Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-10-09, 11:17
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makullerad
Det som sitter som berget, behöver du inte få bort. Huvudsaken är att det inte släpper vid lite fukt.

Du river så mycket du bara kan och noggrant. Sedan spacklar du och slipar.

Fanns målare i tråden. Jag skulle tippa på att det är bättre att du har en bra grundfärg som inte släpper igenom en massa sedan. Jag målade väggar och tak varav taket blödde och blödde nikotin efter decennier av att det rökts inomhus. Det var inte så kul medan väggarna klarade sig på att jag varit mycket grundlig.

Jag skulle inte köpa något för att få tapeter som är fasta, att släppa.

Ok då förstår jag dig mer..
Jag har rivit ner så mycket jag kan så jag ska köpa en grundfärg först och sen spackla eller spacklar man först och sen grundfärg? Kan du förklara steg för steg vore snällt.
Jag är på väg till rusta precis Nu, är denna bra ? https://www.rusta.com/se/grundfarg-i...013580101.aspx
Citera
2018-10-09, 12:52
  #26
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797
Ok då förstår jag dig mer..
Jag har rivit ner så mycket jag kan så jag ska köpa en grundfärg först och sen spackla eller spacklar man först och sen grundfärg? Kan du förklara steg för steg vore snällt.

1. (Bred)spackla
2. Slipa
3. Grundfärg
4. Måla

Se till att både spackla och framförallt slipa ordentligt. Det är den delen de flesta amatörer misslyckas med. Slipar du inte ordentligt kommer du att se var spacklet sitter på väggen efter du är klar. Slipa, och när tror du är klar, så slipar du lite till. Och köp inte billigaste skitspacklet du hittar i affären, det är dumsnålt.
Citera
2018-10-09, 12:56
  #27
Medlem
Bara kladda på. Så gjorde mina målare iaf. Tur att jag tvätta väggarna annars hade färgen rammlat ner. Ps riktiga målar firma
Hört att målar yrket är mer förarbete slipning spackling än målning. Pyttsan.
på tapet asfult.
Men snabbt. Det va bra.
Dom är som hockey spelare bra på att täcka
__________________
Senast redigerad av troligengud 2018-10-09 kl. 13:01.
Citera
2018-10-13, 17:26
  #28
Medlem
Kloges avatar
Jag spenderade förra helgen med att måla om dotterns rum. Tapeten är i bra skick och om man spacklat så kan det synas igenom om du har en strukturtapet.
Jag gjorde inget åt skarvarna och nu när det är målat så ser det ut som att jag tapetserat om.

Målat två ggr med väggfärg
Citera
2018-10-13, 22:04
  #29
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
Jag spenderade förra helgen med att måla om dotterns rum. Tapeten är i bra skick och om man spacklat så kan det synas igenom om du har en strukturtapet.
Jag gjorde inget åt skarvarna och nu när det är målat så ser det ut som att jag tapetserat om.

Målat två ggr med väggfärg
Gjorde detsamma för 15år sen i 3 rum, sett till kostnad och arbetsinsats blev det riktigt bra, använde nordsjö bindoplast väggfärg.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback