Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-08, 16:42
  #1
Medlem
intro8s avatar
Jag funderar på att skaffa lite bitcoins för att köpa VPN, men så har jag läst lite om att man måste deklarera alla transakationer. Stämmer detta även för tjänster som VPN? Hur fungerar det i så fall i praktiken? Måste man redgöra adresser och exakta summor i BTC? Måste man redogöra vilket företag eller vilken person som mottagit pengarna?

Om vi säger att jag har köpt 1000 kr i BTC, hur ska skatteverket kunna se att jag använt dessa? Jag har ju inga planer på att göra vinst på dem, och det kommer inte komma in pengar till mitt bankkonto från dessa igen.
Citera
2018-10-08, 17:56
  #2
Medlem
TaxiDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intro8
Jag funderar på att skaffa lite bitcoins för att köpa VPN, men så har jag läst lite om att man måste deklarera alla transakationer. Stämmer detta även för tjänster som VPN? Hur fungerar det i så fall i praktiken? Måste man redgöra adresser och exakta summor i BTC? Måste man redogöra vilket företag eller vilken person som mottagit pengarna?

Om vi säger att jag har köpt 1000 kr i BTC, hur ska skatteverket kunna se att jag använt dessa? Jag har ju inga planer på att göra vinst på dem, och det kommer inte komma in pengar till mitt bankkonto från dessa igen.

Om pengar inte kommer åka in i ditt konto behöver du inte oroa dig. Du ska egentligen redovisa köp med bitcoin m.m. Men det är omöjligt att följa upp de.
Citera
2018-10-08, 18:02
  #3
Medlem
deadhead.s avatar
Jag köper nästan aldrig produkter med bitcoins då jag nästan granterat kan säga att alla uppgifter skickas till Skatteverket. Dock köper jag produkter som inte står i mitt namn med Bitcoins, då har Skatteverket ingen susning. Inte kommer jag deklarera det heller
Citera
2018-10-08, 18:35
  #4
Medlem
intro8s avatar
Tack för svar!

Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
Jag köper nästan aldrig produkter med bitcoins då jag nästan granterat kan säga att alla uppgifter skickas till Skatteverket. Dock köper jag produkter som inte står i mitt namn med Bitcoins, då har Skatteverket ingen susning. Inte kommer jag deklarera det heller

Är det inte så att skatteverket kan kräva information från exchanges? Så då skulle de ju kunna se att du betalat för någon vara även om inte varan i sig är kopplat till ditt namn, eller? Väldigt förvirrande det här med bitcoins, verkar som att det är svårare än vad det borde vara.
Citera
2018-10-08, 18:38
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intro8
Tack för svar!



Är det inte så att skatteverket kan kräva information från exchanges? Så då skulle de ju kunna se att du betalat för någon vara även om inte varan i sig är kopplat till ditt namn, eller? Väldigt förvirrande det här med bitcoins, verkar som att det är svårare än vad det borde vara.

Det ær enklare æn vad det borde vara, tur nog.

Med din attityd så kommer du inte bemøta några problem, hoppas att jag inte førændrar din attityd bara.

Du deklarera før dig sjælv i ett hemlig dokument så att du i framtiden kan sucka hur mycket pengar du antagligen sløsat eller tjænat in på dina crypto-køp!
Men, deklarera inte statligt. Utøver møjligtvis "-1000kr bitcoin via x" om du verkligen har behovet før det.
Citera
2018-10-11, 22:28
  #6
Avstängd
VPN står aldrig på ditt namn så det ska vara lugnt.

RekomMenderar Mullvad
Citera
2018-10-12, 07:36
  #7
Medlem
Zot^s avatar
Ingen kommer bry sig om du handlar en tjänst för en tusenlapp med bitcoins...
Citera
2018-10-12, 08:02
  #8
Medlem
Finns inte en chans att dom kan spåra det. Regga på mullvad eller ovpn.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback