Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-08, 20:35
  #1
Medlem
Hej!

Hur gör man enklast om man ska svetsa på ett stående 40x40 rör på 2,5 meter på ett liggande 40x40 rör så att det stående röret blir spikrakt?
Citera
2018-10-08, 20:43
  #2
Medlem
Är de bara köra med vinkelhake och punkta som gäller eller finns det något annat tips?
Citera
2018-10-08, 20:55
  #3
Medlem
Använd ett vattenpass.
Punkta 40×40 profilen i ett hörn, se till att profilen skall rätas mot punkten i båda riktningar.
Sen tar du vattenpasset och rätar röret och punkter nästa hörn. Upprepa på nästa sida.
Nu har du tre punkter, och röret ska vara rakt.
Börja svetsa i hörnet som är osvetsat, och svetsa till punkt, men inte över för då drar sig röret mot det håll du svetsar.
Jag gör detta varje dag, men fan va svårt att förklara.
Citera
2018-10-08, 21:18
  #4
Medlem
Tack för tipset!
Ska testa i morgon, tar nog lite mindre skrotbitar och övar på först. Ska bygga ihop ett grenstallage.
Citera
2018-10-08, 21:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svukke86
Tack för tipset!
Ska testa i morgon, tar nog lite mindre skrotbitar och övar på först. Ska bygga ihop ett grenstallage.
Det fixar du.
Lycka till!
Citera
2018-10-09, 19:49
  #6
Medlem
Caspern50s avatar
Om båda ändarna på rören är plana blir det problem. Är det ena röret urfräst punktsvetsar du på båda sidorna och sedan helsvetsar utan att behöva kontrollera rätt vinkel.

Se bilden.

https://i.postimg.cc/FRnwM8Rh/R_rsvets.png
__________________
Senast redigerad av Caspern50 2018-10-09 kl. 19:50. Anledning: stavfel
Citera
2018-10-10, 13:50
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caspern50
Om båda ändarna på rören är plana blir det problem. Är det ena röret urfräst punktsvetsar du på båda sidorna och sedan helsvetsar utan att behöva kontrollera rätt vinkel.

Se bilden.

https://i.postimg.cc/FRnwM8Rh/R_rsvets.png

Visa mig gärna ett runt 40x40 rör....
Citera
2018-10-10, 14:23
  #8
Medlem
Caspern50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swehammer
Visa mig gärna ett runt 40x40 rör....


Jag har ju gjort två runda rör, om dom är 40x40 eller inte spelar ju ingen roll för det ser du inte på bilden eftersom du inte har några referenspunkter.

Din fråga är om du kan ställa ett rör på ett liggande rör och att det blir rakt efter att du svetsat. Svaret blir nej om det stående röret är platt i änden utan avrundning som du ser på första bilden. Även om du borrar hål i liggande röret och trycker ner det stående röret och sedan svetsar så hindrar den platta änden flödet på insidan. Du får nog förtydliga vad du menar.

https://i.postimg.cc/xTmxmFP7/Sk_rma...._14.04.04.png
Citera
2018-10-10, 21:35
  #9
Medlem
Acidiferouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caspern50
Jag har ju gjort två runda rör, om dom är 40x40 eller inte spelar ju ingen roll för det ser du inte på bilden eftersom du inte har några referenspunkter.

Din fråga är om du kan ställa ett rör på ett liggande rör och att det blir rakt efter att du svetsat. Svaret blir nej om det stående röret är platt i änden utan avrundning som du ser på första bilden. Även om du borrar hål i liggande röret och trycker ner det stående röret och sedan svetsar så hindrar den platta änden flödet på insidan. Du får nog förtydliga vad du menar.

https://i.postimg.cc/xTmxmFP7/Sk_rma...._14.04.04.png

Det handlar alltså om fyrkantsprofiler 40x40. En liggande profil där TS vill svetsa fast en stående profil på och få det rakt.
Citera
2018-10-10, 21:55
  #10
Medlem
Caspern50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acidiferous
Det handlar alltså om fyrkantsprofiler 40x40. En liggande profil där TS vill svetsa fast en stående profil på och få det rakt.


Det är både svårt och lätt. Det har att göra med värmen som drar ihop svetsen som krymper, men punktsvetsar han fast stående röret på alla fyra sidorna och sen svetsar sidorna mot varandra så krymper dom lika mycket, sedan gör han likadant med de andra två sidorna mot varandra.
Citera
2018-10-12, 15:59
  #11
Medlem
Acidiferouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caspern50
Det är både svårt och lätt. Det har att göra med värmen som drar ihop svetsen som krymper, men punktsvetsar han fast stående röret på alla fyra sidorna och sen svetsar sidorna mot varandra så krymper dom lika mycket, sedan gör han likadant med de andra två sidorna mot varandra.

Jo, jag har nog koll. Jobbat med detta i snart 30 år ONT: Man kan också staga upp upphäftningen med något. En plåtbit eller ett stag. På den gamla goda tiden när jag höll på med sånt så var det mest stag om det var större balkkonstruktioner (VKR 200 och uppåt. 12m eller mer) eller rördragningar där vinkelriktigheten var viktig. I detta fallet (40x40) så är det ganska enkelt att rikta upp fanskapet efter häftning medelst våld. Skall du landa profilen på en annan liggande profil (som jag uppfattat det) så häfta baksidan först och helsvetsa framsidan. Säkra med lite mer än 90° innan dock. Då är dragningen klar och du kan svetsa de andra sidorna.
Citera
2018-10-12, 16:15
  #12
Medlem
jipeesss avatar
om du bygger utan fjädrar krävs nog riktning hur du än gör,

lägg ett par strängar på motsatta sidan så rätar det ut sig
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback