Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-08, 15:03
  #1
Medlem
TaxiDs avatar
Hej,

Äger ett taxiåkeri där jag kör min bil och undrar om det är lönt att betala en revisningskonsult 18k om året ink. bokslut. Väldigt informerad om hur man ska bokföra intäkter moms osv. Tänker också anställa personer genom arbetsförmedlingen. Värt eller inte att ha en revisningskonsult? Priset ökar ju för varje anställd, ca 800kr/månad.
__________________
Senast redigerad av TaxiD 2018-10-08 kl. 15:56.
Citera
2018-10-08, 15:07
  #2
Avstängd
JagBlirVansinnigs avatar
18 i månaden, jösses för ett enmans företag nej det är inte rimligt.
Citera
2018-10-08, 15:07
  #3
Medlem
Har ett eget företag och anlitar en revisor på ett annat litet företag, vi betalar kanske som max runt 1.500:- för en månad om det varit mycket att gå genom. Dock är vi inte så stora ännu och ett taxiåkeri har nog mera pappersarbete.

Jag letade efter revisorer på nätet, men det slutade med att tjejen hittade en som även talar hennes språk, då hon inte är från Sverige så underlättar det mycket.
när det kommer till bokslut så betalar vi en summa vid bokslutet som täcker detta.
Citera
2018-10-08, 15:14
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxiD
Hej,

Äger ett taxiåkeri där jag kör min bil och undrar om det är lönt att betala en revisor 18k i månaden ink. bokslut. Väldigt informerad om hur man ska redovisa intäkter moms osv. Tänker också anställa personer genom arbetsförmedlingen. Värt eller inte att ha en revisor? Priset ökar ju för varje anställd, ca 800kr/månad.
Revisor finns ju ingen anledning att anlita, redovisningskonsult klart lämpligare!
Citera
2018-10-08, 15:14
  #5
Medlem
TaxiDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagBlirVansinnig
18 i månaden, jösses för ett enmans företag nej det är inte rimligt.
Om året, ändrade nu. Aee fyfan så illa är de inte.
Citera
2018-10-08, 15:18
  #6
Medlem
TaxiDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wr4p
Har ett eget företag och anlitar en revisor på ett annat litet företag, vi betalar kanske som max runt 1.500:- för en månad om det varit mycket att gå genom. Dock är vi inte så stora ännu och ett taxiåkeri har nog mera pappersarbete.

Jag letade efter revisorer på nätet, men det slutade med att tjejen hittade en som även talar hennes språk, då hon inte är från Sverige så underlättar det mycket.
när det kommer till bokslut så betalar vi en summa vid bokslutet som täcker detta.

Betalar ca 1.3k per månad + 3k för bokslut. Känns dumt för enkelt jobb.
Finns ju förenklat bokslut för oss amatörer
Citera
2018-10-08, 15:18
  #7
Medlem
TaxiDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Revisor finns ju ingen anledning att anlita, redovisningskonsult klart lämpligare!
Kallar de samma sak. Men en redovisningkonsult är det.
Citera
2018-10-08, 15:19
  #8
Avstängd
JagBlirVansinnigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxiD
Om året, ändrade nu. Aee fyfan så illa är de inte.

Tänkte väl det.
Citera
2018-10-08, 15:23
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxiD
Kallar de samma sak. Men en redovisningkonsult är det.
Det är absolut inte samma sak. Förutom att deras syssla är annorlunda så är priset för en timme med en revisor klart högre.
Citera
2018-10-08, 15:37
  #10
Medlem
TaxiDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det är absolut inte samma sak. Förutom att deras syssla är annorlunda så är priset för en timme med en revisor klart högre.
Vad jag förstått det är en revisor noggrannare och granskar en jävla mycket så det ska vara så rätt som möjligt i slutet av året. Medan en redovisningskonsult bokför varje månad och gör bokslut sen är det klart. Sedan får en revisor ha mer makt i företagets ärenden förstås.
Rätt?
Citera
2018-10-08, 16:54
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxiD
Vad jag förstått det är en revisor noggrannare och granskar en jävla mycket så det ska vara så rätt som möjligt i slutet av året. Medan en redovisningskonsult bokför varje månad och gör bokslut sen är det klart. Sedan får en revisor ha mer makt i företagets ärenden förstås.
Rätt?
I grunden skall en revisor huvudsakligen ha en kontrollfunktion, denne får däremot inte syssla med löpande bokföring i företaget (om det nu är en revisor som har kontrollfunktionen i det bolaget).
Förr skulle samtliga AB ha en revisor, numera finns kravet enbart när omsättningen är över en viss nivån eller antalet anställda. I en EF har man aldrig en revisor på det viset.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback