Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-09, 09:16
  #1
Medlem
Hej hade tänkte fördela en del av mina pengar i silver och guld för att försäkra mig mot potentiella risker i ekonomin. Problemet är att det inte känns som rätt läge att köpa nu när den svenska valutan är så svag, tänker jag rätt eller borde jag köpa ändå?
Citera
2018-10-09, 11:47
  #2
Medlem
Det är ju sant att du får mindre guld nu när valutan är så svag. Men är du rädd för att konjunkturerna ska vända så är det väl befogat ändå.
Personligen skulle jag dock rekommendera låg risk obligationer om du är orolig över ekonomin.
Citera
2018-10-09, 13:11
  #3
Medlem
Tradar silver och guld aktivt, tror på bra uppgång långsiktigt alla fall i silver.

Dock äger jag inget fysiskt men har både silver och guld valuta konto hos banker men placerar minimalt där utan kör aktiv trading till största del.

Dock har jag inte SEK, så idag fet förlust för dom som är så efter och försöker använda SEK vid värsta toa papper nivå.
Citera
2018-10-09, 16:29
  #4
Medlem
Kontra värderingen på börsen ser både guld och silver köpvärt ut. Börja köpa lite i nån fond som tex pacific precious elr liknande. Sätt upp ett månadssparande även i ädelmetaller men jag tycker det räcker att ha mellan 5-10% av portföjlen i guld. Sen lite fysiskt utöver det. Då sitter man på nåt som åtminstone historiskt har haft negativ korrelation till börsen i övrigt

Lycka till
Mvh
Citera
2018-10-10, 18:06
  #5
Medlem
Fattar inte varför man köper guld i pappersform... guld är en kass investering och i pappersform bara en spekulation.

Guld köper man bara fysiskt som en försäkring på ens förmögenhet, ca 10% av ens förmögenhet i fysiskt guld tycker jag man bör ha, men inte som en investering och deffenitivt inte i pappersform.. i längden går guld i princip +/- 0 efter inflation. Enda positiva guld i pappersform kan ge är en bättre riskjusterad avkastning, men funkar inte som försäkring. Jag ser enbart guld som en försäkring på ens förmögenhet och tycker alla bör ha minst 5% och Max typ 15%-20% av ens kapital, det är bara att sänka andelen räntor till fördel för guld så kan man fortfarande ha en hög aktieexponering på 70%-90% om man vill.
Citera
2018-10-10, 19:16
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Fattar inte varför man köper guld i pappersform... guld är en kass investering och i pappersform bara en spekulation.

Guld köper man bara fysiskt som en försäkring på ens förmögenhet, ca 10% av ens förmögenhet i fysiskt guld tycker jag man bör ha, men inte som en investering och deffenitivt inte i pappersform.. i längden går guld i princip +/- 0 efter inflation. Enda positiva guld i pappersform kan ge är en bättre riskjusterad avkastning, men funkar inte som försäkring. Jag ser enbart guld som en försäkring på ens förmögenhet och tycker alla bör ha minst 5% och Max typ 15%-20% av ens kapital, det är bara att sänka andelen räntor till fördel för guld så kan man fortfarande ha en hög aktieexponering på 70%-90% om man vill.

Du vet guldpris är samma oavsett om du har fysisk eller inte.
Citera
2018-10-10, 22:13
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Du vet guldpris är samma oavsett om du har fysisk eller inte.

Och? Som försäkring ska det va fysiskt, spekulerar man bara spelar det ingen roll är en värdelös investering i vilket fall
Citera
2018-10-11, 12:19
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Och? Som försäkring ska det va fysiskt, spekulerar man bara spelar det ingen roll är en värdelös investering i vilket fall

Försäkring? Jag har bankkonton utspridda världen över i olika valutor. Det är en försäkring, du kan glömma ditt guld är värd något i Sverige om landet inför total valuta restriktioner och stänger ner alla transporter.

Även guld väger hel del om vi ska prata i värde som pengar, och vid hårda gränskontroller inte smidigt få ut guld isåfall.

Även ha guld utspritt i olika delar världen bättre försäkring, än ha något hemma.

Och tror mer på kryptovalutor mer än guld om blir sådan katastrof du förespråkar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback