Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-10-19, 22:49
  #37
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Delkaskoförsäkringen täcker inte plåtskador, har dessutom sällan nämnvärt högre självrisk än 1500.
Vid helkasko är däremot skador på det egna fordonet innefattade i vad som ersätts, 3 - 6000 kronor i självrisk oftast. Vid vagnskadegaranti kan självrisken vara högre, där tillkommer även moms.

Ah, blandade nog ihop delkasso och felförsäkringen.

Vagnskadegaranti är inget jag utnyttjar, betalar hellre för heölförsäkring, senaste jag kollade så var sjävlrisken 8 000 kr på vagnskadegarantin, men helförsäkringen på samma bil var 3 000 kr.
Citera
2018-10-19, 23:26
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Ah, blandade nog ihop delkasso och felförsäkringen.

Vagnskadegaranti är inget jag utnyttjar, betalar hellre för heölförsäkring, senaste jag kollade så var sjävlrisken 8 000 kr på vagnskadegarantin, men helförsäkringen på samma bil var 3 000 kr.
Har du en bil som är yngre än tre år så finns oftast vagnskadegaranti, den går inte att välja bort, man har knappast en parallell försäkring samtidigt.
Citera
2018-10-20, 02:09
  #39
Medlem
Okaj tackar för svaren.
Min bil är inte värd så mycket, så det känns som jag kan byta till trafikförsäkring
Citera
2018-10-20, 17:22
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Nä. Vid helförsäkring åtgärdas även skadorna på ditt fordon och det blir bara en självrisk.
dom flesta (alla?) försäkringsbolag har 2 självrisker vid helförsäkring.
Har bägge bilarna skador så betalar man en självrisk för den andras skador genom trafikförsäkringen och en annan självrisk för skador på det egna fordonet.
Detta om du anses vällande.

Alltså 2 självrisker.
Citera
2018-10-20, 17:46
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TotofleX
Okaj tackar för svaren.
Min bil är inte värd så mycket, så det känns som jag kan byta till trafikförsäkring
Delkasko rekommenderas för de flesta, det handlar inte i så stor utsträckning om bilens värde, mer om andra kostnader vilka kan uppstå och belastar bilägaren på samma sätt oavsett bilens värde.
Citera
2018-10-20, 19:29
  #42
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
dom flesta (alla?) försäkringsbolag har 2 självrisker vid helförsäkring.
Har bägge bilarna skador så betalar man en självrisk för den andras skador genom trafikförsäkringen och en annan självrisk för skador på det egna fordonet.
Detta om du anses vällande.

Alltså 2 självrisker.

Hm. Jag trodde faktiskt att det var 1 självrisk (har själv aldrig varit vållande) så jag var tvungen att kolla.
Det verkar som du har rätt. Självrisken för den andras skador är oftast en tusenlapp (+ en till om föraren är under 24 år) och sen varierar det vad man själv har för självrisk om man har helförsäkring, kan variera från några tusenlappar - ofta 3 - upp till 10 papp. Premien sänks givetvis om man väljer ett högre självriskbelopp.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback