Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-11-14, 13:45
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storkvitter
Att bygga tunnlar var bara för lyxigt att smälta för övriga Sverige och Essingeleden dög så länge det bodde 1,5 milj i länet, nu snart 2,5 milj och allt längre pendlingssträckor, och allt fler jobb i förorterna norr om Stockholm. Ökar distansjobbandet räcker kanske det som finns eller om man bygger ut pendeltågsnätet med fler grenar till olika kommuner. Politiska val.

Frågan är om det var brist på pengar eller arbetskraft som bidrog mest till att man inte fick in en västlig väg med tre broar. Eller miljö/naturhänsyn?

Hade det byggts då hade nog tanken på ett halvsekels fördröjning känts som väldigt misslyckad planering. Man hade byggt ut vägen till två filer i varje riktning senast före 1995 och avgiftsbelagt bort köerna. (Nej, glöm det, man hade nog byggt till filer men det hade inte varit några större köproblem förrän eventuellt de senaste åren när Essingeleden fått trängselskatt.)

Ja, det är sant. Men det främsta argumentet för en ringled har enligt mig alltid varit att man inte ska behöva åka in i Stockholm om man inte ska dit. Exempelvis har någon som bor i Gävle och ska på ett lunchmöte i Norrköping i alla år förväntats sitta och såsa igenom Stockholms morgonrusning.
Helt obegripligt.
Citera
2018-11-14, 16:20
  #26
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Ja, det är sant. Men det främsta argumentet för en ringled har enligt mig alltid varit att man inte ska behöva åka in i Stockholm om man inte ska dit. Exempelvis har någon som bor i Gävle och ska på ett lunchmöte i Norrköping i alla år förväntats sitta och såsa igenom Stockholms morgonrusning.
Helt obegripligt.
Ja det blir väl humor att se om förbifarten har brister den också när den står färdig.
Citera
2018-11-15, 12:12
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Ja, det är sant. Men det främsta argumentet för en ringled har enligt mig alltid varit att man inte ska behöva åka in i Stockholm om man inte ska dit. Exempelvis har någon som bor i Gävle och ska på ett lunchmöte i Norrköping i alla år förväntats sitta och såsa igenom Stockholms morgonrusning.
Helt obegripligt.

Jag gillar sådana argument, de som är så självklara att även en femåring förstår dem.

Om hela idén varit en rörande omsorg om Gävlebor som ska luncha i Norrköping så skulle Essingeleden ha "fredats" till förmån för den långväga genomfartstrafiken, men det har hela tiden kommit in lokala intressen (självklart) och det upprepas förstås även med "Förbifart" Stockholm. Det är dels planeringsmissar och oklara mål men utan tvekan målkonflikter också.

Man byggde Essingeleden och en ny E4, som dock lämnade Stockholms innerstad slutgiltigt för mindre än 30 år sedan. 1990-2009 fördubblades sedan lastbilstrafiken i länet och ytterligare vägbyggen har gett bekvämare förbindelser för lokala trafikanter som i ökad grad kör även E4.
https://mitti.se/nyheter/trafik/tunneln-fler-bilen/

Hur de än anstänger sig blir det krångligt för den där stackars Gävlebon.
__________________
Senast redigerad av storkvitter 2018-11-15 kl. 13:01.
Citera
2018-11-15, 16:22
  #28
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
En del av Hallandsåsens misslyckande handlar om annat än pengar, nämligen byggtiden. Två tunnlar ā 8,7 km var färdiga (exklusive "inredning" som spår) 21 år efter byggstart.

ÄR NKS färdigt nu (det fanns väl en del fel som exempelvis avrinningen i duschar)?

Förvisso. Men jag kan ändå ha mer förståelse för att ett tunnelbygge blir försenat och för dyrt eftersom man kan stångas med okända markförhållanden, säkerhetsproblem, osv. Men att ett jäkla sjukhus kostar mer att bygga än världens högsta byggnad, Burj Khalifa, är helt sanslöst. Inga problem har ju egentligen uppstått under byggandet av NKS utan det har flutit på men ändå har kostnaderna exploderat. Ungefär hälften av avdelningarna har flyttat in vill jag minnas. Pratade med en snubbe som var involverad i "flyttprocessen" och mängden byråkratisk "röd tejp" som omgärdar den är tydligen av gigantiska proportioner.
Citera
2018-11-15, 16:24
  #29
Medlem
CarolusXIIs avatar
Stockholm City? Typ området kring TC och Hötorget. Ser förjävligt ut alltihop. Man skulle kunna tro att man hamnat i sovjet 1970 när man är där.
Citera
2018-11-15, 18:59
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Förvisso. Men jag kan ändå ha mer förståelse för att ett tunnelbygge blir försenat och för dyrt eftersom man kan stångas med okända markförhållanden, säkerhetsproblem, osv. Men att ett jäkla sjukhus kostar mer att bygga än världens högsta byggnad, Burj Khalifa, är helt sanslöst. Inga problem har ju egentligen uppstått under byggandet av NKS utan det har flutit på men ändå har kostnaderna exploderat. Ungefär hälften av avdelningarna har flyttat in vill jag minnas. Pratade med en snubbe som var involverad i "flyttprocessen" och mängden byråkratisk "röd tejp" som omgärdar den är tydligen av gigantiska proportioner.

Så kan det gå om man fyller en stad med skitviktiga, opportunistiska byråkrater. Verklighetsfrånvändhet för skattemedel. Samma andas barn som vill tävla om maximal "godhet" men samtidigt lyckas förhindra utvecklingen hemma i det egna snickarglädjekvarteret.

Det är antagligen mer korruption inblandat än vad någon orkar nysta i.

Inget kan bli dyrt nog i världens viktigaste stad. Det är inte felplanering, det är moralisk bankrutt från v till h.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback