Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-08, 22:25
  #13
Medlem
Errolflynn1s avatar
Vad jag ville komma med det här resonemanget är att jag tycker hon resonerar helt idiotiskt (dock ett vedertaget sätt) .
Hennes arroganta förklaringsmodell kommer ju inte göra att SD minskar i popularitet. Snarare tvärtom. Så det fyller ju inte alls hennes syften. För så långt kan vi nog vara överens, att hon inte vill att SD ska växa. Det är det där självskadebeteendet som är så intressant. Mer ur strategiperspektiv än rena åsikter.
Citera
2018-10-08, 22:29
  #14
Medlem
Errolflynn1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Ja, precis. Men han arbetar med att analysera den politiska situationen utifrån ett objektivt perspektiv. Jag tycker emellertid att hans partisympatier relativt ofta skiner igenom. Jag tycker faktiskt att Lena Melin i allmänhet känns mer neutral(därmed inte sagt att jag tycker att hon är bättre än K-G).
Tilläggas bör att jag själv absolut inte sympatiserar med S.

Håller med dig till en del. Tycket iofs att båda periodvis ägnar sig åt "egen" partikritik. Upplevde ändå att ju närmare valet vi kom så blev det ganska tydligt var sympatierna fanns..
Citera
2018-10-08, 22:50
  #15
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Errolflynn1
Obs! Detta är neutralt skrivet. Hoppas på en tråd med någon typ av analys.
Utgångspunkten är att jag antar att Lena Mellin är anti SD. Och att hon som socialdemokratisk krönikör följer ett visst förhållningssätt gentemot SD. Hennes krönika från igår vittnar således om att hon är på riktigt Dum i huvudet eller klart felorienterad i hur folklig opinion fungerar....??!!

Kan kanske vara bra att ha med en länk till artikeln:

Citat:
Dags att lägga myterna om SD till handlingarna

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...l-handlingarna
Citera
2018-10-09, 00:02
  #16
Medlem
Knucklehugss avatar
Ja... Hon jobbar för Aftonbladet en socialdemokratisk blahatidning. Hon är lika neutral som alla andra journalister vars arbetsgivare har politiska vibbar. Men visst ge hon en anställning hos fria tider och några tusen mer i lön så kanske hon vurmar för SD istället.

Jag försöker läsa frilansande oberoende journalisters reportage och artiklar istället.

Du kan omöjligt recensera en skräckfilm om du hatar hela genren skräckfilm.....
Citera
2018-10-09, 01:53
  #17
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Förklara gärna vad du finner idiotiskt med artikeln. Den är ju tämligen politiskt neutral och förklarar på ett bra sätt varför även "stora partier" ofta blir utan inflytande. Hon tar upp både M och S som exempel som när de varit i opposition ofta inte haft något att säga till om.

Precis som hon skriver så deltar SD i alla formella sammanhang i riksdagen och har exakt samma möjligheter som alla andra att komma till tals.

SDs problem är att de saknar samarbetspartners. De hamnar därmed utanför de informella överläggningar som hålls. Men det handlar inte om att vara odemokratisk. Exempelvis så förväntar sig inte V att bli inbjudna till samtal med alliansen. Partierna bestämmer själva vilka de vill smida planer med i enrum.

Så igen. Vad är det som är så himlastormande korkat med just den här artikeln. Den beskriver ju bara verkligheten som den ser ut.
Citera
2018-10-09, 02:06
  #18
Medlem
Errolflynn1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Förklara gärna vad du finner idiotiskt med artikeln. Den är ju tämligen politiskt neutral och förklarar på ett bra sätt varför även "stora partier" ofta blir utan inflytande. Hon tar upp både M och S som exempel som när de varit i opposition ofta inte haft något att säga till om.

Precis som hon skriver så deltar SD i alla formella sammanhang i riksdagen och har exakt samma möjligheter som alla andra att komma till tals.

SDs problem är att de saknar samarbetspartners. De hamnar därmed utanför de informella överläggningar som hålls. Men det handlar inte om att vara odemokratisk. Exempelvis så förväntar sig inte V att bli inbjudna till samtal med alliansen. Partierna bestämmer själva vilka de vill smida planer med i enrum.

Så igen. Vad är det som är så himlastormande korkat med just den här artikeln. Den beskriver ju bara verkligheten som den ser ut.

Det idiotiska är att raljera över hur 1,1 miljoner människor absolut inte har något att förvänta sig. Det är sånt som spär på missnöjessången. Och Då följer det, som jag förmodar inte Lena Mellin vill, att de tystade rösterna växer sig långt mer starkare. Och att man orkar fortsätta driva den tesen...!! Därav dumheten. Att jämföra V med SD blir haltande på alla sätt, då V inte varit en missnöjesrörelse på samma vis
Läs gärna Lotta Gröning, tycker att hon har varit huvudet på spiken i sina senaste krönikor.
Citera
2018-10-09, 02:10
  #19
Medlem
Errolflynn1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Förklara gärna vad du finner idiotiskt med artikeln. Den är ju tämligen politiskt neutral och förklarar på ett bra sätt varför även "stora partier" ofta blir utan inflytande. Hon tar upp både M och S som exempel som när de varit i opposition ofta inte haft något att säga till om.

Precis som hon skriver så deltar SD i alla formella sammanhang i riksdagen och har exakt samma möjligheter som alla andra att komma till tals.

SDs problem är att de saknar samarbetspartners. De hamnar därmed utanför de informella överläggningar som hålls. Men det handlar inte om att vara odemokratisk. Exempelvis så förväntar sig inte V att bli inbjudna till samtal med alliansen. Partierna bestämmer själva vilka de vill smida planer med i enrum.

Så igen. Vad är det som är så himlastormande korkat med just den här artikeln. Den beskriver ju bara verkligheten som den ser ut.

O för att lägga till; folkopinionen bryr sig inte om "samarbetspartners" och riksdagens förutsättningar och rävspel. Bra att ha i åtanke. Politikerna har nämligen missat det.
Citera
2018-10-09, 05:01
  #20
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Errolflynn1
Det idiotiska är att raljera över hur 1,1 miljoner människor absolut inte har något att förvänta sig. Det är sånt som spär på missnöjessången. Och Då följer det, som jag förmodar inte Lena Mellin vill, att de tystade rösterna växer sig långt mer starkare. Och att man orkar fortsätta driva den tesen...!! Därav dumheten. Att jämföra V med SD blir haltande på alla sätt, då V inte varit en missnöjesrörelse på samma vis
Läs gärna Lotta Gröning, tycker att hon har varit huvudet på spiken i sina senaste krönikor.

Vad är det som är "raljerande" i artikeln och varför är just Sverigedemokrater så oerhört känsliga för att ta till sig fakta.

Jag uppfattar tvärtom att Lena Mellin verkligen bemödat sig om att inte beskriva SD:are som "dumskallar" när det gäller förståelse för hur parlamentarism fungerar. Det blir ju väldigt konstigt om journalister hela tiden måste tassa på tå för att inte riskera att såra den minoritet som röstat på partiet.

Hade jag skrivit en liknande artikel själv så hade den med all säkerhet uppfattats som mer "kränkande" av de här människorna. Jag hade exempelvis inte kunnat avhålla mig från att raljera över SD:s nya taktik att beskriva sin väljarandel i faktiska tal istället för procent i syfte att få det att låta mer än det är ( och på så sätt få "orättvisan" att se större ut )
Citera
2018-10-09, 05:09
  #21
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Errolflynn1
O för att lägga till; folkopinionen bryr sig inte om "samarbetspartners" och riksdagens förutsättningar och rävspel. Bra att ha i åtanke. Politikerna har nämligen missat det.

"Folkopinionen " och SD-väljare är två helt skilda saker . Exempelvis så är S som riskerar att hamna utanför inflytande ett parti som representerar en betydligt större opinion i Sverige.

Jag är själv rätt övertygad om att SD nu har nått sin peak och när väljarna förstått att en röst på partiet på många sätt är en bortslängd röst så kommer raset i nästa val.
Citera
2018-10-09, 05:13
  #22
Medlem
Rufoss avatar
Lena vill lägga myter åt sidan? Här hade stridstanten en ypperlig chans att ta upp myten om att SD är nazister eller att de tänker kasta ut varenda invandrare.

Vilken skräll att hon inte tog den!
__________________
Senast redigerad av Rufos 2018-10-09 kl. 05:15.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback