Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-10, 01:34
  #1
Avstängd
Var han möbelsnickare, renoverade han hus, byggde han båtar och tillverkade köksinredningar, eller var det grövre träarbeten?

Finns det några "verk" av honom kvar som man kan köpa på auktion eller beundra om man skulle resa till Jerusalem?
Citera
2018-10-10, 01:43
  #2
Medlem
Maymons avatar
Naturligtvis snickrade han inte ett jävla skit.

Om du ändå tror det vill jag ha en källa utöver bibeln tack.
Citera
2018-10-10, 01:46
  #3
Medlem
Ordet i den grekiska originaltexten är tekton, vilket betyder (hus)byggare (jfr. arkitekt = främste byggare!). Den förmodade innebörden kom utan tvivel att skifta en smula då ordet hamnade i en träbyggarkultur som den germanska (i Palestina eller Grekland där träd växer sparsamt skulle Jesus snarare ha uppfattats som stenhuggare eller murare)...
Citera
2018-10-10, 02:35
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Ordet i den grekiska originaltexten är tekton, vilket betyder (hus)byggare (jfr. arkitekt = främste byggare!). Den förmodade innebörden kom utan tvivel att skifta en smula då ordet hamnade i en träbyggarkultur som den germanska (i Palestina eller Grekland där träd växer sparsamt skulle Jesus snarare ha uppfattats som stenhuggare eller murare)...

Tack, jätteintressant.

Då är kanske steget inte långt till att även snickeriet är "symboliskt" och kommer från att Gud är den store byggaren. Sen utvecklas myterna med fel i översättningen mellan språk. Vilket jag i och för sig inte tror är det stora problemet, utan det är alla som hittar på saker, omtolkar dem som de vill och inte är intresserade av verkligheten. Alltså kristna.

Vi vet alltså inte hur Jesus såg ut. Om han var oskuld, vad han hade för BMI, märke på ryggsäcken, yrke eller vad han hade på fötterna. Bibeln påstår att han hade sandaler men det är med 100% sannolikhet också symboliskt, han kunde lika gärna gått runt i stövlar. Och då kunde man ha gjort en poäng av det.

Fast bröd, vin och vatten är lätt att skriva liknelser om, gummi är svårare.
Citera
2018-10-10, 05:23
  #5
Medlem
Det var väl Jebus pappa som var snickare?
Dessutom så var det ju inte ens hans farsa
Citera
2018-10-10, 07:15
  #6
Medlem
Han var snickare står det.
Alltså han byggde hus av trä.
Han byggde upp Guds Hus.

Men cyniker kommer aldrig att tro oavsett, de har förhärdat sig totalt..
Citera
2018-10-10, 07:47
  #7
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Ordet i den grekiska originaltexten är tekton, vilket betyder (hus)byggare (jfr. arkitekt = främste byggare!). Den förmodade innebörden kom utan tvivel att skifta en smula då ordet hamnade i en träbyggarkultur som den germanska (i Palestina eller Grekland där träd växer sparsamt skulle Jesus snarare ha uppfattats som stenhuggare eller murare)...

Jag har dock för mig att tekton kan betyda lite olika:

Citat:
The Ancient Greek noun tektōn (τέκτων) is a common term for an artisan/craftsman, in particular a carpenter, wood-worker, mason, builder or teacher.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tekt%C5%8Dn

Jag blev för övrigt inte klokare över om man vet vad Jesus kan tänkas ha varit för yrkesutövare efter att ha läst sidan, även om hantverkare och byggare verkar nämnas på flera ställen.

Husbyggare skulle dock åtminstone passa bättre till inledning till den här låten, Jesus Built My Hotrod, med Ministry (med Butthole Surfers sångare på sång), då jag alltid har undrat över ordvalet architect, även om jag förstår att det är skämtsamt menat (precis som att Jerry Lee Lewis skulle vara djävulen):

"Jesus was an architect previous to his career as a prophet"

https://www.youtube.com/watch?v=GXCh9OhDiCI
__________________
Senast redigerad av Europe 2018-10-10 kl. 07:49.
Citera
2018-10-10, 07:57
  #8
Medlem
Krusensnorres avatar
Visst hjälpte han nån fiskare att bygga en båt? Har för det iallafall.
Citera
2018-10-10, 08:09
  #9
Medlem
Eftersomdet bygger mestpå spekulationer här slänger jag med ut en.
Kan det inte vara "nybyggare" man syftar på när man beskriver honom? Som samhällsbyggare typ...

För övrigt var han väl anti judarnas kapitalistiska sätt att få folk att synda?
Citera
2018-10-10, 08:12
  #10
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.03 raderat.

/Mod.
Citera
2018-10-10, 08:24
  #11
Avstängd
DRD4s avatar
Fanns det mer träd i Mellanöstern för 2k år sen?
Citera
2018-10-10, 17:26
  #12
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Fanns det mer träd i Mellanöstern för 2k år sen?
Finns väl gott om träd nu? Eller vadå?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback