Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-07, 22:47
  #1
Medlem
Hej alla! Hoppas att jag än en gång kan få lite goda råd från er företagare som är lite mer driftiga, insatta och rutinerade än jag:

Saken är den att jag har ett AB sedan några år och har valt att lägga över all löpande redovisning o.dyl på en byrå för att vara säker på att allt går rätt till.

”Min” redovisningsassistent är en förtjusande dam som närmar sig pensionsåldern, men som agerar lite förvirrat ibland. Kanske har hon problem med hälsan eller familjen, vad vet jag. Lite tröstlöst är det dock att behöva svara på samma frågor mer än en gång.

Nu har jag fått beslut om att jag kommer att belastas förseningsavgift med 625 kr (= halvt belopp) då periodisk sammanställning inte lämnats inom föreskriven tid (hon hann ej före semestern). Och Skatteverket skriver (ska inte beskylla dem för att vara spydiga), ”Det är inte första gången som periodisk sammanställning inkommer för sent”.

Handlar givetvis inte om summan utom om principen. Är det jag som ställer för höga krav, eller är det ”normalt” med sådana här små ”incidenter”? Fel gör vi förstås alla, men det här känns som löpande rutinuppgifter.

Vill inte den här trevliga damen något ont, men har svårt att få vardagen att gå ihop som det är. När man ska korrigera och/eller betala även för hennes misstag känns det lite sådär...

Återigen, tacksam för svar och önskar er en trevlig arbetsvecka
Citera
2018-10-07, 23:31
  #2
Medlem
arowanajs avatar
Och den förtjusande damen hade fått in alla papper i god tid?
Citera
2018-10-07, 23:43
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Hej alla! Hoppas att jag än en gång kan få lite goda råd från er företagare som är lite mer driftiga, insatta och rutinerade än jag:

Saken är den att jag har ett AB sedan några år och har valt att lägga över all löpande redovisning o.dyl på en byrå för att vara säker på att allt går rätt till.

”Min” redovisningsassistent är en förtjusande dam som närmar sig pensionsåldern, men som agerar lite förvirrat ibland. Kanske har hon problem med hälsan eller familjen, vad vet jag. Lite tröstlöst är det dock att behöva svara på samma frågor mer än en gång.

Nu har jag fått beslut om att jag kommer att belastas förseningsavgift med 625 kr (= halvt belopp) då periodisk sammanställning inte lämnats inom föreskriven tid (hon hann ej före semestern). Och Skatteverket skriver (ska inte beskylla dem för att vara spydiga), ”Det är inte första gången som periodisk sammanställning inkommer för sent”.

Handlar givetvis inte om summan utom om principen. Är det jag som ställer för höga krav, eller är det ”normalt” med sådana här små ”incidenter”? Fel gör vi förstås alla, men det här känns som löpande rutinuppgifter.

Vill inte den här trevliga damen något ont, men har svårt att få vardagen att gå ihop som det är. När man ska korrigera och/eller betala även för hennes misstag känns det lite sådär...

Återigen, tacksam för svar och önskar er en trevlig arbetsvecka
Mest logiskt är förstås att dra av motsvarande summa när nästa faktura från byrån skall betalas, eller 'n bättre, fakturera byrån för detta, sedan kvitta mot deras faktura. Men innan dess, kontrollera vad som överenskommits i ert avtal om tider för sådant som skall till myndigheter.
Citera
2018-10-08, 01:19
  #4
Medlem
TaxiDs avatar
Som föregående nämner.

Damen bör ta ansvar för denna summa. Att dra av från nästa betalning till byrån låter smidigast.
__________________
Senast redigerad av TaxiD 2018-10-08 kl. 01:25.
Citera
2018-10-08, 01:22
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxiD
Som föregående nämner.

Hon bör ta ansvar för denna summa. Att dra av från nästa betalning till byrån låter smidigast.
Fast troligen krävs en motfaktura för att få bokföringen korrekt. Dessa avgifter är som bekant inte avdragsgilla i företaget.
Citera
2018-10-08, 01:25
  #6
Medlem
TaxiDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Fast troligen krävs en motfaktura för att få bokföringen korrekt. Dessa avgifter är som bekant inte avdragsgilla i företaget.

Stämmer helt.
Citera
2018-10-25, 08:24
  #7
Medlem
Tack för era svar! Det som hände i just mitt fall var att byrån själv skrev till mig att de skulle dra av kostnaden i nästkommande faktura.

Det är ju schysst på alla sätt och vis men förtar ändå inte min känsla av att de är lite nonchalanta. Och när man anlitar proffs för dyra pengar för att känna sig trygg med att allt går rätt till, så hamnar man efter X antal misstag i läget att man tappar lite förtroende.

Ingen som ev. läser detta som varit i en liknande situation? Är det vanligt att ”rösta med fötterna” och byta?
Citera
2018-10-26, 13:34
  #8
Medlem
Sqeptisks avatar
Varför inte sköta böckerna själv istället?
Inte precis "raketforskning" även om bokföringens grunder kan kännas lite bakvänt och omständigt i början. Man får en betydligt bättre koll på företagets pengaflöden, vilket väl var TS problem från början?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback