ju bara att reklamera försändelsen, så får du hem det du beställt.
Givetvis så måste du returnera den felaktiga försändelsen, men det gör du ju på säljarens bekostnad.

Någonstans på vägen har min adresslapp hamnat på fel paket, medvetet eller omedvetet... paketet jag väntade på var delikatesser från en god vän i Massachusetts och inte burkar med piller.
Citera
2018-10-11, 07:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Rör det sig om kosttillskott som typ vanliga vitaminer etc. och är godkända grejor från FDA torde det vara lagligt att sälja vidare. Naturläkemedel är betydligt knepigare, du får väl googla på innehållet i burkarna, och kolla om några av dessa är förbjudna inom EU/i Sverige.

(FDA är motsvarande USA:s "sammanslagna" livsmedelsverk+Läkemedelsverk, på ett ungefär).
Räknas något av innehållet i dina burkar som narkotisk substans i Sverige, råkar du illa ut, verkligen illa ut...

Verkar vara ett kosttillskott, då ska jag försöka kränga dessa...

Glutathione, Alpha Lipoic Acid, Milk Thistle, L-Cysteine, Green Tea Extract, Hypermellose, Cellulose, Magnesium Stearate

Intressant är att de kosttillskott med glutathione som finns i sverige verkas säljas för avgiftning av kroppen, medan de burkar jag fått är för "skin whitening". :-D
Citera
2018-10-11, 20:21
  #8
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abs1nth3
Någonstans på vägen har min adresslapp hamnat på fel paket, medvetet eller omedvetet... paketet jag väntade på var delikatesser från en god vän i Massachusetts och inte burkar med piller.

Din gode vän har väl skickat vitaminpiller till dig istället för delikatesserna, sådant kan hända. Enklast vore väl om du skickar tillbaka allt till din kompis. -Betydligt bättre lösning än att sälja grejorna själv, du kan kanske förlora en vän i Massachusetts då, och sådant vore väl tråkigare.

(Intressant med enbart tre-fyra inlägg på över 14 år, men alla är vi olika!)
Citera
2018-10-12, 07:25
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Din gode vän har väl skickat vitaminpiller till dig istället för delikatesserna, sådant kan hända. Enklast vore väl om du skickar tillbaka allt till din kompis. -Betydligt bättre lösning än att sälja grejorna själv, du kan kanske förlora en vän i Massachusetts då, och sådant vore väl tråkigare.

(Intressant med enbart tre-fyra inlägg på över 14 år, men alla är vi olika!)

Som jag skrev är det inte han som skickat dem, inlämningskvittot visar att paketet var 46x38x30cm och vägde 14kg, och när det kom till Sverige var det 32x23x12 cm och vägde 1,6 kg.

Någon har alltså medvetet eller omedvetet bytt fraktsedel.

Och ja, jag har mest varit en lurker efter registrering...
__________________
Senast redigerad av abs1nth3 2018-10-12 kl. 07:26. Anledning: tillägg
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback