Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-08, 19:59
  #1
Medlem
Legionariis avatar
Har ett problem med min dator som började helt nyligen, antingen vägrar den starta när jag trycker på startknappen, alternativt startar den, slocknar, startar och kör sedan som vanligt.

Bytt skärm, bytt USB uttag som funkade en dag eller så, innan problem började igen. Efter lite googlade såg jag att det kan bero på min PSU?

CPU har stresstestats med Prime95, funkade fint. RAM har testas med MemTest86, inga problem. ChkDsk, inga problem. GPU har stresstestas likväl, kommer ej ihåg programmet. Allting är uppdaterat.

Endast Rust verkar få datorn att krascha, då stänger skärmen av men resten fortsätter fungera, i.e. windows, program, spel e.t.c. Behöver då hårdstarta datorn med hjälp av on/off knappen, ibland funkar detta, ibland inte.

Senast hade Rust spelats, med Fantastic settings, runt 4 - 5 timmar. Andra gånger kan det hända allt mellan 30 minuter till 6 timmar. Inget annat spel som kräver mycket, t.ex. Metro, War Thunder, Battlefield, eller annat som kräver mycket datorkraft t.ex. kompilering av modeller/bilder orsaker en krasch.

Någon vecka sedan fick jag ett problem där skärmen/datorn vägrade starta, därefter bytes USB uttag för tangentbord, webbkamera samt mus till en annan port, som funkade tills nu. Samma problem är nu tillbaka.

Har kört anti-virus program, använder en brandvägg etc. inga problem där. Datorn har rensats ut från damm och liknande, ingen kortslutning, åsknedslag eller liknande har hänt.

Specs:

Win7, fullt uppdaterad
Asus Z97-A
Geforce GTX 970
Intel I7-4790k
Samsung 250GB SSD för OS
Corsair 4x4GB CMZ8GX3M2A 1600C9
Cooler Master 650W(?)

All hjälp uppskattas.
__________________
Senast redigerad av Legionarii 2018-10-08 kl. 20:18.
Citera
2018-10-09, 15:03
  #2
Medlem
Öppna sidoplåten och kolla att alla kablar sitter där dem ska, även kablaget från frontpanelen.

EN PSU kan ge riktigt intermittenta svåra fel, så det är ingen omöjlighet alls
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback