Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2018-10-18, 09:14
  #97
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
De källor jag har läst så ska dessa "charter cities" vara i Europa och inte i U-länderna. Kan du ge mig en källa där han säger att dessa "frizoner" skulle vara i Afrika.

Annars stämmer detta med globaliseringen, dvs nykolonisering av Afrika. Öppna upp Afrika för exploatering och uppköp att naturtillgångar. Förlorare kommer att vara negrer men de verkar inte fatta det.
Jag blev också lite förvirrad av snacket om landområden i Sverige. Oklart om det är DN-s missförstånd, eller om Romer har reviderat sitt koncept.

Så här säger Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Charte...ment_potential

Economist Paul Romer proposes founding many new charter cities in developing countries. Romer suggests that a developing country pass a law that sets aside a tract of land for a new charter city. This charter city would be administered by a developed third-party guarantor government, and citizens from the host country (and maybe other countries) could move in and out as they please.

Jag tolkar "developing countries" som u-länder, vilket alltså innebär att konceptet ska implementeras som en slags grindsamhälle under västlig administration. Artikeln klargör att det finns tre huvudkomponenter i ett "charter city": ett värdland (u-land), ett administrerande land (i-land), samt ett land som är källa till befolkningen som flyttar in (kan vara värdlandet, men även andra). Tanken är att skapa en slags närodlade ekonomiska migranter.

Var har det stått om landområden i Europa? Dela gärna lite fler källor.
Citera
2018-10-18, 14:40
  #98
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Jag blev också lite förvirrad av snacket om landområden i Sverige. Oklart om det är DN-s missförstånd, eller om Romer har reviderat sitt koncept.

Så här säger Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Charte...ment_potential

Economist Paul Romer proposes founding many new charter cities in developing countries. Romer suggests that a developing country pass a law that sets aside a tract of land for a new charter city. This charter city would be administered by a developed third-party guarantor government, and citizens from the host country (and maybe other countries) could move in and out as they please.

Jag tolkar "developing countries" som u-länder, vilket alltså innebär att konceptet ska implementeras som en slags grindsamhälle under västlig administration. Artikeln klargör att det finns tre huvudkomponenter i ett "charter city": ett värdland (u-land), ett administrerande land (i-land), samt ett land som är källa till befolkningen som flyttar in (kan vara värdlandet, men även andra). Tanken är att skapa en slags närodlade ekonomiska migranter.

Var har det stått om landområden i Europa? Dela gärna lite fler källor.

Baseras på en tidigare intervju som DN gjort med Romer.

https://www.dn.se/ekonomi/skapa-en-f...gar-i-sverige/

https://unv.is/dn.se/ekonomi/skapa-e...ngar-i-sverige

Citat:
– Flyktingfrågan är ett jättelikt problem, men det finns möjliga lösningar. Sverige, som är ett glesbefolkat land, skulle kunna hyra ut ett landområde av Hongkongs storlek. Där kunde man ta emot miljontals människor som får försörja sig själva och inte behöver kosta något.
Citera
2018-10-18, 15:22
  #99
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Baseras på en tidigare intervju som DN gjort med Romer.

https://www.dn.se/ekonomi/skapa-en-f...gar-i-sverige/

https://unv.is/dn.se/ekonomi/skapa-e...ngar-i-sverige

Och det är här jag menar att DN.s skribent (Schück) helt enkelt har fattat fel. Exempelvis kan han ha blandat ihop begreppen "hyra" (lease) och "hyra ut" (lend), och trott att Romer menade att Sverige skulle hyra ut land, när han egentligen menade att Sverige skulle hyra och administrera ett landområde i t.ex Somalia. Jämförelsen med Hong Kong förstärker det: HK ligger ju inte i UK, utan var ett landområde som UK hyrde av Kina (typ), och där många kineser kom att flytta in. Den kreativa jämförelsen med Öland är sannolikt journalistens egen (och spär på förvirringen).

För att kunna intervjua eller referera ekonomer av Romers dignitet behöver man vara bildad, skicklig på engelska och dessutom kunna förhålla sig politiskt neutral. Dessa tre är knappast typiska karaktärsdrag för DN-journalister.

I sakfrågan kan man väl säga att ett "lilla Stockholm" på Afrikas horn skulle vara en utmärkt spelplats för spänningsromaner eller TV-serier med Rolf Lassgård. I övrigt så gör vi nog bäst i att begrava tanken...
Citera
2018-10-18, 16:06
  #100
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Och det är här jag menar att DN.s skribent (Schück) helt enkelt har fattat fel. Exempelvis kan han ha blandat ihop begreppen "hyra" (lease) och "hyra ut" (lend), och trott att Romer menade att Sverige skulle hyra ut land, när han egentligen menade att Sverige skulle hyra och administrera ett landområde i t.ex Somalia. Jämförelsen med Hong Kong förstärker det: HK ligger ju inte i UK, utan var ett landområde som UK hyrde av Kina (typ), och där många kineser kom att flytta in. Den kreativa jämförelsen med Öland är sannolikt journalistens egen (och spär på förvirringen).

För att kunna intervjua eller referera ekonomer av Romers dignitet behöver man vara bildad, skicklig på engelska och dessutom kunna förhålla sig politiskt neutral. Dessa tre är knappast typiska karaktärsdrag för DN-journalister.

I sakfrågan kan man väl säga att ett "lilla Stockholm" på Afrikas horn skulle vara en utmärkt spelplats för spänningsromaner eller TV-serier med Rolf Lassgård. I övrigt så gör vi nog bäst i att begrava tanken...

Det är en möjlighet att DN medvetet eller omedvetet har missförstått och skrivit som de gjort. Vore inte första gången de medvetet förvanskar i sina texter.

En annan möjlighet är att Romer faktiskt tog ett exempel och eftersom det handlade om svensk media så valde han att illustrera det som det står i texten.

Bara Schück och DN vet hela sanningen.

Men om det nu skulle handla om att arrendera en landmassa utanför Europa där man kunde samla ihop alla bankomatflktingar så vi slapp dem här, så får det mitt fulla stöd. Synd att Madagaskarplanen aldrig lyckades.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback