Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-09, 18:14
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Technerder
Dessa problem kommer huvudsakligen från 2017 modeller och åtgärdades i 2018 upplaga. Men uppskattar ifall du har någon källa till ditt påstående då jag inte har läst något om det du säger.

Hela designen är flawed. Den reviderade versionen har först och främst inte utvärderats lika rigoröst som den förra men också var förändringarna minimala. De gjorde det svårare för skit att komma in, men kommer det in så får du problem. De har även designat kretskortet på ett sätt som gör att hela datorn blir obrukbar om det är någon del som fallerar.
Citera
2018-10-09, 18:16
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Technerder
Han en main dator som huvudsakligen används till spelande. Har för tillfället en chromebook som snittar 10sek väntetid för att öppna ny flik som jag fått från skolan och tycker att det är dags att göra en liten uppgradering. Min MBP kommer att komplettera min nuvarande chromebook, inte den stationära då de uppfyller två helt olika funktioner, precis som dina datorer gör.

Då skulle jag kört på 13 tum på grund av vikt och storlek. Jag värderar det högre då jag bär runt på den och den uppfyller mina behov väl.
Citera
2018-10-09, 18:50
  #15
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Technerder
Tror att 16gb ram räcker långt. Kommer inte direkt redigera 1h 4k video samtidigt som jag gör musik och spelar. Gällande SSD kommer jag stanna på 512gb. Att uppgradera till 1tb kostar 4000 kr vilket enligt mig är för mycket. Planen är att köpa en extern SSD i framtiden. Tror också att jag kommer välja 2,2 ghz processorn, så att jag kan spendera mer på tillbehör.

Tycker du resonerar helt rätt.
Citera
2018-10-09, 19:11
  #16
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Technerder
Tror att 16gb ram räcker långt. Kommer inte direkt redigera 1h 4k video samtidigt som jag gör musik och spelar. Gällande SSD kommer jag stanna på 512gb. Att uppgradera till 1tb kostar 4000 kr vilket enligt mig är för mycket. Planen är att köpa en extern SSD i framtiden. Tror också att jag kommer välja 2,2 ghz processorn, så att jag kan spendera mer på tillbehör.

Lägg mindre. Hur bra till studier kommer denna datorn vara när garantin gått ut och tangentbordet har flera tröga/trasiga tangenter? Satsa på imac eller hackintosh hemma som gör tunga lyft och antingen den billigaste mbp 13 tums eller en 2015 15 tums mbp som har bättre tangentbord.
Citera
2018-10-09, 19:59
  #17
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Technerder
Jag vet, och håller med dig nästan helt och hållet.
Har jobbat hela sommaren och en stor del under hösten och inte spenderat något utav lönen. Prioriterar vardagslyxen och kommer använda min dator 3h-4h per dag i snitt. Skalar man ner detta kommer det bli 6000 per år vilket är 500 kr per månad, ungefär som ett mobilabonnemang

Bara nyfiken, kan du motivera varför den är värd mer än tre gånger mer än tex en Acer Nitro för studier och "lite videoredigering"? Mest nyfiken på hur man kan motivera det. Låter ju inte som att den ska användas så intensivt.

Visst kan man alltid tänka att det inte blir så mycket per månad om man slår ut det över så lång tid men vad som helst kan ju hända under den tiden och det är lika mycket pengar spenderat på en laptop oavsett.
__________________
Senast redigerad av Bbobi 2018-10-09 kl. 20:02.
Citera
2018-10-09, 20:22
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Bara nyfiken, kan du motivera varför den är värd mer än tre gånger mer än tex en Acer Nitro för studier och "lite videoredigering"? Mest nyfiken på hur man kan motivera det. Låter ju inte som att den ska användas så intensivt.

Visst kan man alltid tänka att det inte blir så mycket per månad om man slår ut det över så lång tid men vad som helst kan ju hända under den tiden och det är lika mycket pengar spenderat på en laptop oavsett.
Har en 2011 MacBook Pro som jag älskar. Eller ja, när den var snabbare och batteriet höll mer en 2 timmar. Men i grunden handlar det och Apples ekosystem. Har iPhone, Apple Watch, Apple TV och AirPods. Och som du säker vet fungerar dessa produkter tillsammans väldigt bra. Hade jag bara varit ute efter den bästa hårdvaran så hade alla kunnat enats om att MacBook inte är det bästa alternativet.
Citera
2018-10-09, 21:26
  #19
Medlem
paprikaflickans avatar
För 5-10 år sedan hade jag varit helt för att lägga lite extra på att köpa en mac book då kvaliten var mycket bättre, och man kunde förvänta sig betydligt längre livslängd än en billig PC.

Idag skulle jag dock ALDRIG kunna motivera att lägga sådana summor på en mac book, särskilt inte nya mb pro. Apple har helt halkat efter resten av marknaden och det finns verkligen inget som motiverar priset.

Prestandan är betydligt långsammare än de flesta PC's flera prisklasser under. Man har helt tappat bort hela tanken på en "pro"-laptop. Tanken med "pro" var ju att den ska vara för professionella, men man har tagit bort alla de saker som proffs inom olika fält behöver, usb-portar, sd-slots, f-tangenter, hdmi-port. Nu är "pro"-stämpeln bara en marknadsföringsgrej. Jag vet inte vad du ska plugga och exakt vad dina behov är, men bara så du vet vad du betalar för.

Menar inte att du måste snåla och köpa en billig skitdator för 5k, men för 10k får du en riktigt BRA pc-laptop, både i byggkvalitet och prestanda. Vill du lägga 20 tusen till bara för märket, visst, det är upp till dig. Men jag skulle tycka att det känns som slöseri.
Citera
2018-10-09, 21:34
  #20
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Den nya macbook har en rad designproblem kopplade till tangentbordet bland annat.

Helt korrelt. Bättre att köpa den äldre MacBookPro (den är grymt bra). Man vill inte köpa felkonstruerad hårdvara. Enda problemet med den äldre modellen är felkonstruerad laddkabel (som trasas upp). Apple vägrar erkänna problemet. Köper du senaste modellen så kommer du drabbas av problemen med tangentbordet (vilket kommer bli dyrt).
Citera
2018-10-09, 22:12
  #21
Medlem
katten80s avatar
Skulle inte rekommendera någon att köpa så dyr dator privat. Köper du som ett eget företag skulle datorn kosta mindre än hälften jämfört med och ta ut samma summa i lön och köpa datorn.

Kan rekommendera och köpa bra begagnande datorer går att att få en Macbook pro 2015 för 10k Lär du klara dig bra på såvida du inte prompt måste kunna koppla in en 5K skärm.
Citera
2018-10-09, 23:21
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katten80
Skulle inte rekommendera någon att köpa så dyr dator privat. Köper du som ett eget företag skulle datorn kosta mindre än hälften jämfört med och ta ut samma summa i lön och köpa datorn.

Kan rekommendera och köpa bra begagnande datorer går att att få en Macbook pro 2015 för 10k Lär du klara dig bra på såvida du inte prompt måste kunna koppla in en 5K skärm.


Håller helt med. Klarade mig 7 år på en acer i5 processor. kostade 5000kr.

Nu har ja en macbook pro 2017, i5, 13tums...ca 20 000( köpte den för 10 000, använd 1 månad innan mig, KVITTO och garanti!! inte stulen!!). ser egentligen ingen skillnad förutom just det att äger man en iphone så blir allt lite smidigare. värt 20 000? aldrig, men kan man så kan man. har man inte de pengar o ska ta på avbetalning och liknade hade ja inte gjort det.
Citera
2018-10-30, 20:43
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtmmtm
Helt korrelt. Bättre att köpa den äldre MacBookPro (den är grymt bra). Man vill inte köpa felkonstruerad hårdvara. Enda problemet med den äldre modellen är felkonstruerad laddkabel (som trasas upp). Apple vägrar erkänna problemet. Köper du senaste modellen så kommer du drabbas av problemen med tangentbordet (vilket kommer bli dyrt).

Precis. Problemet är att senaste produkterna av Apple har lägre kvalitet än tidigare. Även om hårdvaran håller så skulle jag inte räkna med att tangentbordet håller 5 år på de nya datorerna. Själv kraschade min SSD hårddisk på min MBA efter 3 år. Apples kvalitet är inte var det en gång i tiden var.
Citera
2018-10-30, 21:04
  #24
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cirruspe
Precis. Problemet är att senaste produkterna av Apple har lägre kvalitet än tidigare. Även om hårdvaran håller så skulle jag inte räkna med att tangentbordet håller 5 år på de nya datorerna. Själv kraschade min SSD hårddisk på min MBA efter 3 år. Apples kvalitet är inte var det en gång i tiden var.

Kul med en broder som har exakt samma syn på Apples datorer...
Byggde min första dator för 38 år sedan... (en ZX81 blev en ABC800
Inte helt trivialt...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback