Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-08, 10:50
  #1
Medlem
Intrycks avatar
Vad borde man investera MER i?

Peer-to-peer-utlåning är nyare, mindre känt och mer "amatörmässigt". Men det är Uber och Airbnb (jämfört med vanlig taxi och hotell) också.

För övrigt, nyhet från förra veckan: Anders Borg investerar i Lendify: https://www.breakit.se/artikel/15910...erar-i-lendify
Citera
2018-10-08, 13:13
  #2
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Vad vill du diskutera? Investeringstips eller Anders Borgs val?
Citera
2018-10-08, 15:05
  #3
Medlem
Intrycks avatar
Vad man borde investera MER i, vad som är framtiden, huruvida faktiska siffror talar för att P2P-utlåningen borde växa - och redan borde ha växt - ännu mer, jämfört med aktier/fonder. (Borgs val var en "för övrigt"-parentes.)
Citera
2018-10-08, 16:28
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intryck
Vad man borde investera MER i, vad som är framtiden, huruvida faktiska siffror talar för att P2P-utlåningen borde växa - och redan borde ha växt - ännu mer, jämfört med aktier/fonder. (Borgs val var en "för övrigt"-parentes.)

P2P är väldigt växande, markanden i Sverige inte lika mogen. Men en stor orsak till det sms lån. Även om många sms lån företag lär försvinna nu när infördes lag på maxränta.
Citera
2018-10-29, 16:32
  #5
Medlem
Tycker det känns rätt safe om man läser här https://lendify.se/investera där dom skriver att det finns en andrahandsmarknad om man måste ta ut pengarna? Är sugen på att testa och har hört att dem har ngn form av bonus där man kan bjuda in varandra så får båda 500 spänn. Har försökt hitta ngn på flashback som kan bjuda in mig, är det av er som har en sån bonuslänk så får vi båda lite extracash?
Citera
2018-10-29, 20:02
  #6
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intryck
För övrigt, nyhet från förra veckan: Anders Borg investerar i Lendify: https://www.breakit.se/artikel/15910...erar-i-lendify

Det där är lite missvisande, och bör förtydligas. Han har investerat i själva företaget Lendify, det vill säga han är delägare. Det är inte samma sak som att investera i peer-to-peer-utlåning.

Jämför: Det är helt olika saker att sätta in pengar på bankkonto hos Swedbank vs. att köpa Swedbank-aktier.

I reklamen för Lendify i diverse poddar, då de nämner att de har "uppbackning av några av Sveriges största investerare" (citerat från minnet), så menar de att dessa är delägare. Något bedrägligt enligt mig; ungefär som att SEB skulle försöka locka kunder med att Investor är delägare...

Med det sagt så tycker jag väl i och för sig det kan vara idé att sätta in en slant på Lendify. Men jag skulle inte sätta in mer än 5 procent av mina besparingar. Tessin är ju ett annat exempel på alternativ investering som ger en förväntad avkastning och inte direkt korrelerar med börsen.
Citera
2018-10-29, 20:09
  #7
Medlem
Intrycks avatar
Varför just (bara) 5% av besparingarna?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback