Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-09, 01:45
  #1
Medlem
Denoms avatar
Ja alltså går det att föreställa sig några tekniska medel med vilka mänskligheten i framtiden skulle kunna påverka Solen till såpass hög grad att dess livslängd blir märkbart annorlunda?

Det jag kan föreställa mig är antingen om vi skulle klara av att bygga någon slags dyson sphere som reflekterar tillräckligt mycket av solljuset tillbaka mot Solen för att det skulle få märkbara konsekvenser. Det andra alternativet skulle kunna vara om människor lyckas tillverka artificiella svarta hål och en tillräckligt massiv sådan faller in mot Solen innan den evaporerar varpå Solen är borta i ett nafs i värsta fall!

Finns det några andra tänkbara domedagsöden för Solen och i förlängningen vårt solsystem som mänskligheten kan tänkas ha potential att orsaka i framtiden?
Citera
2018-10-09, 02:35
  #2
Moderator
Psilosophers avatar
Solen är orubblig inför vad vi än hittar på. Vi är en obetydlig hudåkomma på lilla jorden, helt maktlösa och obetydliga i det stora hela.

Såvitt jag kan se just nu.

Ett svart hål t.ex. är harmlöst utan tillräcklig massa, var ska vi få den ifrån?
__________________
Senast redigerad av Psilosopher 2018-10-09 kl. 02:45.
Citera
2018-10-09, 04:13
  #3
Medlem
EghtLeggeds avatar
Man skulle kunna frakta en meteorit mot solen.
Frågan är hur stor den skulle behöva vara.
Räcker med att en meteorit är stor som en fotbollsplan i diameter för att ta kål på vår patetiska ursäkt till planet.
Om varelser som bor här vart mer intelligenta
så hade en sådan stenklump inte vart några problem.
För varje dag som går så blir jag mer lättad över tanken att vi är för dumma för att överleva en sådan katastrof.
Citera
2018-10-09, 05:00
  #4
Medlem
Kickexs avatar
Vi har utplånat oss själva långt innan vi kommer göra liknande intryck som du nämner.
Citera
2018-10-09, 05:33
  #5
Medlem
Kort svar:
Alla
Citera
2018-10-09, 12:26
  #6
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EghtLegged
Man skulle kunna frakta en meteorit mot solen.
Frågan är hur stor den skulle behöva vara.
Räcker med att en meteorit är stor som en fotbollsplan i diameter för att ta kål på vår patetiska ursäkt till planet.
Om varelser som bor här vart mer intelligenta
så hade en sådan stenklump inte vart några problem.
För varje dag som går så blir jag mer lättad över tanken att vi är för dumma för att överleva en sådan katastrof.
En meteorit skulle inte påverka Solen det minsta, inte ens om den var lika stor som Jorden.
Citera
2018-10-09, 13:07
  #7
Medlem
Rent hypotetiskt brukar jag tänka på sommarlovsmorgon, vintergatan.

Där hade dem en dommedagsmaskin, och ser vi till alla serietecknare, film så finns tanken om att förstöra jorden.

Att släcka solen hade varit lite av den ultimata atombomben.

Solen är orubblig för oss just nu och att vi inte hinner ta kål på varandra innan vi klarar att nå den ser jag som liten.

Men om jag får flöda fritt så tänker jag någon typ av big bang.
Citera
2018-10-09, 14:42
  #8
Medlem
EghtLeggeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
En meteorit skulle inte påverka Solen det minsta, inte ens om den var lika stor som Jorden.

Källa på detta tack
Citera
2018-10-09, 14:45
  #9
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EghtLegged
Källa på detta tack
Exempel på en fet komet som slog ner i Jupiter https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Shoemaker–Levy_9

Det påverkade inte Jupiter överhuvudtaget i det stora hela, Solen är otroligt mycket större och mer massiv så det tål därför väldigt mycket större smällar utan problem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback