Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-10, 17:20
  #1
Medlem
spuuunits avatar
Efter att jag tvättat mina kläder i tvättmaskin så töjs mina kläder ut. Halsen i mina T-shirts blir alldeles utdragna. Och midjan och hålen för fötterna i mina mjukisbyxor blir alldeles utdragna. Jag har förstört flera plagg såhär nu...

Jag tvättar i 40 grader och hänger tvätten på tork inomhus. Varför blir det såhär? Är det fel på tvättmaskinen? Kan jag undvika detta?
Citera
2018-10-10, 17:28
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spuuunit
Efter att jag tvättat mina kläder i tvättmaskin så töjs mina kläder ut. Halsen i mina T-shirts blir alldeles utdragna. Och midjan och hålen för fötterna i mina mjukisbyxor blir alldeles utdragna. Jag har förstört flera plagg såhär nu...

Jag tvättar i 40 grader och hänger tvätten på tork inomhus. Varför blir det såhär? Är det fel på tvättmaskinen? Kan jag undvika detta?

Alla har det bekymmer skulle jag tro. Något som jag dock märkt är att tjockare t-shirts inte töjs ut så mycket medans tunnare t-shirts är engångs varor.

Jag hatar att tvätta kläder, speciellt de kläder man tycker om allra mest 😕
Citera
2018-10-10, 17:37
  #3
Medlem
elektronikfreaks avatar
Är det tvätten som sådan som töjer ut kläderna på ej lämpliga ställen eller är det centrifugeringen? Testat att handtvätta och se om samma töjning uppstår?
Citera
2018-10-10, 17:47
  #4
Medlem
Jernmaskens avatar
Låt bli att handla på H&M säger jag. Tankeställare?
Citera
2018-10-10, 17:49
  #5
Medlem
spuuunits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Är det tvätten som sådan som töjer ut kläderna på ej lämpliga ställen eller är det centrifugeringen? Testat att handtvätta och se om samma töjning uppstår?

Mmm, får nog testa det. Är det själva centrifugeringen som egentligen brukar töja tvätten och inte själva tvättningen i sig?
Citera
2018-10-10, 17:51
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spuuunit
Efter att jag tvättat mina kläder i tvättmaskin så töjs mina kläder ut. Halsen i mina T-shirts blir alldeles utdragna. Och midjan och hålen för fötterna i mina mjukisbyxor blir alldeles utdragna. Jag har förstört flera plagg såhär nu...

Jag tvättar i 40 grader och hänger tvätten på tork inomhus. Varför blir det såhär? Är det fel på tvättmaskinen? Kan jag undvika detta?


jag tvättar mina kläder i 60 grader och dom är tajta och fina men funderar på att höja till 90 då jag är allergisk mot kvalster o då sitter kläderna ännu bättre
Citera
2018-10-10, 17:52
  #7
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spuuunit
Mmm, får nog testa det. Är det själva centrifugeringen som egentligen brukar töja tvätten och inte själva tvättningen i sig?

Jag tror det. Du kan ofta välja längre hastighet på många maskiner.
Citera
2018-10-10, 19:28
  #8
Medlem
53....so whats avatar
Kan det vara andra plagg som påverkar och drar i tröjorna?
Pröva med att lägga i "tvättpåsar", glesmaskiga nylonpåsar för ömtåliga plagg.
Citera
2018-10-10, 19:57
  #9
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spuuunit
Mmm, får nog testa det. Är det själva centrifugeringen som egentligen brukar töja tvätten och inte själva tvättningen i sig?
Bara en fundering i största allmänhet... har du hört talas om begreppet "formsträcka". Det är väldigt vanligt att man formsträcker kläder när de är tvättade och centrifugerade just för att de ska få den formen i torkat tillstånd som man önskar. Funkar perfekt med ex T-shirts som är elastiska... mindre bra med skjortor som är mindre elastiska.

Att du inte tumlar utan hänger upp kläderna i torkrum eller torkskåp ska du ha ett stort plus för. Tumlare borde förbjudas som sliter kläderna mer än nödvändigt.
Citera
2018-10-10, 19:58
  #10
Medlem
mina kläder krymps fast jag tvättar på samma sätt som du
Citera
2018-10-10, 20:17
  #11
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av looknerd
jag tvättar mina kläder i 60 grader och dom är tajta och fina men funderar på att höja till 90 då jag är allergisk mot kvalster o då sitter kläderna ännu bättre
Misstänker att dagens moderna tyger inte klarar 90 grader. Gamla lakan och örngott av linne från början/mitten av 1900-talet klarade att kokas men dagens moderna tyger av div tveksamma material? nej, det skulle jag inte rekommendera.
Citera
2018-10-10, 20:25
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Misstänker att dagens moderna tyger inte klarar 90 grader. Gamla lakan och örngott av linne från början/mitten av 1900-talet klarade att kokas men dagens moderna tyger av div tveksamma material? nej, det skulle jag inte rekommendera.

Visst men alla kläder tillverkas inte av moderna tyger med elastan. Det finns vita underkläder i 100% bomull som klarar 90 grader. Det kallad kokäkta.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback