Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-10, 15:01
  #1
Medlem
https://imgur.com/a/ZFsZIkX

I bilderna ovan har vi mina problem.
I första bilden ska jag beräkna Voc. Kretsen är i steady state och ja, resten av de variabler som finns ser ni där. Jag försökte att beräkna Req och köra V/Req för att få fram I(för hela kretsen) som jag sedan gångade med den specifika resistorn (10k). Detta gav inte rätt resultat. Försökte även använda en voltage divider utan någon lycka (10V* (R10k/(10+10+(5k in parallel with 10k))))

Någon som vet hur jag får fram Voc?

I andra bilden så har jag bara sett Unit steps i diagram och inte i en faktiskt krets, så vet inte exakt hur jag ska lösa den uppgiften alls. Vet bara grunderna för op amps (ingen current som går in eller ut, v=0 vid ground node m.m.), jag vet även hur tidsvariabeln "tau" fungerar; men skulle behöva lite hjälp av någon som kan detta? Den saturerar vid +-15V, och det man måste ta reda på är vid vilken tid detta sker. här är t=0.
Citera
2018-10-10, 16:21
  #2
Medlem
e; Hmm, alltså notationen är lite annorlunda än den jag är van vid. Ska vi tänka oss att vi har en brytare vid spänningskällan som öppnas vid någon tidpunkt eller hur ska det tolkas?

Skriv vad rätt svar är, om du har det.
__________________
Senast redigerad av Josef.K.33 2018-10-10 kl. 16:31.
Citera
2018-10-10, 16:44
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
e; Hmm, alltså notationen är lite annorlunda än den jag är van vid. Ska vi tänka oss att vi har en brytare vid spänningskällan som öppnas vid någon tidpunkt eller hur ska det tolkas?

Skriv vad rätt svar är, om du har det.

Hej, om du syftar på översta bilden där vi ska beräkna Voc över resistorn på 10k så är den i "steady state", dvs att switchen är stängd och har varit stängd ett bra tag (t = infinity sign).

Tyvärr har jag inte rätt svar till dessa uppgifterna då jag missade genomgången av dom i skolan pga förkylning.
Citera
2018-10-10, 16:45
  #4
Medlem
Antingen är spänningen noll eftersom strömbrytaren är öppen och det därmed inte kan flyta ström genom kretsen, eller så skall man räkna på DC-strömmen om strömbrytaren är stängd.

I det senare fallet är det en del räknande, men inte oöverkomligt: till att börja med har du motståndet vi skall räkna på och 5K-motståndet i serie. Denna koppling ligger parallellt med det vertikala 10K-motståndet. Slutligen ligger allt detta i serie med det horisontella 10K-motståndet.

Om du räknar ut hur mycket ström som flyter genom batteriet kan du sedan dela upp denna ström i två grenar, varav den ena flyter genom det relevanta motståndet. Vad gäller parallellkopplingen kommer strömmen att dela på sig i omvänt förhållande till motståndet i grenen: mer motstånd ger mindre ström och tvärtom.
Citera
2018-10-10, 16:56
  #5
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeverist
https://imgur.com/a/ZFsZIkX

I bilderna ovan har vi mina problem.
I första bilden ska jag beräkna Voc. Kretsen är i steady state och ja, resten av de variabler som finns ser ni där. Jag försökte att beräkna Req och köra V/Req för att få fram I(för hela kretsen) som jag sedan gångade med den specifika resistorn (10k). Detta gav inte rätt resultat. Försökte även använda en voltage divider utan någon lycka (10V* (R10k/(10+10+(5k in parallel with 10k))))

Någon som vet hur jag får fram Voc?

I andra bilden så har jag bara sett Unit steps i diagram och inte i en faktiskt krets, så vet inte exakt hur jag ska lösa den uppgiften alls. Vet bara grunderna för op amps (ingen current som går in eller ut, v=0 vid ground node m.m.), jag vet även hur tidsvariabeln "tau" fungerar; men skulle behöva lite hjälp av någon som kan detta? Den saturerar vid +-15V, och det man måste ta reda på är vid vilken tid detta sker. här är t=0.

Första uppgiften. Det går ej ström genom kondensatorn så kalla strömmen som endast går genom en resistor för I1 och den som går genom två för I2. Is = I1+ I2

En spänningsbalans ger att I2*15 = I1*10
Nu kan man uttrycka Is i tex I1.
Sedan tar man en promenad : Is*10*10^3 +U+ I1*10*10^3 Utnyttja att du kan uttrycka Is i I1 ger I1 som ger I2 som ger svaret.

Andra uppgiften. Här kommer kondensatorn att laddas upp. Kalla Spänningen över kondensatorn för Vc(t)
Vs(t)-Vc(t) = I*1*10^6
I = dQ/dt
Vc(t) = Q(t)/C
Detta borde ge något man kan separera och integrera? Jag skulle testa detta.
Citera
2018-10-18, 21:09
  #6
Medlem
Hej, Är du näjd med svaren du fått? Annars tror jag att jag kan lösa uppgifterna eller ge dig några ledtrådar!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback