Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-08, 13:22
  #1
Medlem
Jag har ca 200.000 på ett bankkonto som tillhör en nära vän utomlands (utanför EU) (inga frågor på relationen behövs, vi litar 100% på varandra)

Det börjar bli dags för mig att göra något åt den saken, plus att jag så smått skulle kunna behöva börja utnyttja pengarna själv (dock inte nödvändigtvis i Sverige), och vill inte att min vän ska behöva ha dom på sitt konto för evigt.

Möjligheten finns att plocka hem dom i cash, men det blir mycket växlingskostnader lite obekvämt osv, så jag försöker komma på lite alternativ och tar gärna emot idéer.

Alltså, 200k i cash utomlands, vad göra med dom?
Citera
2018-10-08, 13:34
  #2
Medlem
Kvasiintellektuells avatar
Öppna ett konto med kort på https://www.everywheremoney.com
Citera
2018-10-08, 19:35
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterberg
Jag har ca 200.000 på ett bankkonto som tillhör en nära vän utomlands (utanför EU) (inga frågor på relationen behövs, vi litar 100% på varandra)

Det börjar bli dags för mig att göra något åt den saken, plus att jag så smått skulle kunna behöva börja utnyttja pengarna själv (dock inte nödvändigtvis i Sverige), och vill inte att min vän ska behöva ha dom på sitt konto för evigt.

Möjligheten finns att plocka hem dom i cash, men det blir mycket växlingskostnader lite obekvämt osv, så jag försöker komma på lite alternativ och tar gärna emot idéer.

Alltså, 200k i cash utomlands, vad göra med dom?

Har själv haft liknande upplägg med cash på konto i USA och med ett visakort i plånkan väl hemma var det bara att använda kortet och få tillgång till pengarna. Din polare borde kunna fixa kortet med din underskrift och skicka kortet bara. Easy...
Citera
2018-10-08, 19:53
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasiintellektuell
Öppna ett konto med kort på https://www.everywheremoney.com
Jag tycker det känns lite oseriöst med tanke på felstavningarna. Är den verkligen legit?
Citera
2018-10-10, 10:44
  #5
Medlem
DenAndraGrannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterberg
Jag har ca 200.000 på ett bankkonto som tillhör en nära vän utomlands (utanför EU) (inga frågor på relationen behövs, vi litar 100% på varandra)

Det börjar bli dags för mig att göra något åt den saken, plus att jag så smått skulle kunna behöva börja utnyttja pengarna själv (dock inte nödvändigtvis i Sverige), och vill inte att min vän ska behöva ha dom på sitt konto för evigt.

Möjligheten finns att plocka hem dom i cash, men det blir mycket växlingskostnader lite obekvämt osv, så jag försöker komma på lite alternativ och tar gärna emot idéer.

Alltså, 200k i cash utomlands, vad göra med dom?

Kolla mistertango.com, revolut.com, leopay.eu. Många har låga växlingskostnader och även cash-back.
Citera
2018-10-10, 10:52
  #6
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peanjo
Jag tycker det känns lite oseriöst med tanke på felstavningarna. Är den verkligen legit?

Ja, detta företag har faktiskt varit verksamma ganska så länge och är uppbackade av Catella Bank om jag inte kommer ihåg helt fel mig.

Men visst, hemsidan kunde ju ha gjorts mycket bättre.
Citera
2018-10-10, 19:06
  #7
Medlem
Kvasiintellektuells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peanjo
Jag tycker det känns lite oseriöst med tanke på felstavningarna. Är den verkligen legit?
Japp, 100% legit. Nåt stavfel när de har 5 olika språk.
Citera
2018-10-10, 19:48
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasiintellektuell
Japp, 100% legit. Nåt stavfel när de har 5 olika språk.
Ja, men eftersom Catella är (eller var?) svenskt så tyckte jag att det är anmärkningsvärt att stava fel på svenska. Det är ju trots allt en bank det handlar om. De brukar vara väldigt noggranna med sådant oavsett hur många språk hemsidan är på. Skall kolla in den ändå.
Citera
2018-10-23, 20:22
  #9
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterberg
Jag har ca 200.000 på ett bankkonto som tillhör en nära vän utomlands (utanför EU) (inga frågor på relationen behövs, vi litar 100% på varandra)

Det börjar bli dags för mig att göra något åt den saken, plus att jag så smått skulle kunna behöva börja utnyttja pengarna själv (dock inte nödvändigtvis i Sverige), och vill inte att min vän ska behöva ha dom på sitt konto för evigt.

Möjligheten finns att plocka hem dom i cash, men det blir mycket växlingskostnader lite obekvämt osv, så jag försöker komma på lite alternativ och tar gärna emot idéer.

Alltså, 200k i cash utomlands, vad göra med dom?

Om din vän utan problem kan förvara pengarna på ett bankkonto vore givetvis det enklaste om du bad honom öppna ett nytt konto i samma bank, sätta in summan där och ge dig uttagskortet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback