Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-14, 20:24
  #13
Medlem
En del av oss som betraktar UK helt och hållet utifrån kan ibland tycka att britterna har mycket att vinna på brexit. Förhoppningsvis leder det till nationalism i stil med den trumpamerikanska. Britterna har blivit alldeles för europafierade och tråkiga på senare tid.

Den där ön har redan > 10 gånger högre befolkningstäthet än Sverige dessutom. Tillräckligt många invandrare från de forna kolonierna och resten av världen var det förmodligen också redan innan EU i och med deras kulturarv och världsspråk.

Jag begriper inte hur det är tänkt att funka med skottland vid brexit. En del skottar tycks gilla EU samtidigt som de är skeptiska både till den brittiska monarkin och det politiska styret i London.

Kommer ju förstås att bli fortsatt struligt med utträdet generellt som även leder till att deras ekonomi planar ut kanske. En del beresta överklasspersonligheter med övernattningslägenheter och sommarstugor i många europeiska länder och multinationella företag kommer naturligtvis att bli skitsura och flytta ut från UK. Och det byråkratiska krångleriet med EU-politrukerna kommer fortsätta.

Känns lite uppgivet med att få EU att fungera tycker jag. Inget gemensamt språk. Invandringspolitiken och konflikterna runt detta sliter isär unionen. Verkar som ett klokt val av britterna att lämna skiten även om det kortvarigt leder till stagnerad ekonomi.
Citera
2018-10-15, 06:55
  #14
Medlem
Tycker HepCat-X beskrev det bra med "Dream Brexit".

UK följer ett rätt klassiskt mönster.
1) Det går inte bra för UK.
2) Den stora massan av folk tycker sig inte känna igen sitt UK.
3) Ett par vältaliga politiker/ledare som tycker sig besitta sanningen.
4) Hitta en fiende utanför landet som man liera sig mot.
5) Ledarna målar upp ett scenario med argument som "om vi bara XXX så kommer det gamla landet att komma tillbaka och blomstra.
6) Kör så det ryker och ev. motargument kallas "fake news", "landsförädare" mm.
7) Folkomröstningar är ofta bra då det ger ledarna en chans att slå sig på bröstet.

Sen kommer resultatet och det är aldrig vad som utlovats. Ledarna skyller på utomstående men fortsätter att framhålla hur förträffliga man är.

Finns i princip inga länder som lyckats med ovanstående. Bara att kika tillbaka i historien.

Jag tror att den stora massan i UK nu har upptäckt att den som använder ordet "enkelt" är din värsta fiende. Tyvärr har man upptäckt detta lite sent.
Citera
2018-12-09, 12:01
  #15
Medlem
tjockballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Viktigt att förstå här är att den migration som man fokuserar på inom GB samt var i fokus under Brexit är inomeuropeisk migration. Dvs det talas ganska lite om antalet utomeuropeiska invandrare och desto mer om exempelvis polsk arbetskraft.

Polacker är vita och därmed lovliga att hata.
Säg däremot något negativt om "the Pakis" och hamna direkt i fängelse.
Bevis nr 1: Rotherham
Citera
2018-12-09, 12:15
  #16
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LHA
Tycker HepCat-X beskrev det bra med "Dream Brexit".

UK följer ett rätt klassiskt mönster.
1) Det går inte bra för UK.
2) Den stora massan av folk tycker sig inte känna igen sitt UK.
3) Ett par vältaliga politiker/ledare som tycker sig besitta sanningen.
4) Hitta en fiende utanför landet som man liera sig mot.
5) Ledarna målar upp ett scenario med argument som "om vi bara XXX så kommer det gamla landet att komma tillbaka och blomstra.
6) Kör så det ryker och ev. motargument kallas "fake news", "landsförädare" mm.
Och väljarna har ingen rimlig chans att avgöra vem de ska lita på!

Citat:
Ursprungligen postat av LHA
Jag tror att den stora massan i UK nu har upptäckt att den som använder ordet "enkelt" är din värsta fiende. Tyvärr har man upptäckt detta lite sent.
I oktober besökte jag vänner i Nordengland, där stödet för Brexit var rätt starkt. Det intryck jag fick då var att många inte alls upptäckt det, och antagligen aldrig kommer att upptäcka det heller. Nu odlas istället en paranoid känsla av att "hela världen vill skada oss."
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback