Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-08, 21:52
  #1
Medlem
MarineLePepes avatar
Bra idé?

Passar konstellationen AFS snarare än SD?
Citat:
Le Pen och Salvini går ihop inför EU-valet nästa år
https://www.dn.se/nyheter/varlden/le...alet-nasta-ar/
Citera
2018-10-08, 23:53
  #2
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Vilken pajas till journalist!

Salvini menar på att Soros ligger bakom att spreaden har sjunkit för Italien, och att syftet med det är att komma över italienska bolag.
Då kontrar DNs journalist med att franska företag minsann har köpt upp italienska dito. Men de försäljningarna är typ ”frivilliga” och inte framdrivna av spekulation på det sätt Soros anklagas för. Italienare jobbar dessutom i dessa företag (och i ”rena” franska dito) och utgör en viktig del av personalen.
Det sker så att säga samarbeten och utbyten över gränsen.
Att Parmalat såldes berodde på ”egen förskyllan” (ägaren förskingrade pengar...).

Versace såldes nyligen till ett amerikanskt modeimperium (Michael Kors där också Jimmy Choo sen ett par år ingår) och priset var ca 19 miljarder kronor, så italienarna går ju definitivt inte lottlösa ur såna affärer. Har för mig att Versace fortfarande har ett visst ägarintresse kvar.

Uppenbart så gillar inte DN samarbetet Salvini-LePen. Det finns flera som tror att det ska blåsa rejäla högervindar i samband med det kommande EU-valet.
Citat:
När det gällde räntegapet ”spread” som gör att Italiens statsskuld eskalerar, påpekade Salvini att bakom denna kan det finnas en strategi av valutaspekulanter som George Soros.

– Dessa hoppas på konkurser för att köpa våra välmående företag billigt. Alla skall veta att den som tänker spekulera med Italiens ekonomi kommer enbart att förlora tid, sa Salvini.

Däremot tycks Italiens högerledare ha glömt bort att flera av Italiens bästa företag har köpts upp just av Frankrike: modeföretag som Gucci och juveleraren Bulgari är några exempel tillsammans med mejerijätten Parmalat.

Huruvida SD och/eller AfS ska ansluta sig till dem låter jag vara osagt. Inrikespolitiskt sett så kanske det inte är så smart, PK-maffian kommer att skita på sig, och Lööfskan kommer att gå upp i spinn. Tror inte svenskarna är riktigt mogna för ett dylikt samarbete.
Men visst, den kanske är lika bra att köra på ända in i kaklet. Det kan säkert få stöd från den gruppen, och de kan säkert hjälpa till med att rikta ännu mer fokus på Sveriges inkompetenta styre.
__________________
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2018-10-09 kl. 00:01.
Citera
2018-10-09, 09:10
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarineLePepe
Passar konstellationen AFS snarare än SD?

Det är möjligt. Matteo Salvini är en riktig vulgär rasist, och SD och Åkesson har tidigare markerat avstånd till Marine Le Pen och hennes parti. AfS står dock till höger om både Lega Nord/Lega och Nationell samling (tidigare Front National), och baserat på AfS:s resultat i riksdagsvalet så är inga större framgångar för dem i EU-parlamentsvalet att vänta.
Citera
2018-10-09, 13:20
  #4
Medlem
Kwatos avatar
Det är Alternativ för Sverige som söker samarbete med de här krafterna. SD har, som jag hoppas att ni känner till, tagit avstånd från nationalisterna i övriga Europa med hänvisning till att de inte delar SDs värderingar. Det finns inte heller något som tyder på att SD kommer att omvärdera det till EU-valet.

Även om det faktiskt är beklagligt att SD inte skärper till sig så är det på sätt och vis riktigt eftersom SDs värderingar är antirasism och minoritetsvurm.

https://voiceofeurope.com/2018/10/le...e-true-europe/
http://www.friatider.se/marine-le-pe...vit-totalit-rt
Citera
2018-10-09, 13:29
  #5
Medlem
Kom på att representanter från Lega Nord/Lega talade vid AfS:s "valfinal", så där finns väl etablerade kontaktkanaler:

https://alternativforsverige.se/lega...A4dg%C3%A5den/

Som SDU-ordförande bjöd väl Kasselstrand in företrädare från bl.a. dåvarande Front Nationals ungdomsförbund, men jag vet inte hur kontakterna mellan AfS och Nationell samling ser ut idag.

I övrigt, finns det en koppling mellan Le Pens och Salvinis valallians och Steve Bannons så kallade The Movement?

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Mo...populist_group)
Citera
2018-10-09, 13:36
  #6
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinoRojo
I övrigt, finns det en koppling mellan Le Pens och Salvinis valallians och Steve Bannons så kallade The Movement?

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Mo...populist_group)
Baserat på att jag har följt nyheter om europeiska nationalistpartier och deras samarbeten i många år och aldrig hört något om det så svarar jag nej på din fråga. Steve Bannon verkar även tillhöra en helt annan politisk inriktning som inte baserar sig på nationer utan på tron på en global västerländsk civilisation.
Citera
2018-10-09, 16:05
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
Baserat på att jag har följt nyheter om europeiska nationalistpartier och deras samarbeten i många år och aldrig hört något om det så svarar jag nej på din fråga. Steve Bannon verkar även tillhöra en helt annan politisk inriktning som inte baserar sig på nationer utan på tron på en global västerländsk civilisation.

Det finns visserligen ingen koppling mellan Salvinis/Le Pens allians och Bannon, men däremot mellan Lega Nord och Bannon. Lega Nord är det enda populistparti i Västeuropa, som hittills visat intresse för Bannons The Movement.
Citera
2018-10-09, 16:16
  #8
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Det finns visserligen ingen koppling mellan Salvinis/Le Pens allians och Bannon, men däremot mellan Lega Nord och Bannon. Lega Nord är det enda populistparti i Västeuropa, som hittills visat intresse för Bannons The Movement.
Tråkigt att höra, tycker jag. Jag är som sagt övertygad om att Bannon inte är nationalist i ordets rätta mening.
Citera
2018-10-09, 16:34
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
Tråkigt att höra, tycker jag. Jag är som sagt övertygad om att Bannon inte är nationalist i ordets rätta mening.

Nej, jag tycker Bannon verkar suspekt. Ingen riktig nationalist. Amerikanska alt-right-rörelsen kallade han ju clowner...
Citera
2018-10-09, 17:22
  #10
Medlem
Här en artikel i Zerohedge om alliansen och The Movement:

https://www.zerohedge.com/news/2018-...s-not-european
Citera
2018-11-01, 23:25
  #11
Medlem
Zyxel04s avatar
Frågan är hur dessa partier ska kunna samarbeta, det som de framförallt är överrens om är att dem ogillar EU men frågan är hur pragmatiska dem är när det gäller samarbete.
Citera
2018-11-03, 16:31
  #12
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyxel04
Frågan är hur dessa partier ska kunna samarbeta, det som de framförallt är överrens om är att dem ogillar EU men frågan är hur pragmatiska dem är när det gäller samarbete.
Front national och Lega Nord har ett långt samarbete bakom sig som mig veterligen aldrig har varit problematiskt för dem. Utspelet som tråden handlar om kommer från företrädarna för samma partier fast nu under de nya namnen Rassemblement national och Lega. Din fråga är mot den bakgrunden märklig och antyder okunskap, men jag kan ha fel. Det beror väl på ditt perspektiv eller på anledningen till ditt tvivel, som du kan berätta om genom att svara på mitt inlägg.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback