Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-10, 17:59
  #1
Medlem
Knullkungens avatar
http://www.nsd.se/nyheter/lulea/udda...nm4936417.aspx

"Luleå En helt vanlig tvätt blev till en ytterst ovanlig händelse.

En patron som glömts i tvättkläderna smällde av inne i tvättmaskinen och orsakade stort pådrag.

– Jag har i alla fall aldrig hört talas om att det skulle hänt förut, säger Mikael Berglund, polisassistent."

"En teori var att en jägare hade glömt kvar ammunition i kläderna och att en patron slagit i så hårt inne i tvättmaskinen, möjligen vid centrifugering, att patronen gått av.

Den teorin bekräftades inom kort, bland annat av jägaren som kom till tvättstugan där han möttes av poliser och en krossad ruta till tvättmaskinen.

– Jag hade glömt en patron i bröstfickan, säger han."

Inget brott misstänks. Vad säger vi om detta?
Citera
2018-10-10, 18:04
  #2
Medlem
Inget brott? Det låter som allmänfarlig vårdslöshet i mina öron. Eftersom det var en allmän tvättstuga kunde någon ha skadats. Tvättmaskinen blev definitivt skadad.
Citera
2018-10-10, 18:30
  #3
Medlem
Legionariis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orogenes
Inget brott? Det låter som allmänfarlig vårdslöshet i mina öron. Eftersom det var en allmän tvättstuga kunde någon ha skadats. Tvättmaskinen blev definitivt skadad.

En kula utan en mynning har ingen speciell kraft, iallafall inte så att den kan åsamka skada.

Men i landet lagom så skall personen så klart bli åtalad för Allmänfarlig Vårdslöshet, samt bli avtagen vapenlicensen då han uppenbarligen inte bör ha något att göra med vapen och ammunition
Citera
2018-10-10, 18:50
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legionarii
En kula utan en mynning har ingen speciell kraft, iallafall inte så att den kan åsamka skada. ...
Aha, och jag som trodde att glaset krossades i tvättmaskinen, som det såg ut på bilden. Vad ska man göra nuförtiden med all fake news?
Citera
2018-10-10, 20:13
  #5
Medlem
Salamiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orogenes
Aha, och jag som trodde att glaset krossades i tvättmaskinen, som det såg ut på bilden. Vad ska man göra nuförtiden med all fake news?

Ok, nu spekulerar jag här bara utifrån lite baskunskaper.

1) Som sagt, en patron som avfyras utan att sitta i en pipa kommer inte att skicka iväg kulan med mer än en fjuttig kraft. Alltså kan det knappast varit kulan som spräckte glaset.

2) Kan det däremot vara så att en patron som råkar avfyras i en vattenfylld tvättmaskin orsakar ett tillräckligt stort tryck, via vattnet, till glaset så att det spricker?

Edit: jag kanske tänkte fel. Om patronen avfyrades bör något tryckt till tändsatsen kraftigt. Detta något kanske funkade som mothåll i så fall, dvs att kulan kan ha pipit iväg med hyfsad kraft för att krossa glaset. Men knappast om maskinen var vattenfylld ( för stort motstånd). Men vid centrifugering, kanske inte så vattenfyllt och därför möjligt?
__________________
Senast redigerad av Salamis 2018-10-10 kl. 20:29.
Citera
2018-10-11, 10:44
  #6
Medlem
Epimetheuss avatar
På en patron som avfyras utan att befinna sig i patronläget är hylsan den svagaste delen.
Mycket möjligt att den fläkts upp och skapat ett så kraftigt tryck att glaset spruckit.
Citera
2018-10-13, 00:15
  #7
Medlem
Förstår inte att man inte har bättre koll på ammunitionen som jägare dessutom. Tur för honom att det var i tvättmaskinen och ingen annanstans.
Citera
2018-10-13, 11:32
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orogenes
Inget brott? Det låter som allmänfarlig vårdslöshet i mina öron. Eftersom det var en allmän tvättstuga kunde någon ha skadats. Tvättmaskinen blev definitivt skadad.
Poliserna är sannolikt själva jägare och då ser man inte så allvarligt på brottet.
Helt enligt devisen: Bröder skyndar till bröders hjälp.
Citera
2018-10-13, 14:02
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salamis
Ok, nu spekulerar jag här bara utifrån lite baskunskaper.

1) Som sagt, en patron som avfyras utan att sitta i en pipa kommer inte att skicka iväg kulan med mer än en fjuttig kraft. Alltså kan det knappast varit kulan som spräckte glaset.

2) Kan det däremot vara så att en patron som råkar avfyras i en vattenfylld tvättmaskin orsakar ett tillräckligt stort tryck, via vattnet, till glaset så att det spricker?

Edit: jag kanske tänkte fel. Om patronen avfyrades bör något tryckt till tändsatsen kraftigt. Detta något kanske funkade som mothåll i så fall, dvs att kulan kan ha pipit iväg med hyfsad kraft för att krossa glaset. Men knappast om maskinen var vattenfylld ( för stort motstånd). Men vid centrifugering, kanske inte så vattenfyllt och därför möjligt?
Det är inte pipan i sig som har betydelse - det är att patronen sitter i ett patronläge där det finns ett anhåll som gör att hylsan inte flyttar sig och därigenom tvingar i princip alla krutgas att ta enda vägen - genom pipan. En patron i en pipa blir inte så mycket av.

vad gäller glaset - oavsett patronläge eller ej så är ju tvättmaskinstrumman ett slutet utrymme och det torde ske en snabb tryckökning som nog kan få glaset att spricka.
__________________
Senast redigerad av martinator 2018-10-13 kl. 14:06.
Citera
2018-10-13, 16:59
  #10
Medlem
Salamiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det är inte pipan i sig som har betydelse - det är att patronen sitter i ett patronläge där det finns ett anhåll som gör att hylsan inte flyttar sig och därigenom tvingar i princip alla krutgas att ta enda vägen - genom pipan. En patron i en pipa blir inte så mycket av.

vad gäller glaset - oavsett patronläge eller ej så är ju tvättmaskinstrumman ett slutet utrymme och det torde ske en snabb tryckökning som nog kan få glaset att spricka.

Jo, självklart (angående pipan vs patronläget). Jag gjorde en "populärvetenskaplig förenkling" för att haka på ett tidigare inlägg som pratade om pipan.

Men till huvudfrågan, jag kan tänka mig två orsaker.

1) patronen tumlar runt i en nästan helt vattenfylld centrifug och råkar träffa något utskjutande föremål just på slagstiftet. Exploderar med resultat att trycket på glasluckan blir så stort att den spricker.

2) patronen tumlar runt i en knappt vattenfylld centrifug och råkar träffa något föremål på slagstiftet, samtidigt som det blir ett mothåll och att kulan råkar vara riktad mot luckan.

Skulle gissa att alternativ 1 är mest sannolikt, men vem vet...
Citera
2018-10-13, 18:30
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Poliserna är sannolikt själva jägare och då ser man inte så allvarligt på brottet.
Helt enligt devisen: Bröder skyndar till bröders hjälp.
Läget hade nog varit ett annat om ”olyckan” hade drabbat en gängkriminell kulturberikare i en Stockholmsförort...
__________________
Senast redigerad av Orogenes 2018-10-13 kl. 19:27.
Citera
2018-10-13, 21:53
  #12
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salamis
Ok, nu spekulerar jag här bara utifrån lite baskunskaper.

1) Som sagt, en patron som avfyras utan att sitta i en pipa kommer inte att skicka iväg kulan med mer än en fjuttig kraft. Alltså kan det knappast varit kulan som spräckte glaset.

2) Kan det däremot vara så att en patron som råkar avfyras i en vattenfylld tvättmaskin orsakar ett tillräckligt stort tryck, via vattnet, till glaset så att det spricker?

Edit: jag kanske tänkte fel. Om patronen avfyrades bör något tryckt till tändsatsen kraftigt. Detta något kanske funkade som mothåll i så fall, dvs att kulan kan ha pipit iväg med hyfsad kraft för att krossa glaset. Men knappast om maskinen var vattenfylld ( för stort motstånd). Men vid centrifugering, kanske inte så vattenfyllt och därför möjligt?
Det må vara en fjuttig kraft men den är inte försumbar. Har såhär 60 år senare fortfarande ärret kvar efter ett litet experiment i ungdomligt oförstånd
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback