Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-10, 12:57
  #13
Medlem
Jellohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meatfuck
Systembolaget:
"Nettoomsättningen ökade från 28,5 miljarder kronor föregående år, till 29,4 miljarder kronor 2017"

Tycker det låter mycket för en på arbetsmarknaden rätt utsatt grupp jag.

Många antaganden..Jag vet bara att när jag själv söp dom mest så jobbade jag och det gick två helor renat om dagen. Och det utan att verka påverkad.

Just det här om att 10 $ står för 90% brukar vara rätt allmänt vedertaget. Det gäller de flesta missbruk, tar man spel som exempel så köper en vanlig spelare 2 trisslotter i veckan medan en oroblemspelare lägger samma pengar på ett spinn på en nätautomat.
Citera
2018-10-10, 15:12
  #14
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jelloh
Vad du missar är hur mycket dessa dricker. Väldigt få dricker mer än en sjuttis starksprit i veckan, men många av de som gör det dricker två om dagen.

Det brukar vara så vad gäller de flesta saker som går att missbruka, 10% står för 90% av konsumtionen.

Denna typ av snedfördelning -- om det nu är 90/10, 80/20 eller en annan fördelning just i detta fall låter jag vara osagt -- går igen på många områden i samhället och uppmärksammades första gången av italienaren Vilfredo Pareto på slutet av 1800-talet:

https://en.wikipedia.org/wiki/Pareto_principle
Citera
2018-10-10, 15:27
  #15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Alkohollagen (2010:1622) 3 kap. 8 § skriver:
"Alkoholdrycker får inte lämnas ut till den som är märkbart påverkad av alkohol..."
Det rör sig alltså om en ren bedömningsfråga ifrån personalens sida. Om jag nu inte har missbedömt Systembolaget som organisation, så har det utarbetats ett reglemente för hur man skall bedöma en kund som verkar vara lite rund under fötterna.

Ja så är det, ren bedömnings fråga.

Jag va på bolaget runt 3 tiden för nån vecka sen. Då hade jag druckit 3 burkar till lunch.

Tjejen i kassan frågade om jag druckit. Ja några öl till lunch sa jag. Sen fick jag handla som vanligt. (va inte påverkad)

Men jag har samtidigt varit på olika butiker i mycket fin form, när man ser ut ungefär såhär 😎 utan att någon frågat.


Jag har aldrig blivit nekad att handla för att jag druckit. Och jag har festat ganska hårt genom åren.
Citera
2018-10-10, 15:33
  #16
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inmymind777
Ja så är det, ren bedömnings fråga.

Jag va på bolaget runt 3 tiden för nån vecka sen. Då hade jag druckit 3 burkar till lunch.

Tjejen i kassan frågade om jag druckit. Ja några öl till lunch sa jag. Sen fick jag handla som vanligt. (va inte påverkad)

Men jag har samtidigt varit på olika butiker i mycket fin form, när man ser ut ungefär såhär 😎 utan att någon frågat.


Jag har aldrig blivit nekad att handla för att jag druckit. Och jag har festat ganska hårt genom åren.

Stämmer inte på mig druckit betydligt mer än så kan säga 4 vanliga vattenglas med vin och några burköl inte en enda fråga om jag var påverkad men alla jobbar olika de ska ju gå efter märkbart berusad egentligen sen vart den gränsen går är frågan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback