Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-09, 21:24
  #1
Medlem
Hej!
Jag har till och från varit sugen på ett teleskop men bor i en med svenska mått mätt stor stad. Fungerar detta över huvud taget? Finns det bättre / sämre lämpade teleskop, eller måste man helt enkelt åka ut på landet? Vet ni bilder som tagits i stan utan filter får ni gärna posta. Bästa hälsningar
Citera
2018-10-09, 22:58
  #2
Medlem
laxen69s avatar
Är ingen teleskopexpert.
Men nöjer du dig med att titta på månen, så kan det säkert fungera i stan.

För övrigt misstänker jag att det inte är något vidare i stan, jämför själv natthimlen utan teleskop ute på landet jämfört med i stan. Milsvid skillnad.
Citera
2018-10-09, 22:59
  #3
Medlem
sommarlovs avatar
Det går att titta i stan, men inte lika bra.
För träning funkar det så klart.
Citera
2018-10-10, 09:17
  #4
Medlem
Peter77s avatar
Flytta från stan då Det kommer bara göra dig gott! Sådär, problem solved Nej jag skojar bara, fast ändå inte. Det räcker att du kommer ett par 3 mil utanför så har du genast en bättre natthimmel.

Inne i stan kommer det funka bra med objekt i solsystemet, men deep sky objekt blir väldigt svårt. Många deep sky objekt är ju ganska svåra att se även med en bra natthimmel. Stjärnhopar är lättare dock.

Är det observation eller foto du tänker dig? Eller lite båda delar kanske?

Om jag nu skulle försöka ge mig på att rekommendera något teleskop då, så skulle jag väl säga att du bör skaffa dig ett refraktorteleskop helt enkelt för att man har väldigt bra kontrast i en refraktor.
Det som ska vara svart ÄR svart och inte grått.

Har hört många som har både refraktorteleskop och olika typer av spegelteleskop säga att det är väldigt stor skillnad. Har sett bilder tagna med spegelteleskop också och jag tycker de bilderna är ganska urvattnade.

Vad gäller refraktorer (ett rör med linser i princip) så kan de indelas i två huvudtyper, nämligen akromatiska och apokromatiska. I princip alla refraktorteleskop du hittar till "svenssonpriser" typ 2-5k är akromatiska. De har alla gemensamt att de lider av färgfel i varierande grad och detta brukar visa sig vid höga förstoringar som en blå/violett "skugga".

Detta beror på att i enkla linssystem bryts inte ljusets olika färger lika utan vissa våglängder hamnar i olika fokalplan.

I en apokromatisk refraktor har man inte detta problemet då den innehåller fler linser som korrigerar för detta. Prislappen är från 10k för en 4" och uppåt.

Har själv en akromatisk refraktor som heter Celestron Nexstar 102 SLT och stativet är ett datoriserat alt-az med goto funktion. Rätt nimt att knappa in vilket objekt man vill kika på, sen söker teleskopet upp det och följer

Funkar "ok" för enklare astrofoto med.

Här är 2 bilder jag tagit:

Andromeda

https://m.imgur.com/a/BKVJAWg

Pleiaderna

https://m.imgur.com/a/4o3Jv5r
__________________
Senast redigerad av Peter77 2018-10-10 kl. 09:51.
Citera
2018-10-10, 09:38
  #5
Medlem
Har väl mest tänkt för observation. Men även kunna ta nån bild via mobilen om det går. Finns ju parker jag kan ta mig till etc men ta sig 3 mil blir svårt utan bil.
Citera
2018-10-10, 09:47
  #6
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svampbobfyrkant
Har väl mest tänkt för observation. Men även kunna ta nån bild via mobilen om det går. Finns ju parker jag kan ta mig till etc men ta sig 3 mil blir svårt utan bil.

Jag editerade min post lite Där är lite mer info nu.
Ah så du är billös. Då blir det ju lite klurigare. Men jag tycker det jag har är ganska enkelt att sätta upp. Dock är ju tuben betydligt längre än ett spegelteleskop. Så med dina förutsättningar kanske det vore smidigare med någon av alla otaliga varianter det finns på spegelteleskop med tanke på smidigheten.

Jag tycker dock inte du ska avstå pga sämre förutsättningar just nu, du är ju sugen så skaffa du dig ditt teleskop. Jag tycker det är en väldigt givande hobby. Och alla normala människor flyttar ut på landet förr eller senare :P

Skämt åsido. Vad kan du tänka dig för prisklass?

Ska också nämna förresten att bilderna inte var tagna i stan, så de var ju inte riktigt vad du efterfrågade dessvärre :/

Jag bor på landet utanför en liten håla i nordskåne som i sin tur ligger ca 3 mil från en mindre stad.
Ville mest visa hur bilder kan se ut ifrån den typen av teleskop.

Ska också säga såhär att jag alltid viljat ha ett teleskop då jag varit intresserad av astronomi hela mitt liv. Har dock alltid backat pga kostnaden.

Men för ca ett år sedan slog jag till på ett beg på blocket och det är ett av mina top 3 bästa köp ever. Är 41 i år. Barnen tycker det är jätteintressant också. Min dotter på 7 år kommer fortfarande ihåg den där natten när vi såg på Jupiter tillsammans. Jag fick lova att väcka henne på natten då Jupiter blev synlig. Så kl 23 på kvällen väckte jag henne, bar ut henne i hallen och hjälpte henne klä sig, bar sedan ut henne så hon fick kolla vid teleskopet som stod färdigt och hade Jupiter i okularet
Hon somnade nöjt sedan. Hon hade fått se Jupiter och dess månar.
__________________
Senast redigerad av Peter77 2018-10-10 kl. 10:01.
Citera
2018-10-10, 17:32
  #7
Medlem
Inne i stan är det värdelöst o kolla.
Luften är alldeles för turbulent för att man ska få någon skärpa. Sedan är det massa ljusföroreningar som stör så man ser bara de mest ljusstarka objekten.
Åk en bit utanför stan. Vill du ha riktigt svart så är det utanför Oskarshamn eller Öland/Gotland som gäller.
Där kan man se Vintergatan ordentligt.
Citera
2018-10-10, 17:57
  #8
Medlem
Bara-Robins avatar
Du har förvisso redan fått bra svar, men jag vill också flika in med att det tyvärr är extremt stor skillnad på vad man kan se när det är bäcksvart som ute i ingenstans på vintern, och med kall icke turbulent luft. Det är såklart fler faktorer som är väldigt viktiga för att kunna se bra, men ljusföroreningar ligger där i toppen av vad som är dåligt. Därefter vingliga stativ och dåliga okular.
Det händer såklart att jag knallar ut på tomten och kollar lite ibland, och det är väl antagligen straxt under medel i ljusföroreningar där jag bor, men det är en helt annan grej att titta utan föroreningarna. Dessutom så måste du vänja ögonen någon kvart halvtimme för mörkret för att kunna se ännu bättre, vilket är svårt med lampor omkring sig.
Jag vet inte riktigt hur man ska beskriva skillnaden mellan att titta i teleskop i någon stad med ens lite ljusföroreningar kontra bäcksvart, men vi snackar säkert om att man ser 10 ggr bättre och mer utan föroreningarna. En storstad med mycket ljus begränsar en tyvärr en hel del.
Med detta sagt så är det fortfarande värt att titta i teleskop även om man måste hålla till i någon mörkare del i en större stad, som då ändå är relativt ljus. Det finns massor med intressant att se även långt från optimala förhållanden. Andra planeters månar, ringar, ögat, färger, stjärnor man inte ser annars, Andromeda, ISS osv. osv.. Så det är fortfarande värt det om man har intresset tycker jag. Dessutom är ett teleskop, om man har intresset, någonting man har hela livet. Det kommer komma tillfällen som är bättre någon gång i livet. Annars så kan man som sagt se en hel del ändå.
Men var jag inte jätterik så skulle jag inte lägga några enorma summor på ett teleskop om jag är begränsad till att hålla mig i stan. Ett 114 spegelteleskop för ett par tusen, men inte mycket mer än så då man inte kommer kunna nyttja kapaciteten.
Jag är tämligen säker på att du inte kommer ångra dig om du köper ett i alla fall.
Citera
2018-10-10, 19:38
  #9
Medlem
Uppsala observatorium är väl ganska nära stadsbebyggelsen?
Citera
2018-10-11, 16:44
  #10
Medlem
Bestämmer jag mig för att köpa ett så tror jag jag kan tänka mig lägga upp till 20k. Helst mindre ofc. Tänker man har det hela livet och det kommer säkert tillfällen som är bättre eller att man får med en vän och åker ut för att titta. Dock är jag nog inne på att lägga mig lägre prismässigt för kommer ju inte kunna utnyttja dess potential i stan på samma sätt och vill ha något smidigt så jag kan ta med det när jag hälsar på föräldrarna etc.
Citera
2018-10-11, 16:58
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Flytta från stan då Det kommer bara göra dig gott! Sådär, problem solved Nej jag skojar bara, fast ändå inte. Det räcker att du kommer ett par 3 mil utanför så har du genast en bättre natthimmel.

Inne i stan kommer det funka bra med objekt i solsystemet, men deep sky objekt blir väldigt svårt. Många deep sky objekt är ju ganska svåra att se även med en bra natthimmel. Stjärnhopar är lättare dock.

Är det observation eller foto du tänker dig? Eller lite båda delar kanske?

Om jag nu skulle försöka ge mig på att rekommendera något teleskop då, så skulle jag väl säga att du bör skaffa dig ett refraktorteleskop helt enkelt för att man har väldigt bra kontrast i en refraktor.
Det som ska vara svart ÄR svart och inte grått.

Har hört många som har både refraktorteleskop och olika typer av spegelteleskop säga att det är väldigt stor skillnad. Har sett bilder tagna med spegelteleskop också och jag tycker de bilderna är ganska urvattnade.

Vad gäller refraktorer (ett rör med linser i princip) så kan de indelas i två huvudtyper, nämligen akromatiska och apokromatiska. I princip alla refraktorteleskop du hittar till "svenssonpriser" typ 2-5k är akromatiska. De har alla gemensamt att de lider av färgfel i varierande grad och detta brukar visa sig vid höga förstoringar som en blå/violett "skugga".

Detta beror på att i enkla linssystem bryts inte ljusets olika färger lika utan vissa våglängder hamnar i olika fokalplan.

I en apokromatisk refraktor har man inte detta problemet då den innehåller fler linser som korrigerar för detta. Prislappen är från 10k för en 4" och uppåt.

Har själv en akromatisk refraktor som heter Celestron Nexstar 102 SLT och stativet är ett datoriserat alt-az med goto funktion. Rätt nimt att knappa in vilket objekt man vill kika på, sen söker teleskopet upp det och följer

Funkar "ok" för enklare astrofoto med.

Här är 2 bilder jag tagit:

Andromeda

https://m.imgur.com/a/BKVJAWg

Pleiaderna

https://m.imgur.com/a/4o3Jv5r

Grymt svar tack. Skitsnygga bilder.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback