• 1
  • 2
2018-10-09, 12:14
Medlem
Under tisdagsmorgonen gjorde Ekobrottsmyndigheten ett tillslag på en adress i Timrå. Flera personer ska även ha frihetsberövats.
– De är misstänkta för skattebrott, bokföringsbrott och penningtvättsbrott, säger Niklas Ahlgren på Ekobrottsmyndigheten.

Ekobrottsmyndigheten har gjort tillslaget tillsammans med Skatteverket och polisen. Under tisdagsmorgonen har myndigheterna även ha slagit till mot flera andra platser runtom i landet.

– Jag kan inte kommentera var vi har gjort tillslagen och är många det är, säger Niklas Ahlgren, presskommunikatör på Ekobrottsmyndigheten.

Misstankarna rör skattebrott, bokföringsbrott och penningtvättsbrott.

– Det kan handla om grova brott och ett antal personer är frihetsberövade, säger Niklas Ahlgren.

Är det samma företag runtom i landet eller olika företag man slagit till mot?

– Det vill jag inte kommentera, säger han.

Hur många är frihetsberövade i Timrå?

– Det kan jag inte säga, säger Niklas Ahlgren.

Vad händer nu?

– Nästa steg blir att hålla förhör med eventuella vittnen och analysera de saker som man har tagit i beslag, säger Niklas Ahlgren.

Enligt honom brukar man normalt ta telefoner, datorer och hårddiskar i beslag vid den här typen av tillslag.

Polisen kan inte kommentera insatsen då ärendet leds av Ekobrottsmyndigheten och är pågående.

Någon som vet något mer om detta?
Citera
2018-10-09, 12:16
Medlem
smoker27s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rollmops
Under tisdagsmorgonen gjorde Ekobrottsmyndigheten ett tillslag på en adress i Timrå. Flera personer ska även ha frihetsberövats.
– De är misstänkta för skattebrott, bokföringsbrott och penningtvättsbrott, säger Niklas Ahlgren på Ekobrottsmyndigheten.

Ekobrottsmyndigheten har gjort tillslaget tillsammans med Skatteverket och polisen. Under tisdagsmorgonen har myndigheterna även ha slagit till mot flera andra platser runtom i landet.

– Jag kan inte kommentera var vi har gjort tillslagen och är många det är, säger Niklas Ahlgren, presskommunikatör på Ekobrottsmyndigheten.

Misstankarna rör skattebrott, bokföringsbrott och penningtvättsbrott.

– Det kan handla om grova brott och ett antal personer är frihetsberövade, säger Niklas Ahlgren.

Är det samma företag runtom i landet eller olika företag man slagit till mot?

– Det vill jag inte kommentera, säger han.

Hur många är frihetsberövade i Timrå?

– Det kan jag inte säga, säger Niklas Ahlgren.

Vad händer nu?

– Nästa steg blir att hålla förhör med eventuella vittnen och analysera de saker som man har tagit i beslag, säger Niklas Ahlgren.

Enligt honom brukar man normalt ta telefoner, datorer och hårddiskar i beslag vid den här typen av tillslag.

Polisen kan inte kommentera insatsen då ärendet leds av Ekobrottsmyndigheten och är pågående.

Någon som vet något mer om detta?

Bifoga länkar tack
Citera
2018-10-09, 12:45
Medlem
https://www.st.nu/artikel/vasternorr...a-for-ekobrott
Citera
2018-10-09, 14:22
Medlem
en kompis berättade att det var fullt med poliser och även hundpatrull vid menigo i norra birsta idag som gränsar mot timrå?
Citera
2018-10-09, 14:32
Medlem
Polisen har på ovanvåningen där ett ställe där de tränar sina hundar.
Citera
2018-10-09, 17:58
Medlem
Lite mer i SvD.

"Tillslag har enligt myndigheten gjorts på en rad platser i landet, bland annat Timrå i Västernorrland, Skåne län och i Jönköpings län.
.
.
De 10 personerna som greps är misstänkt för att fört in motorbränsle till Sverige från ett annat EU-land, utan att punktskatten ska ha redovisats. Skattebortfallet misstänks uppgå till omkring 20 miljoner kronor."

https://www.svd.se/tillslag-mot-ekobrott--flera-gripna

Min tanke: Ganska taktiska punkter för olaglig försäljning av drivmedel (diesel) till lastbilar?
Senast redigerad av Konrad 2018-10-09 kl. 18:02.
Citera
2018-10-09, 18:47
Medlem
Smart.. kan bli spännande de här
Citera
2018-10-09, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _vodka_
en kompis berättade att det var fullt med poliser och även hundpatrull vid menigo i norra birsta idag som gränsar mot timrå?
Mittoljor håller till där på timmervägen 30
Citera
2018-10-09, 22:41
Medlem
Browndawgs avatar
Fattar inte riktigt. Har dom köpt diesel billigt i ett annat land och sålt det dyrare här i Sverige eller vad handlar det om? Inte mycket info vi har ännu.
Citera
2018-10-10, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Fattar inte riktigt. Har dom köpt diesel billigt i ett annat land och sålt det dyrare här i Sverige eller vad handlar det om? Inte mycket info vi har ännu.

Samt kanske inte tagit ut och betalt in punktskatter. Låter väl rimligt?

Positionerna, ok än skriver de länen, på tillslagen är ganska intressanta, Malmö, Jönköping samt Timrå. Timrå och Jönköping ligger vid Sveriges fraktpulsåder E4:an och Malmö vid en av inkörsportarna till Sverige.

Min tanke: Jag har alltid funderat över hur transportbolag och förare från länder med ett helt annat skatte- och lönesystem samt en helt annan skattemoral har haft råd och vilja att utföra jobb i Sverige. Nu kanske jag börjar förstå.
Citera
2018-10-10, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronniesox
Mittoljor håller till där på timmervägen 30

Ser att Qstar ingår i samma koncern. Det här kan bli stort och intressant, en riktig svart och kletig sörja, om nu Mittoljor är inblandat i det hela.
Senast redigerad av Konrad 2018-10-10 kl. 01:44.
Citera
2018-10-10, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Ser att Qstar ingår i samma koncern. Det här kan bli stort och intressant, en riktig svart och kletig sörja, om nu Mittoljor är inblandat i det hela.

Tror inte det är dom, tror det gäller en kille som heter Mats Th.lin (e) har 2 bolag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in