Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-09, 14:45
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Kreditkort kostar enormt mycket i avgifter för butiker.

Enda anledningen till att jag inte gillar kontanter är på grund av mynt, skulle jag slippa mynten är kontanter nice.

Du måste se hela händelseförloppet. För bankerna är det dyrare att hantera kontanter än digitala pengar som i sin tur lägger över kostnaden på butikerna som i sin tur lägger över kostnaden på konsumenterna.

Bankerna styr, inte butiken eller konsumenterna.
Citera
2018-10-09, 15:12
  #14
Avstängd
betalar lite extra för att få behålla min anonymitet , av principsak detta .

då ingen ska kunna kolla vad jag köper , nej pengar kommer att finnas kvar länge , ju sämre tider ju mer gynnas kontanter , vad tror ni det blir för tider framöver i detta land
Citera
2018-10-09, 15:30
  #15
Medlem
Enzymes avatar
Undrar varför just svenskar är så benägna att använda andra medel än kontanter? Om man kollar på Tyskland så är kontanter mycket vanligare och då snackar vi om en modern industrination.
Citera
2018-10-09, 16:49
  #16
Medlem
cacas avatar
Använder aldrig kontanter då de är nedlusade med bakterier och virus.
https://www.svd.se/svenska-kontanter-en-bakteriebomb

Så nästa ggr ni tar i hundringen och betalar hamburgaren på donken som ni äter med era otvättade händer följer bakterier med ner i svaljet på er, kanske tiggarn utanför Ica var den som sist hade den gömd i kalsongerna innan du fick den i växel när du handla hamburgarn för femhundringen?

Övervakad? Ja och det tror ni inte ni är ändå?
Data, mobil, appar och användarvillkor som anger rätt se vart ni är, era sms, samtal, kameror, när ni använder något kort nån ggr, era transaktioner både in och ut från kontot, var ni tar ut era pengar osv osv.....
Citera
2018-10-09, 17:55
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Använder aldrig kontanter då de är nedlusade med bakterier och virus.
https://www.svd.se/svenska-kontanter-en-bakteriebomb
.

Bankkortet är inte så mycket renare, där finns en del bakterier också ska du veta.

Har inget emot kontanter, men handlar själv i princip enbart med kort nu för tiden. Tröttnade på att gå runt med fickorna fulla av småmynt så bestämde mig för att dumpa detta och enbart köra med kortet.
Citera
2018-10-10, 03:12
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Övervakad? Ja och det tror ni inte ni är ändå?

Du får gärna visa mig inlägget där det påstås att all övervakning skulle försvinna om ingen betalade med kort.

Ibland hjälper det att tänka innan man postar.
Citera
2018-10-10, 07:41
  #19
Moderator
Ruskigbusss avatar
Jag förstår trådskaparens tankar, det är givetvis så att vi blir spårade och företag lagrar massor av information om oss, bland annat genom att registerera var vi handlar, när vi handlar och vad vi handlar.

Detta är ju själva orsaken till alla jämra kundkort som ger "rabatter" - alla företag vill veta vad kunderna vill betala för. Det har pågått så länge jag kan minnas. Inget är gratis, man betalar alltid för något, om inte med pengar så med information. Information om dej själv.

Det obehagliga blir ju när man kan samköra och sammanställa från flera olika butiker och betalpunkter, som t ex parkeringsautomater, flygplatser osv. Något som kortutgivare och banker har tillgång till.

Och kopplar man detta med geotrackingen i mobilerna som vi lydigt bär omkring på oss, så kan man nog - om man vill - vilket kanske statliga myndigheter vill i vissa fall - ha hyfsad total koll på vad man gör, när man gör och hur mycket man lägger ner på det.

Sedan tillkommer övervakningskameror som finns överallt, t ex vid bankomaterna för de som vill använda kontanter, eller bokstavligen överallt som i London, eller i hemmet som vi själva sätter dit för vår egen säkerhet. Och AI som kan känna igen ansikten (som vi lydigt har lärt upp dem genom att posta och tagga foton i bl a Facebook) - och vi sätter in "smarta" högtalare och tv-n som kan lyssna på en i hemmet, och man är mer eller mindre övervakad varje stund på dygnet.

För den enskilde individen så finns det förstås fördelar med kort, annars skulle man inte använda dem:
- viktigast - det är praktiskt. Man behöver inte gå till automater, man slipper vara utan pengar när man behöver dem och man slipper bära omkring på dem
- man spar tid, stå och fumla med sedlar när man kan blippa
- säkert - om någon rånar dej på kontanter så är de pengarna borta, tar de ditt kort kan du spärra det och eventuellt få tillbaka från banken eller försäkringen
- man slipper bakterier och skit från andra människors otvättade händer som sitter på kontanterna

Och för samhället finns det ju flera vinster
- mindre kostnader för att trycka sedlar eller vad-man-nu-gör med mynt
- som man tagit upp i tråden, lite krångligare för kriminella
- och möjligheten till övervakning, som sagt

Själv använder jag nästan aldrig kontanter, fick tillbaka pengar från ett försäkringsbolag och de genierna gav mej pengarna i form av en check jag fick hämta ut på Ica - i form av kontanter. Det var ett helvete att bli av med dem. Man kände sej som någon udda figur som stod vid kassan och försökte räkna upp rätt belopp. Kanske är det en vanesak, man fixar ju det ofta när man reser utomlands till länder som inte kommit lika länge med avskaffandet av kontanter.

Men, jag är väl medveten om att jag spåras och övervakas hela tiden.
Citera
2018-10-10, 08:14
  #20
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Bryr de sig inte om att när kontanterna väl försvinner så kommer vi, folket, inte ha makt att återinföra dem när vi inser övervakningen som följer med kortköp?

Är svenskarna verkligen så dåligt informerade, eller är de så statusstyrda att de skiter i integritet?

Av samma anledningar som med mobiltelefonerna. När man lanserade mobilerna så avvecklade man möjligheterna att ringa från andra ställen och tog bort 99,9% av alla telefonautomater.
Det var ex inte ovanligt att det fanns små automater i butiker och tobaksaffärer runt om i landet.
Telefonkiosker fanns det gott om. Folk fick bära omkring på egna enheter istället.

Att dessa togs bort påverkade försäljningen av mobiler (en del menar att det var dödsdömt att ha dem kvar, men dessa togs bort långt innan ens 5% av befolkningen hade en egen telefon).

Man gör på samma sätt nu, man "tvingar" fram ett behov för att lansera en ny produkt. Både mobiler och kort används som informationskällor om folks göranden och drar åt snaran runt medborgarnas halsar. Ett underbart läge för onda krafter att styra över folks vardag. Ett gyllene läge för en invaderande makt att rensa ut på oliktänkande och medborgare som skall avrättas för sina åsikter.
Om Sverige ex skulle tas över av Islamistiska krafter så skulle dessa väldigt enkelt kunna spåra upp och kontrollera icke önskvärda kristna och ateister för en "slutlig lösning" modell Hitler.
Citera
2018-10-11, 14:22
  #21
Medlem
Sqeptisks avatar
Kontanter...........alla dagar i veckan! Mest fördelar, få nackdelar.

Dessutom borde vi kontantanvändare få "kontantrabatt" när vi handlar, eftersom vi handlaren då inte behöver betala några kortavgiftspålägg på våra transaktioner ;-)
Citera
2018-10-30, 11:23
  #22
Medlem
Mangelmassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 18swecun
Det kostar butiker mer att ha en kontanthantering än att göra betalningar per kort. Alltså om en liten % endast görs i butiken med kontanter så tjänar dem på att ta bort dem.

Tycker frågeställningen är hur staten accepterar detta. Blir det krig kommer förmodligen våra system stängas ner och då behövs kontanter. Än mer märkligt att staten accepterar detta då banker godtyckligt kan neka organisationer konto om dem "strider mot deras värdegrund". Alltså underlättar det att åsiktförtrycka på detta vis och få bort obekväma röster i samhället.

Staten ser med viss oro på den minskade kontanthanteringen i samhället, bl.a. med hänvisning till just de orsaker du nämner (krig, kriser, säkerhet och sårbarhet etc). Det har funnits (finns kanske fortfarande?) diskussioner om att lagstadga om en skyldighet för åtminstone banker att tillgodose behovet av samhällets kontanthantering. Sådant ingripande i privaträttsliga organs verksamhet är dock sällan helt okontroversiell och det kan därför ta tid att bygga upp en opinion i den riktningen... Bankväsendet är dock redan reglerat i hög utsträckning, så omöjligt är det ju inte... Att tvinga butikerna skulle däremot innebära ett betydligt större ingrepp som skulle rucka på flertalet hävdvunna rättsprinciper, som t.ex. avtalsfriheten...

Riksbanken har fortfarande som en av sina huvuduppgifter att förse samhället med ett lagligt betalningsmedel i form av sedlar och mynt. Problemet är att efterfrågan på kontanter är stadigt sjunkande...

Citat:
Ursprungligen postat av ilconte
Jag använder kontanter för att jag ser det som min plikt att göra motstånd mot staten, banken och övervakningssamhället.

Med hänsyn till vad jag sagt ovan så tycker jag du kan stryka staten från din fiendelista, åtminstone i detta avseende...
Citera
2018-10-30, 11:52
  #23
Medlem
448s avatar
Betala mycket med kontanter så får narrarna vid Säpo Göteborg mycket att göra.

Narrarna kan följas på Världensgång sidan i Göteborgsposten , dom kanske inte har tid sen att kåsera utan måste springa omkring och anteckna i sina anteckningsblock varje gång dom ser en med en sedel.

Ha mobilerna avslagna får dom ännu mera och göra
Citera
2018-10-30, 12:25
  #24
Medlem
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 18swecun
Det kostar butiker mer att ha en kontanthantering än att göra betalningar per kort.

Det har avsiktligt införts avgifter för kontanthantering endast för att bankmaffian vill försvåra annat än digitala luftpengar.

Citat:
Ursprungligen postat av Blwsgddf
Utan kontanter inga bankrån.
Kriminella använder kontanter, ge dom inte det.
Svarta affärer för att slippa moms och skatt blir svårare.
Samhällskontraktet innebär, ska du delta ska du bidra. Om alla penningtransaktiober bokförs digitalt blir det svårare att fuska.
Självklart ligger kriminella före och jag vet att man kan tvätta pengar digitalt, men det ska hela tiden bli svårare.

De "kriminella" kanske inte riktigt är de du tror!
“Under minst ett decennium har en liten grupp finansmän och advokater tillsammans med världens största banker genomfört ett avancerat upplägg för att komma åt Europas skattemedel. Det handlar om minst 70 miljarder kronor”, skriver SVT i en artikel. Storbankerna anklagas för skatteplundring och svindel. https://nyadagbladet.se/ekonomi/seb-...-svindelharva/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback