Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-07, 19:14
  #1
Medlem
duettens avatar
Jag har Boxers näst dyraste TV-paket "TV-Mix" men funderar på att välja ett billigare, typ TV Flex 8 eller TV Flex 16. Då får man grundutbudet och 8/16 valfria kanaler. Då man är inloggad och klickar på tex "Beställ TV Flex 8" kommer man bara till en sida där det enda man kan välja är "TV Mix" och "TV Max" vilket är samma kanalpaket som jag har samt det dyraste.

Ringer man till kundtjänst hävdar de att de har problem med webben sen (länge, väldigt) länge tillbaka. Ska man byta till ett billigare kanalpaket måste jag göra det via telefon vilket kan bli lite knöligt då jag även ska rabbla 8 valbara (eller 16 beroende på vilket av de båda billigare alternativen jag väljer) kanaler.

Jag är nästan helt övertygad om att Boxer medvetet har gjort att man bara kan byta till ett dyrare kanalpaket via webben. Vill man nergradera sig gäller att man kontaktar kundtjänst med allt vad det innebär med väntetider mm. Då drar sig många kunder och behåller istället det dyrare alternativet. Bra för Boxer men dåligt för kunderna.

Nån annan som har stött på samma problem?
Citera
2018-10-07, 19:27
  #2
Medlem
Ja denna äckelstrategi finns också hos bolag som säljer bredband och mobilabonnemang. Det är helt genomsvinigt och medvetet.
Citera
2018-10-07, 19:36
  #3
Medlem
Denoms avatar
Ja självklart, då ringer du upp dem och säger "hej, jag hade tänkt köpa ett abonnemang av er men det går inte så då får jag väl säga upp det jag har av er nu!" och sedan köper du aldrig någonting mer av dem igen.
Citera
2018-10-07, 19:41
  #4
Medlem
duettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Ja självklart, då ringer du upp dem och säger "hej, jag hade tänkt köpa ett abonnemang av er men det går inte så då får jag väl säga upp det jag har av er nu!" och sedan köper du aldrig någonting mer av dem igen.

Funderar faktiskt på att göra det.
Citera
2018-10-07, 21:38
  #5
Medlem
De ska acceptera en uppsägning/nedgradering per mail eller brev också. Det ska finnas någon form av dom på detta, men jag hittar den inte nu. Det handlar om att mejl/brev är normala kommunikationssätt och att företag ska acceptera sådana. Däremot kan det kanske vara svårt att hävda att man ska kunna kommunicera via telex.
Citera
2019-01-03, 04:53
  #6
Medlem
Det är industristandard att hantera nedgraderingar och uppsägningar över telefon för TV-abonnemang. Jag känner inte till en enda leverantör som låter dig nedgradera eller säga upp ditt abonnemang direkt över webben utan att prata med någon eller maila kundservice.

När du ringer in för att nedgradera eller säga upp så hamnar du på en särskild avdelning som har hand om att rädda kvar kunder, brukar kallas "customer retention" eller liknande. Där kommer de försöka att argumentera för att du ska stanna kvar på nuvarande paket, och om du inte har någon bindningstid kommer de sannolikt att erbjuda dig ett bättre avtal än vad du har just nu för att stanna kvar på nuvarande paket.

Åter igen, inte någon speciell grej för boxer utan det görs av alla TV-bolag. Det enklaste om du vill skippa hela den diskussionen (och kanske missa ett bra erbjudande) är att maila dem där du tydliggör exakt vilket paket som du vill byta till och att du absolut inte kan tänka dig att stanna kvar oavsett vad de erbjuder, samt att du inte tänker ringa in på telefon pga telefonköer. Då kommer de antagligen att lägga in abonnemangsförändring utan att kontakta dig igen, bortsett från ett bekräftelsemail.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback