Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-09, 12:58
  #13
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuspiciousCreature
Tydligen så får inte rut och rot användas i dödsbon enligt juristen. Därav en ännu större kostnad.
Finns det inte något sätt att kringgå detta? Te.x lösa skulderna på bostaden om det finns några och sedan "ta över" bostaden i ditt namn?
Citera
2018-10-09, 19:34
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Finns det inte något sätt att kringgå detta? Te.x lösa skulderna på bostaden om det finns några och sedan "ta över" bostaden i ditt namn?

Jo absolut, det går säkert egentligen att fixa den delen om man vill invänta att dödsboet blir helt klart innan man ens renoverar eller åtminstone blir fakturerad, men tänkte mest på summan om 150.000.

Det kanske kostar så mycket vad vet jag, men jag måste medge att jag blev förvånad. Gör jag renoveringen är jag relativt säker på att jag kommer gå med en rätt okej vinst ändå på grund av att jag kan sälja lägenheten dyrare.
Citera
2018-10-09, 22:29
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dilutin
Eller sälj lägenheten som den är. "Renoveringsobjekt", så slipper du allt meck. Du får kanske ett lägre pris men slipper utgiften för renovering.

Precis, då kan ju köparen göra om det istället som de vill. Det hade de säkert gjort i vilket fall som helst.
Citera
2018-10-10, 05:28
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Precis, då kan ju köparen göra om det istället som de vill. Det hade de säkert gjort i vilket fall som helst.

Jag struntar ju i vad köparen gör efter köpet. Vad jag är intresserad av är att få ut det lägenheten egentligen är värd, vilket jag inte får om jag inte renoverar åtminstone väggar, tak och golv.

Om jag ändå strax får en lägenhet som ska säljas vill jag också ha bästa möjliga pris. Det får jag först när summan för renoveringen är rimlig.

Min fråga gällde om summan för renovering var rimlig ur hantverkarsynpunkt eller om man saltat den. Inte om jag ska renovera eller inte.
Citera
2018-10-31, 11:02
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuspiciousCreature
Jag struntar ju i vad köparen gör efter köpet. Vad jag är intresserad av är att få ut det lägenheten egentligen är värd, vilket jag inte får om jag inte renoverar åtminstone väggar, tak och golv.

Om jag ändå strax får en lägenhet som ska säljas vill jag också ha bästa möjliga pris. Det får jag först när summan för renoveringen är rimlig.

Min fråga gällde om summan för renovering var rimlig ur hantverkarsynpunkt eller om man saltat den. Inte om jag ska renovera eller inte.
Jag hade en kund som du. Hon skulle ha fyra millar för sin lägenhet. Den var kanske värd 3,7. Då kunde hon tänka sig att lägga ned en halv miljon för att hon skulle få fyra miljoner. Och inte ens då är hon garanterad att få det hon vill ha.

Så för all del - kör på med renoveringen. Men det är inte nödvändigtvis den mest ekonomiskt fördelaktiga. Det kostar ju en del att renovera kök, badrum och alla ytskikt och dessutom utan ROT. 150 000 för totalrenovering av tvåa låter i alla fall rätt billigt.
Citera
2018-10-31, 11:20
  #18
Medlem
Uphills avatar
Det låter som renovering till förbannelse!
Varför ta bort alla paneler på väggar och i tak?
Det är väl bara att måla/lasera om de inte är helt fräscha.
Och röklukten: Ställ in en ozongenerator en vecka, så är röklukten borta.
Varför behöver golven bytas? Lägg på en matta över det skadade i stället.
Citera
2018-11-02, 17:02
  #19
Medlem
Alltså nu kom fakturan in.... and I smell something fishy. De har räknat "timdebitering måleri - 200 h". 200 jävla timmar? Att måla om en 2:a på 55 kvm? Visserligen både väggar och tak... men alltså???

Vad tänker ni kring tidsåtgång??
Citera
2018-11-23, 13:33
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuspiciousCreature
Alltså nu kom fakturan in.... and I smell something fishy. De har räknat "timdebitering måleri - 200 h". 200 jävla timmar? Att måla om en 2:a på 55 kvm? Visserligen både väggar och tak... men alltså???

Vad tänker ni kring tidsåtgång??

Jag tänker att vi vet inte ett dugg om vilket underarbete som behövdes.

Det jag också tänker är att det förmodligen blir billigare med löpande tid än ett kostnadsförslag eftersom vid kostnadsförslag måste firman hugga i för att inte råka gå back om det skulle vica sig bli något oväntat tidskrävande problem att lösa...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback