Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-08, 20:15
  #1
Medlem
manfred85s avatar
Har köpt fiber från telenor och det ska vara klart att börja surfa , kunde vara lite störningar skrev dem i ett mejl men skulle vara helt driftsatt om ett par dagar.

Och nu till min fråga , kan man surfa på nätverket om man kopplar in routern som medföljde eller måste man beställa en leverantör först med en utlovad hastighet?
Citera
2018-10-08, 20:25
  #2
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfred85
Har köpt fiber från telenor och det ska vara klart att börja surfa , kunde vara lite störningar skrev dem i ett mejl men skulle vara helt driftsatt om ett par dagar.

Och nu till min fråga , kan man surfa på nätverket om man kopplar in routern som medföljde eller måste man beställa en leverantör först med en utlovad hastighet?

Förstår inte riktigt vad du menar. Kan du utveckla? Om du har beställt en fibertjänst så antar jag du har fått något startdatum för tjänsten? Egentligen kan tjänsten vara igång på någon timme, beroende på fibertyp, stadsnät och leverantör.

Har du Telia öppen fiber som stadsnät?

Modemet kan du givetvis koppla in direkt, det är mest hos din leverantör det kan ta tid beroende på när de sätter igång tjänster och huruvida stadsnätet har några problem.

Det enklaste sättet att se om din tjänst är igång är att hårdkoppla en ethernetsladd direkt från uttaget till datorn.
__________________
Senast redigerad av Expohunter 2018-10-08 kl. 20:29.
Citera
2018-10-08, 20:31
  #3
Medlem
manfred85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Förstår inte riktigt vad du menar. Kan du utveckla? Om du har beställt en fibertjänst så antar jag du har fått något startdatum för tjänsten? Egentligen kan tjänsten vara igång på någon timme, beroende på fibertyp, stadsnät och leverantör.

Har du Telia öppen fiber som stadsnät? Vilken leverantör valde du?

Modemet kan du givetvis koppla in direkt, det är mest hos din leverantör det kan ta tid beroende på när de sätter igång tjänster och huruvida stdsnätet har några problem.

Har inte fått något startdatum eller det kommer om ett par dagar gissar jag , nej jag har telenor som leverantör och har fått en router hemskickad så det borde väl bara vara att aktivera den och sedan surfa.
Citera
2018-10-08, 20:38
  #4
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfred85
Har inte fått något startdatum eller det kommer om ett par dagar gissar jag , nej jag har telenor som leverantör och har fått en router hemskickad så det borde väl bara vara att aktivera den och sedan surfa.

Telenor är bara leverantören, men de kör iofs på Telias Öppen Fiber där jag bor. Det tar eg. bara ett par timmar att sätta igång en bredbandstjänst. Beställde du igår bör det fungera redan nu.

Kör igång routern och kolla. Vet inte vilken router du har, men om den är för svår att konfigurera, så kör mitt tips med en fast kabel.
Citera
2018-10-08, 21:10
  #5
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfred85
Har köpt fiber från telenor och det ska vara klart att börja surfa , kunde vara lite störningar skrev dem i ett mejl men skulle vara helt driftsatt om ett par dagar.

Och nu till min fråga , kan man surfa på nätverket om man kopplar in routern som medföljde eller måste man beställa en leverantör först med en utlovad hastighet?

Brukar vara så att första gången du kommer ut på internet så kommer du till en sida där du kan beställa vad du vill ha. Routern behövs inte egentligen om du bara har en dator ansluten direkt med kabel till uttaget men det skadar inte heller.

En router är inställd som den ska för normal anslutning med kabel.
Citera
2018-10-08, 22:09
  #6
Medlem
manfred85s avatar
Tack för alla svar , det löste sig , kunde inte logga in i min laptop men såg att det gick att komma ut på nätverket med nätverkskabel inkopplat direkt från fiberuttaget till datorn.

Beställer tjänster imorgon.

Tack för mig och godnatt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback