Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-10, 12:55
  #1
Medlem
Hej!

Köpte min lägenhet för 795.000 kr i vintras. Nu har vi i föreningen kommit överens om att vi ska bygga ut balkongerna. Just nu är det bara vanlig betong, inga lampor eller fönster eller någonting särskilt.

Planen är att balkongerna ska byggas ut med ytterligare 70 cm, det ska glasas in och dras in värme, spotlights, riktigt golv. Det ska bli en fin balkong helt enkelt, som ett extra rum.

Min fråga här är: Hur mycket går en lägenhet upp i värde genom en sån här förändring?

Tack.
Citera
2018-10-10, 12:59
  #2
Medlem
Mackan52s avatar
Att du landar nära eller på miljonen jämnt är inte helt orealistiskt.

Vad ligger kvadratmeterpriset på och vilken trakt bor du i?
Citera
2018-10-10, 13:01
  #3
Medlem
ElvisFans avatar
Ta dit en mäklare. Gjorde det innan föreningen byggde balkong. Hon sade att utan balkongen 3,5 och med balkong 3,6. Fick 3,3 när jag sålde fem veckor senare. Var 2014 så det var bra marknad.
Citera
2018-10-10, 13:06
  #4
Medlem
ElvisFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Att du landar nära eller på miljonen jämnt är inte helt orealistiskt.

Vad ligger kvadratmeterpriset på och vilken trakt bor du i?

En åtgärd på 30-50k ger faktor 4 och en ökning av bostadsvärdet med 25% för att TS får 70 cm mer uteplats?

Jag har precis byggt pool för 250k. Kan jag räkna med värdeökning på 1M?
Citera
2018-10-10, 13:08
  #5
Medlem
Andersdamaans avatar
Kan enbart tala för hur det står till i min BRF, men hos oss så lades två treor på 78 kvadrat, varav den ena har inglasad balkong, ut för försäljning. Båda lägenheterna ligger på samma plan och båda har västerläge. 5.5 miljoner respektive 5.56 miljoner var utropspriserna, så sextiotusen extra var den inglasade balkongen värd enligt mäklaren.
Citera
2018-10-10, 13:15
  #6
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
En åtgärd på 30-50k ger faktor 4 och en ökning av bostadsvärdet med 25% för att TS får 70 cm mer uteplats?

Jag har precis byggt pool för 250k. Kan jag räkna med värdeökning på 1M?

Till att börja med så rör det sig ju inte bara om en utbyggnad utan även om som nämndes nytt golv, värme och belysning. Det är en avsevärd förändring i jämförelse med en vanlig betongbalkong.

Tänk också på spekulationen som finns på bostadsrätter, det är rena fantasier som dras till med i jämförelse med villor.

Nej du får nog inte ett påslag på en miljon för din pool men det beror nog till en stor del på att en pool är en extra utgift för huset (om man inte vill att den står tom och fylls med löv). Hade du byggt ut ditt hus med ett extra rum eller en bastu däremot.

Bostadspriser är ju inte enbart byggkostnaden.
Citera
2018-10-10, 16:43
  #7
Medlem
cacas avatar
Inte säkert värdet går upp en enda krona pga bygge av ny balkong. Marknaden är det som styr vilket pris du får för din lägenhet. Om du gav 795’ vad får du då om det blir en ny bankkris och en ränta på 8% med tanke på din nya balkong? Troligen mindre än vad du gav.
Citera
2018-10-10, 17:44
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Inte säkert värdet går upp en enda krona pga bygge av ny balkong. Marknaden är det som styr vilket pris du får för din lägenhet. Om du gav 795’ vad får du då om det blir en ny bankkris och en ränta på 8% med tanke på din nya balkong? Troligen mindre än vad du gav.
Räntan kommer inte gå upp till 8%. Max 4% har Ingves sagt, men det kommer ta lång tid. Kolla bara 10-års räntan så förstår du (cirka 3%).
Citera
2018-10-10, 21:37
  #9
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rayko
Räntan kommer inte gå upp till 8%. Max 4% har Ingves sagt, men det kommer ta lång tid. Kolla bara 10-års räntan så förstår du (cirka 3%).
Den bedömningen gör han under rådande prognos, sånt kan förändras snabbt. Och räntan kan dra iväg mer än man tror.

Minns själv första billånet 13%
Första lägenhet en br 2a för 20000:- 11%
Första hus 8%
Citera
2018-10-10, 21:43
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Den bedömningen gör han under rådande prognos, sånt kan förändras snabbt. Och räntan kan dra iväg mer än man tror.

Minns själv första billånet 13%
Första lägenhet en br 2a för 20000:- 11%
Första hus 8%
Om man är orolig för en så kraftig ränteuppgång binder man väl räntan ,nu direkt,10 år till 3% ?
Citera
2018-10-10, 21:51
  #11
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Om man är orolig för en så kraftig ränteuppgång binder man väl räntan ,nu direkt,10 år till 3% ?
Kan vara en bra ide om man är orolig eller inte har marginal för högre ränta än viss nivå. Tror man däremot på vad de säger så är troligen rörlig mest fördelaktig ett bra tag till. Men vid en höjning så kommer man snart till nivån där man kanske betalar mer än vad man skulle gjort om man bundit till viss ränta.
Det svåra är precis som aktier eller fonder, pricka bästa läget och hur länge ska man ha aktierna för tjäna mest, sälja nu, om ett år, tre år osv.

Det trista eller positiva blir när man har facit i hand, dvs efteråt...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback